جراحی دندان عقل (جراحی دندان نهفته)

جراحی دندان عقل (جراحی دندان نهفته) یکی از مهمترین جراحی های دندانپزشکی است که در این مقلاه به آن می پردازیم.

دندان‌های عقل آخرین دندان‌هایی هستند که در فک‌های شما رشد می‌کنند. اغلب مواقع فضای کافی برای رویش دندان عقل در موقعیت صحیح مانند دندان‌های دیگر وجود ندارد. این دندان ها می‌توانند به شکل های مختلفی رشد کنند. برخی ممکن است به طور کامل رویش نکنند زیرا روی دندان دیگری نهفته شده‌اند یا ممکن است بخشی زیر لثه پوشیده شده باشد. مشکلات دندان عقل ممکن است نیاز به جراحی دندان داشته باشد.

 یکی از رایج‌ترین دلایلی که شما به پزشک مراجعه می‌کنید این است که شما با دندان عقل خود مشکل دارید. این ممکن است به دلیل درد، تورم یا عفونت لثه پوشاننده دندان نهفته باشد که پریکورونیت نیز شناخته می‌شود. ممکن است دندان عقل نیز پوسیده باشد. همچنین ممکن است غذا در اطراف دندان عقل شما گیر کند. به هر حال در این موارد به جراحی دندان عقل نیاز دارید.

برخی از دندان‌های عقل ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند اما ممکن است مشکلی در رشد وجود داشته باشد یا خطر ایجاد مشکلی وجود داشته باشد که ممکن است شما از آن بی اطلاع باشید. شواهد نشان می‌دهد که دندان‌های عقلی که به صورت مزیال یا افقی قرار گرفته‌اند و به طور کامل رویش نکرده‌اند، در معرض خطر بالایی از پوسیدگی هستند. این مورد نیاز به جراحی دندان عقل دارد و اگر به حال خود رها شود، پوسیدگی ممکن است به حدی برسد که ممکن است از هر دو دندان کشیده شود. اگر دندان جلویی پوسیده باشد پس از کشیدن دندان عقل باید توسط دندانپزشک ترمیم شود.

دلیل انجام جراحی دندان عقل

پوسیدگی ممکن است به حدی برسد که دندان جلویی نیز باید برداشته شود. همین امر ممکن است در مورد تکیه گاه استخوان اطراف این دندان‌ها نیز رخ دهد (بیماری پریودنتال). گاهی اوقات ممکن است کیست در اطراف دندان عقل ایجاد شود. کیست زمانی اتفاق می‌افتد که مایع کیسه‌ای را که معمولاً اطراف دندان عقل در حال رشد را احاطه کرده است پر می‌کند و به آرامی اندازه آن افزایش می‌یابد. در این صورت فوراً به جراحی دندان عقل نیاز دارید.

اگر قصد دارید برای مدت طولانی به خارج از کشور سفر کنید و دسترسی به دندانپزشک یا متخصص دشوار است، ممکن است قبل از ترک کشور، درمان دندان عقل و سایر دندان‌هایتان را در نظر بگیرید.

آیا در جراحی دندان عقل نیاز به مراجعه دوم به دندانپزشک دارم؟

جراحی دندان عقل را می‌توان به راحتی انجام داد. دندانپزشک شما ممکن است بتواند جراحی دندان عقل را در یک جلسه انجام دهد.

 متخصصی که جراحی دندان عقل را انجام می دهد اغلب یک جراح دهان و فک و صورت یا یک جراح دهان خواهد بود. این متخصصان تجربه و شرایط لازم را خواهند داشت تا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهند تا در مورد دندان عقل خود تصمیم بگیرید. اولین قرار ملاقات صرفاً یک مشاوره خواهد بود و در صورت لزوم به نوبت دیگری برای انجام درمان شما نیاز خواهد بود.

اگر دندان عقل در موقعیتی قرار داشته باشد که مشکلی ایجاد نکرده باشد و خطر ایجاد مشکل در آن کم باشد، یک گزینه می‌تواند این باشد که دندان عقل در جایی که هست باقی بماند. هنگامی که برای معاینه معمول به کلینیک دندانپزشکی قدس می‌آیید. دندانپزشک شما می‌تواند به بررسی دندان عقل شما و بقیه دندان‌های شما بپردازد. در صورت لزوم ممکن است دندانپزشک شما نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس از دندان عقل داشته باشد.

با این حال، با گذشت زمان ممکن است شرایط تغییر کند و خطر بروز مشکل در دندان عقل شما افزایش یابد که پس از آن به کشیدن دندان عقل نیاز خواهید داشت. زمان جراحی تصمیمی است که توسط شما و دندانپزشک یا متخصص اتخاذ کرد. مهم است که دندان عقل خود را زیر نظر داشته باشید زیرا ممکن است مشکلاتی بدون اطلاع شما در مورد آنها ایجاد شود تا زمانی که علائم شدید ایجاد شود.

موارد ضروری کشیدن دندان عقل و مراحل جراحی دندان عقل

در بیشتر مواردی که مشکلی ایجاد شده یا خطر رشد دندان عقل زیاد است. می‌توان دندان عقل را به طور کامل یا بخشی از آن را برداشت. در طول مشاوره شما، این گزینه‌ها به همراه آنچه نیاز است و خطرات این روش با شما به تفصیل مورد بحث قرار خواهند گرفت.

اگر دندان عقل به طور کامل از دهان بیرون نیامده است، اغلب لثه روی دندان برش داده می شود. گاهی نیز لازم است مقداری از استخوان اطراف دندان عقل برداشته شود. ممکن است لازم باشد دندان را به 2 یا 3 قطعه تقسیم کنیم تا دندان راحت تر خارج شود. پس از برداشتن دندان عقل، لثه با بخیه ترمیم می شود. در اکثر موارد این بخیه‌ها قابل تجزیه هستند و حدود دوهفته طول می‌کشد تا بهبود یابند.

خون ریزی جراحی دندان عقل

ممکن است در زمان کشیدن خونریزی کمی وجود داشته باشد که معمولاً خیلی سریع متوقف می‌شود و بعید است که مشکلی ایجاد کند. اگر در خانه هستید و ناحیه مجدداً خونریزی می‌کند. معمولاً می‌توان با اعمال فشار بر روی ناحیه حداقل به مدت 10 دقیقه با یک دستمال یا پنبه، آن را متوقف کرد. اگر خونریزی متوقف نشد. لطفاً با کلینیکی که در آن عمل کرده‌اید تماس بگیرید.

کشیدن دندان نهفته

کشیدن دندان نهفته زمانی افتاق می افتد که دندان از لثه بیرون نیامده و توسط بافت نرم و یا استخوان پوشانده شده باشد. این روش مستلزم برش این بافت ها است. معمولا دندان نهفته دندان های آسیاب سوم و نیش فک بالا هستند.

آیا می توان دندان نهفته را کشید؟

دندان عقل نهفته را می توان در مطب  توسط جراح دهان و دندان و دندانپزشک کشید. جراح برای جلوگیری از ناراحتی در حین عمل، دهان شما را بی حس می کند و سپس یک برش ساده برای کشیدن دندان عقل نهفته شما ایجاد می کند.

آیا کشیدن دندان نهفته دردناک است؟

با کشیدن دندان نهفته نباید دردی احساس کنید زیرا این ناحیه بی حس خواهد شد. با این حال، اگر در طول عمل احساس درد کردید، به دندانپزشک یا جراح دهان خود اطلاع دهید تا بیهوشی بیشتری برای شما اعمال شود.

ما امروز درمورد جراحی دندان عقل برای شما به صورت جامع و کامل توضیح دادیم. اما هیچ کدام از این موارد و توصیه‌ها جایگزین معاینه و توصیه‌های پزشکی نیست. برای مشاوره و دریافت نوبت در کلینیک دندانپزشکی در شهرقدس با ما تماس بگیرید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید