بیماری لثه ( جراحی لثه )

بسته به مرحله بیماری، نحوه واکنش شما به درمان‌های قبلی و سلامتی شما، درمان‌های مختلفی برای بیماری لثه وجود دارد. درمان‌های بیماری لثه از درمان‌های غیر جراحی که رشد باکتری‌ها را کنترل می‌کنند تا جراحی برای بازسازی بافت‌ها را شامل می‌شود.

درمان‌های غیر جراحی برای بیماری لثه

درمان‌های بیماری لثه که شامل جراحی نمی‌شود عبارت‌اند از:

جرم‌گیری:

در طول یک معاینه معمولی، دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان، پلاک و جرم (پلاکی که روی سطح دندان ایجاد و سخت می‌شود و تنها با جرم‌گیری پاک می‌شود) را از بالا و زیر خط لثه همه دندان‌ها پاک می‌کند. اگر برخی از علائم بیماری لثه را دارید. دندانپزشک شما ممکن است جرم‌گیری دندان را بیش از دو بار در سال توصیه کند. تمیز کردن دندان درمانی برای بیماری لثه نیست. با این حال، آنها یک اقدام پیشگیرانه مهم هستند که می‌توانند به شما در جلوگیری از توسعه بیماری لثه کمک کنند.

صاف کردن ریشه

 این یک روش جرمگیری عمیق و غیر جراحی است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و به موجب آن پلاک‌ها و تارتار از بالا و پایین خط لثه خراشیده می‌شوند و لکه‌های ناهموار روی ریشه دندان صاف می‌شوند. صاف کردن لکه‌های زبر باکتری‌ها را از بین می‌برد و سطح تمیزی را برای لثه‌ها فراهم می‌کند تا دوباره به دندان بچسبند. در صورتی که دندانپزشک یا پریودنتیست تشخیص دهد که پلاک و جرم (پلاک سفت شده، که تارتار نیز نامیده می‌شود) در زیر لثه وجود دارد، این تارتار باید برداشته شود.

جراحی لثه

برخی از درمان‌ها جراحی لثه هستند. چند نمونه جراحی لثه عبارت‌اند از:

جراحی فلپ یا جراحی جرمگیری پاکت

در طی این روش لثه‌ها بلند شده و تارتار برداشته می‌شود. در برخی موارد، سطوح نامنظم استخوان آسیب دیده برای محدود کردن مناطقی که باکتری‌های عامل بیماری می‌توانند در آن پنهان شوند، صاف می‌شوند. سپس لثه‌ها طوری قرار می‌گیرند که بافت به خوبی در اطراف دندان قرار گیرد. این روش اندازه فضای بین لثه و دندان را کاهش می‌دهد و در نتیجه مناطقی را که باکتری‌های مضر رشد می‌کنند کاهش می‌دهد. بنابراین احتمال مشکلات سلامتی جدی مرتبط با بیماری پریودنتال را کاهش می‌دهد.

پیوند استخوان

این روش شامل استفاده از پودراستخوان برای جایگزینی استخوان تخریب شده توسط بیماری لثه است. گرافت‌ها به عنوان بستری برای رشد مجدد استخوان عمل می‌کنند که ثبات را به دندان‌ها باز می‌گرداند. فناوری جدید، به نام مهندسی بافت، بدن شما را تشویق می‌کند تا استخوان و بافت را سریع بازسازی کند.

پیوند بافت نرم لثه

پیوند بافت نرم لثه، لثه‌های نازک را تقویت می‌کند یا جاهایی را که لثه‌ها عقب رفته‌اند را پر می‌کند. بافت پیوندی اغلب مواقع از سقف دهان گرفته می‌شود، در جای خود بخیه می‌شود و بافتی را به ناحیه آسیب دیده اضافه می‌کند.

بازسازی بافت هدایت شده

بازسازی بافت هدایت شده زمانی انجام می‌شود که استخوان نگهدارنده دندان شما از بین رفته باشد و رشد استخوان و بافت لثه را تحریک می‌کند. در ترکیب با جراحی فلپ، یک تکه کوچک پارچه مشبک بین استخوان و بافت لثه قرار داده می‌شود. این کار از رشد بافت لثه در ناحیه‌ای که استخوان باید باشد جلوگیری می‌کند و به استخوان و بافت همبند اجازه می‌دهد تا برای حمایت بهتر از دندان‌ها دوباره رشد کنند.

جراحی استخوان

پس از جراحی فلپ، استخوان اطراف دندان برای کاهش دهانه‌ها تغییر شکل می‌دهد. این امر جمع آوری و رشد باکتری‌ها را سخت‌تر می‌کند.

در برخی از بیماران، عمل غیر جراحی جرم گیری و صاف کردن ریشه تنها چیزی است که برای درمان بیماری‌های لثه لازم است. زمانی که بافت اطراف دندان ناسالم است و با گزینه‌های غیر جراحی قابل ترمیم نیست، جراحی لثه مورد نیاز است.

داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری لثه

درمان‌های آنتی‌بیوتیکی را می‌توان در ترکیب با جراحی و سایر درمان‌ها یا به تنهایی برای کاهش یا از بین بردن موقت باکتری‌های مرتبط به بیماری لثه یا سرکوب تخریب چسبندگی دندان به استخوان استفاده کرد.

کلرهگزیدین که با نام‌های تجاری Peridex ، PerioChip، PerioGard و با نام‌های تجاری متعدد دیگر به بازار عرضه می‌شود. یک ماده آنتی باکتریال است که برای کنترل پلاک و التهاب لثه در دهان یا در پاکت‌های پریودنتال استفاده می‌شود. این دارو به صورت دهان‌شویه پر از ژلاتین در دسترس است که پس از کاشت ریشه استفاده می‌شود. سایر آنتی‌بیوتیک‌ها، از جمله داکسی سایکلین، تتراسایکلین، و مینوسیکلین (Arestin) نیز ممکن است برای درمان بیماری لثه استفاده شوند که توسط دندانپزشک شما تعیین شده است.

سایر گزینه‌های درمانی برای بیماری لثه عبارتند از:

خمیر دندان: برخی از خمیردندان‌های بدون نسخه که به عنوان آنتی باکتریال شناخته می‌شوند. ممکن است حاوی فلوراید و آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان برای کاهش پلاک و التهاب لثه باشند.

آیا قبل از درمان بیماری لثه به آمادگی‌های خاصی نیاز است؟

دندانپزشک یا پریودنتیست شما قادر به انجام اکثر روش‌ها در مطب خود است. زمان مورد نیاز برای انجام این روش، میزان درد و زمان لازم برای بهبودی بسته به نوع و وسعت عمل و سلامت کلی شما از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. ممکن است قبل از انجام برخی درمان‌ها، بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه درمان استفاده شود. در صورت لزوم، ممکن است دارویی برای کمک به آرامش شما تجویز شود.

بهبودی پس از جراحی بیماری لثه چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی معمولاً سریع است. اکثر بیماران تنها در عرض یک تا دوهفته به طور کامل بهبود می‌یابند. با این حال، اکثر افراد یک روز پس از عمل خود به سر کار باز می‌گردند. پس از پیوند لثه، دندان‌های شما ممکن است حساس‌تر از حد معمول شوند.

آیا جراحی بیماری لثه دردناک است؟

میزان درد شما پس از جراحی بستگی به نوع پیوند لثه انجام شده دارد. اگر هیچ بافتی از دهان شما برداشته نشود. باید درد کمی داشته باشید. با این حال، اگر بافت از دهان شما برداشته شود. ممکن است برای چند روز پس از عمل احساس ناراحتی داشته باشید.

آیا برای بیماری لثه جراحی لازم است؟

جراحی لثه ممکن است برای برخی از بیماران که از بیماری لثه رنج می‌برد ضروری باشد. این یک بیماری شایع و بسیار جدی است. در واقع، بیشتر بزرگسالان در طول زندگی خود از نوعی التهاب لثه رنج می‌برند. شدت این وضعیت تعیین می‌کند که چه اقداماتی می‌تواند برای کاهش آن انجام داد.

آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد؟

لیزر درمانی لثه تقریباً بدون درد است. به طور معمول، ما از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کنیم تا در طول عمل راحت باشید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید