پروتز های متحرک

به لطف پروتزهای دندانی، امروزه می‌توان دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده را جایگزین کرد و عملکرد آنها را به طور کامل بازیابی کرد. برای حل انواع مشکلات دهان و دندان، انواع مختلفی از پروتزهای دندانی مثل پروتز متحرک متناسب با نیاز هر بیمار وجود دارد. به طور کلی پروتزهای دندانی به دو گروه اصلی پروتز ثابت دندان و پروتز متحرک دندان طبقه بندی می‌شوند. ما مزایای ارائه شده توسط هر یک از آنها را برای تسهیل انتخاب صحیح در هر مورد خاص تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

پروتز دندان چیست؟

در دندانپزشکی، پروتز دندان به هر وسیله‌ای گفته می‌شود که برای جایگزینی عملکرد یک یا چند دندان از دست رفته یا معیوب در نظر گرفته شود. این پروتزها شامل ایمپلنت، روکش، بریج، روکش و دندان مصنوعی است. هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع پروتز، باید تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند در نظر گرفته شود و ارزیابی توسط یک متخصص انجام شود.

پروتز متحرک دندان

پروتزهای متحرک جایگزینی برای دندان‌های طبیعی هستند که می‌توانند در صورت نیاز برداشته و جایگزین شوند. این پروتز ها هزینه کمتری دارند، اما می‌توانند برای برخی از بیماران ناراحت کننده و ناپایدارتر باشند. دلیل اصلی توصیه پروتز متحرک عدم ضخامت یا قوام کافی در استخوان فک است. اگر استخوان کافی وجود نداشته باشد یا آسیب وجود داشته باشد، امکان نصب پروتز ثابت وجود ندارد، بنابراین بهترین گزینه  استفاده از روش های جایگزین است. پروتزهای متحرک دندان می‌توانند کامل یا جزئی باشند و می‌توانند به شکل متحرک کلاسیک ساخته شوند. هر زمان که شرایط بیمار اجازه دهد می‌توان پروتز را نصب کرد، مانند پروتز روی ایمپلنت که به عنوان پروتز نیمه ثابت شناخته می‌شود.

پروتزهای متحرک دندان در چند دهه اخیر به لطف مراقبت‌ها و تحقیقات جدید دندانپزشکی پیشرفت زیادی کرده‌اند. در حالی که پروتزهای مصنوعی اولین نوع رایج از پروتزهای متحرک بودند. بسیاری دیگر نیز معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروتزهای متحرک دندان به دلیل مقرون به صرفه بودن نسبت به ایمپلنت و جراحی بسیار محبوب تر است. پروتز متحرک دندان را می‌توان به راحتی در صورت عدم استفاده از آنها جدا کرد و هر زمان که دستگاه مورد نیاز بود جایگزین کرد.

رایج‌ترین انواع پروتزهای متحرک دندان

هنگامی که صحبت از پروتزهای متحرک دندان می‌شود. رایج‌ترین نمونه‌ها پروتزهای جزئی و کامل هستند. اگر می‌خواهید با مشاوران ما ارتباط داشته باشید و برای تعیین بهترین گزینه برای درمان خود به کمک نیاز دارید، به تیم ما اجازه دهید در تصمیم گیری درست به شما کمک کند.

پروتزهای متحرک دندان مخصوص بیمارانی طراحی شده‌اند که فقط برای برخی از دندان‌های خود نیاز به دندان‌های جایگزین دارند. پروتز روی دندان‌های طبیعی باقی‌مانده بیمار چسبانده می‌شود و کمک می‌کند تا شکاف باقی‌مانده از دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته را باز کند. پروتزهای متحرک دندان می‌توانند بسیار مؤثر باشند. نه تنها برای پر کردن فضای دندان‌های از دست رفته، بلکه در کمک به جلوگیری از جابه‌جایی دندان‌های طبیعی که از موقعیت خود باقی می‌مانند نیز بسیار مهم هستند. این یکی از بزرگ‌ترین نقش‌هایی است که پروتزهای متحرک دندان غیر از ایجاد لبخندی زیبا و جذاب در هر روز انجام می‌دهند. پروتزهای کامل که اصلی‌ترین و رایج‌ترین نوع پروتزهای متحرک دندانی هستند. برای جایگزینی مجموعه کامل دندان‌های بالا یا پایین بیمار استفاده می‌شوند. یک پروتز معمولی روی آن قرار دارد که می‌توان آن را داخل دهان گذاشت و در صورت عدم نیاز آن را خارج کرد. این روش مستلزم برداشتن تمام دندان‌های آسیب‌دیده و تمیز کردن و آماده‌سازی نواحی دندان‌های از دست رفته است و پس از بهبود کامل لثه‌ها ، دندان مصنوعی کامل را می‌توان نصب کرد. پروتزهای متحرک دندان کلیدی برای حفظ سلامت دهان شما هست.  

انتظار چه نتایجی را در پروتز متحرک دندان داشته باشم؟

به احتمال زیاد کمی طول خواهد کشید تا به حس پروتزهای متحرک دندان و نحوه قرارگیری و عملکرد آنها در دهان عادت کنید. در ابتدا تا زمانی که لثه‌ها و فک شما عادت کنند. احساس ناراحتی می‌کنند و حتی ممکن است گاهی دردناک باشد. ممکن است ترشح بیش از حد بزاق، مشکل در صحبت کردن، ناراحتی هنگام غذا خوردن و احساس عدم وجود فضای کافی برای زبان وجود داشته باشد. با این حال، تمامی این مشکلات موقتی هستند و با بهبودی لثه‌ها، زمانی که بیشتر به پروتز عادت می‌کنید و به بخشی از زندگی عادی روزانه‌تان تبدیل می‌شود.  

کدام پروتز دندان بهتر است؟

انتخاب نوع پروتز دندان به وضعیت بیمار بستگی دارد. متخصص پروتزهای واجد شرایط پس از معاینه دقیق و تشخیص وضعیت به بیمار بهترین گزینه را توصیه می‌کند. در این معاینه باید تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند و همچنین وضعیت اولیه استخوان فک و دهان در نظر گرفته شود. در صورت لزوم، پیوند استخوان در صورت نازک بودن استخوان فک و یا ترمیم لثه‌های آسیب دیده امکان پذیر است.

نکاتی برای انتخاب پروتز دندان

هنگام انتخاب مناسب‌ترین پروتز دندان برای هر بیمار باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. از بودجه گرفته تا جنبه زیبایی یا مراقبت قبل از تصمیم گیری نهایی، ملاحظات زیادی وجود دارد. بیمار انتظار چه نتایجی را دارد؟ در یک فرد جوان، زیبایی عامل بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

وضعیت اولیه بیمار

پس از تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت دهان، می‌توان فهمید که کدام امکانات برای بیمار مناسب‌تر است. با در نظر گرفتن تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند. محل دندان‌های از دست رفته یا آسیب‌دیده و فضای اولیه لثه و استخوان فک،  برای اولویت دادن به راحتی و بهبودی سریع تطبیق داده می‌شود.

هزینه پروتز متحرک دندان

نوع پروتز دندان کل بودجه درمان را تعیین می‌کند. یکی از عواملی که مستقیماً در انتخاب پروتز ثابت یا متحرک تأثیر می‌گذارد قیمت آن است. زمانی که درمان به نوعی مداخله پیچیده مانند جراحی یا مداخله توسط یک دندانپزشک متخصص نیاز دارد، این هزینه می‌تواند بیشتر باشد.

همین امروز با ما تماس بگیرید و به ما اجازه دهید تفاوت دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی قدس را به شما نشان دهیم.

پیمایش به بالا
به بالا بروید