عصب کشی دندان ( اندودنتیس)

گاهی اوقات باکتری وارد پالپ دندان شده و باعث عفونت ریشه دندان می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد. عصب کشی دندان برای نجات دندان ضروری است. طی عصب کشی دندان، پالپ عفونی برداشته شده و برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان ترمیم می‌شود.

عصب کشی چیست؟

عصب کشی یک روش دندانپزشکی است که درد ناشی از دندان عفونی را تسکین می‌دهد. در طول فرآیند عصب‌کشی، پالپ ملتهب برداشته می‌شود، سپس سطوح داخل دندان تمیز و ضد عفونی می‌شود و برای مهروموم شدن فضا، یک پرکننده قرار می‌گیرد.

چه زمانی به عصب کشی نیاز است؟

عصب کشی دندان زمانی ضروری است که باکتری‌های دهان به پالپ داخل دندان شما حمله کنند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک دندان برای مدت طولانی درمان نشود. همچنین اگر دندان شما در اثر ضربه ترک خورده یا آسیب ببیند، ممکن است ملتهب شود.

چه علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است به عصب کشی نیاز دارید؟

در برخی موارد، ممکن است ندانید که دندان شما عفونت دارد. با این حال، بسیاری از افراد متوجه علائم خاصی می‌شوند.

علائمی که نیاز به عصب‌کشی دارند عبارت‌اند از:

  1. دندان دردی که از بین نمی‌رود: بسیاری از مشکلات دندانی می‌توانند باعث دندان درد شوند. اگر دندان درد دارید، ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید. درد ممکن است به فک، صورت یا سایر دندان‌های شما نیز سرایت کند.
  2. حساسیت به گرما و سرما: اگر هنگام نوشیدن قهوه داغ یا خوردن بستنی دندان شما درد می‌کند. می‌تواند به این معنی باشد که به عصب کشی نیاز دارید. به ویژه اگر درد بیش از چند ثانیه باقی بماند.
  3. لثه‌های متورم: وقتی دندان عفونی می‌شود، چرک در آن ناحیه جمع می‌شود. این می‌تواند به لثه‌های پف کرده، متورم یا حساس منجر شود.
  4. جوش روی لثه: ممکن است جوش روی لثه ایجاد شود. چرک دندان عفونی ممکن است از جوش خارج شود و باعث ایجاد طعم یا بوی نامطبوع شود.
  5. فک متورم: گاهی چرک از محل خارج نمی‌شود. در نتیجه، فک شما ممکن است به وضوح متورم شود.
  6. تغییر رنگ دندان: هنگامی که پالپ دندان عفونی می‌شود، می‌تواند باعث تیره شدن دندان شما شود. این به دلیل خون رسانی ضعیف به دندان رخ می‌دهد.
  7. درد هنگام اعمال فشار: اگر هنگام غذا خوردن یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنی باشد که اعصاب اطراف پالپ آسیب دیده است.
  8. دندان ترک خورده: اگر دندانی را در اثر تصادف ترک خورده باشد، هنگام ورزش یا حتی با گاز گرفتن چیزی سفت، باکتری‌ها می‌توانند تا انتها به پالپ دندان نفوذ کنند.
  9. لق شدن دندان: یک دندان عفونی ممکن است احساس لق شدن بیشتری داشته باشد. این به این دلیل است که چرک پالپ عفونی می‌تواند استخوانی را که از دندان حمایت می‌کند نرم کند.

چگونه باید برای عصب کشی دندان آماده شوم؟

قبل از شروع عصب‌کشی ، پزشک شما می‌تواند به هر سؤالی که در مورد این روش دارید پاسخ دهد. در اینجا چند کار وجود دارد که می‌توانید برای آماده شدن برای عصب کشی دندان خود انجام دهید:

  1. همه داروها را طبق دستور مصرف کنید: ممکن است چند روز قبل از ویزیت به شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضد التهابی داده شود، به خصوص اگر عفونت زیادی وجود داشته باشد.
  2. سیگار نکشید: محصولات تنباکو در توانایی بدن شما برای بهبودی اختلال ایجاد می‌کند. از سیگار کشیدن چند روز قبل از قرار ملاقات ریشه خودداری کنید و در صورت امکان به طور کامل آن را ترک کنید.
  3. یک وعده غذایی سالم بخورید: از آنجایی که بی حسی موضعی در طول عصب کشی دهان شما را برای چند ساعت بی حس می‌کند، بهتر است قبل از قرار ملاقات غذا بخورید.

کانال ریشه چقدر طول می‌کشد؟

بسته به میزان عفونت در دندان شما، عصب کشی دندان ممکن است به یک یا دو جلسه نیاز داشته باشد. به طور متوسط، کانال ریشه حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. اگر چند دندان یا چندین ریشه درمان می‌کنید، ممکن است تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

در طول فرآیند عصب کشی دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از شروع عصب کشی، پزشک شما از دندان آسیب دیده اشعه ایکس دندان می‌گیرد. این به تعیین میزان آسیب کمک می‌کند و تضمین می‌کند که عصب کشی گزینه درمانی مناسب است. در اینجا مراحلی وجود دارد که در طول عمل عصب کشی شما تکمیل می‌شود:

  1. بیهوشی: ابتدا بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان عفونی و لثه اطراف آن داده می‌شود. همچنین داروهایی در دندانپزشکی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا آرامش داشته باشید، مانند اکسید نیتروژن، آرام‌بخش‌های خوراکی یا آرام‌بخش داخل وریدی (IV). اگر اضطراب دارید، ممکن است پزشک شما آرام بخش را توصیه کند.
  2. قرار دادن سد دندانی. قبل از شروع عصب کشی، یک سد لاستیکی کوچک روی ناحیه قرار می‌گیرد. این باعث ایزوله شدن دندان و خشک نگه داشتن آن در طول عمل می‌شود.
  3. سپس یک دهانه کوچک در تاج دندان برای دسترسی به پالپ ایجاد می‌شود.
  4. حذف پالپ. از ابزارهای کوچک دندانپزشکی برای برداشتن اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های داخل دندان استفاده می‌شوند.
  5. شکل دادن به کانال‌ها: پس از برداشتن پالپ، محفظه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز، ضد عفونی و شکل داده می‌شوند.
  6. پر کردن کانال‌ها: سپس کانال‌های خالی با مواد دندانی انعطاف‌پذیر و لاستیکی به نام گوتاپرکا پر می‌شوند.
  7. آب بندی دندان: در مرحله بعد، یک پرکننده موقت دندان قرار می‌گیرد تا دندان را ببندد و از ورود مجدد باکتری‌ها جلوگیری کند.
  8. قرار دادن ترمیم نهایی: در بیشتر موارد، برای محافظت از دندان درمان شده و بازیابی بایت به روکش دندان نیاز دارید. تاج‌ها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و ساخت آن معمولاً دوتا سه هفته طول می‌کشد. وقتی تاج شما آماده شد، پرکننده موقت برداشته شده و تاج دائمی قرار می‌گیرد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید در همان قرار ملاقات، یک تاج دریافت کنید.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

بسیاری از مردم می‌ترسند که بعد از کانال ریشه دندان دچار درد شوند. با این حال، از آنجایی که منبع عفونت در طول روند درمان خارج می‌شود، اکثر افراد پس از درمان، تسکین پیدا می‌کنند. اگر بعد از عصب کشی دندان دچار درد ضربانی شده اید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اندودنتیست کیست؟

اندودنتیست یک متخصص دندانپزشکی که آموزش های تخصصی دیده است. اندودنتیست ها بر مراقبت از مشکلات پیچیده دندان تمرکز می کنند که در درجه اول عفونت دندان و عصب کشی را به صورت حرفه ایی درمان می کند. آنها از تکنیک های پیشرفته برای این نوع درمان ها استفاده می کنند. این متخصصان بر روی تسکین دندان درد شما تمرکز می کنند و در عین حال دندان طبیعی شما را در هر زمان ممکن نجات می دهد.

پیمایش به بالا
به بالا بروید