جرمگیری و بروساژ

جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری و بروساژ که معمولاً به عنوان تمیز کردن دندان نیز شناخته می‌شود، یکی از اساسی‌ترین درمان‌های دندانیپزشکی است که باید به طور منظم انجام شود. با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی، پلاک و جرم دندان پس از خوردن غذا همچنان روی دندان‌های شما تجمع می‌یابد که رسوب پیدا کرده و تارتار تشکیل می شود. تارتار دندان در بلندمدت منجر به بیماری‌های جدی لثه یا پوسیدگی دندان می‌شود.

بنابراین باید برای معاینات و جرم گیری روتین توسط متخصصین دندانپزشکی مراجعه کنید. جرم گیری پلاک‌های سخت و جرم‌های چسبیده به دندان‌ها را با استفاده از جرم‌گیرهای اولتراسونیک از بین می‌برد. این ابزار باکتری های ناخواسته را با از بین بردن آنها با استفاده از ارتعاشات اولتراسونیک پاک می‌کند.

بروساژ دندان

برای پایان دادن به جلسه جرمگیری و بروساژ، دندانپزشک شما ممکن است در صورت لزوم از ژل حاوی فلوراید غلیظ روی دندان‌های شما استفاده کند. هدف از این ژل کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان با مقاوم‌تر کردن دندان در برابر حملات اسیدی باکتری‌های موجود در دهان است.

چرا باید دندان‌هایم را جرمگیری کنم؟

پلاک و جرم دندان که معمولاً به عنوان تارتار شناخته می‌شود، از باکتری‌هایی تشکیل شده است که می‌توانند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برسانند. مرحله اولیه بیماری لثه ژنژیویت نامیده می‌شود. در این مرحله التهاب لثه رخ می‌دهد و باعث می‌شود لثه‌ها قرمز به نظر برسند و به راحتی خونریزی کنند. در صورت عدم درمان این مشکل، ژنژیویت می‌تواند منجر به بیماری لثه شدیدتر به نام پریودنتیت شود. ممکن است در این مرحله لایه داخلی لثه آسیب ببیند و باعث جدا شدن استخوان شما از دندان‌ها شود و در نتیجه فاصله کوچکی بین دندان و لثه ایجاد شود.

با بدتر شدن بیماری لثه، فاصله بیشتر می‌شوند و بافت لثه و استخوان بیشتری از بین می‌روند و دندان‌ها را شل می‌کند. اگر این بیماری ها به موقع درمان نشود، ممکن است در بلند مدت منجر به از دست دادن دندان شود! بیماری لثه عفونت بافت‌هایی است که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد و معمولاً به دلیل مسواک نزدن و عدم نخ دندان کشیدن ایجاد می‌شود و در نتیجه پلاک‌ها روی دندان تجمع می‌یابد.

پلاک‌های دندانی 4 ساعت پس از مسواک زدن روی دندان‌های شما شروع به تشکیل می‌کنند و در عرض 48 ساعت شروع به سفت شدن و تبدیل شدن به تارتار می‌کنند! این پلاک‌ها و تارتارها حاوی مقدار زیادی باکتری هستند که مقصر اصلی التهاب و عفونت لثه‌ها هستند.

آیا جرم‌گیری دندان ضروری است؟

جرمگیری دندان تمام باکتری‌ها را از روی دندان‌های شما پاک می‌کند، اما بروساژ روشی است که به جلوگیری و به تأخیر انداختن چسبندگی و تجمع آلودگی‌های جدید کمک می‌کند. این روش های درمانی به طور مؤثر تجمع پلاک باکتریایی و لکه‌های بیرونی را از بین می‌برد و سطحی صاف و صیقلی را به وجود می آورد.

دلایل اصلی جرمگیری دندان

1. برای سلامت کلی شما بهتر است بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید!
  2. نه تنها تارتار روی سطوح قابل مشاهده، بلکه آنهایی که در زیر لثه‌های شما پنهان شده‌اند را نیز از بین ببرید!
  3. از بین بردن لکه‌ها برای لبخند روشن‌تر و تمیزتر
  4. سطح صیقلی و صاف برای به تأخیر انداختن تجمع مجدد تارتار
  5. در صورت نیاز، جرمگیری دندان بدون درد را با کمک بی حسی موضعی تجربه کنید.

آیا جرمگیری و بروساژ برای دندان‌های من مضر است؟

در گذشته، بسیاری از افراد از جرمگیری و بروساژ کردن خودداری می‌کردند. زیرا معتقد بودند جرم گیری دندان بد است یا به این دلیل که پس از درمان دچار حساسیت یا عقب نشینی لثه می‌شدند. با این حال، این موارد فقط تصورات غلط هستند. این روش درمانی وقتی توسط متخصصان با تجربه انجام شود که برای انجام این کار بدون آسیب رساندن به دندان‌های شما آموزش دیده‌اند، جای نگرانی وجود ندارد.

هر چند وقت یک بار باید دندان‌هایم را جرمگیری و بروساژ کنم؟

متداول‌ترین پاسخ هر 4 تا 6 ماه یک بار خواهد بود. اما این ممکن است همیشه برای تمامی بیماران صادق نباشد. عوامل مختلفی تعیین می‌کنند که هر چند وقت یک‌بار باید دندان‌هایتان را جرم گیری کنید و مهم‌ترین عامل وضعیت سلامت دهان و دندان شما خواهد بود. به یاد داشته باشید، دندانپزشک شما تنها زمانی می‌تواند به شما کمک کند که برای قرار ملاقات خود به کلینیک مراجعه کنید. مداخله زودهنگام و درمان پیشگیرانه بهترین گزینه برای محافظت از دندان شماست.

آیا جرمگیری و بروساژ دردناک است؟

اگر جرم گیری به طور منظم انجام شود، جرمگیری و بروساژ معمولاً بدون درد است. درد معمولاً درد زمانی رخ می‌دهد که لثه‌های شما ناسالم باشند. بنابراین اگر می‌خواهید از «درد» اجتناب کنید، اکیداً توصیه می‌کنیم آن را به طور منظم انجام دهید. در برخی موارد، اگر ناراحتی و درد غیرقابل تحمل باشد، همیشه می‌توانید برای تجربه جرمگیری دندان بدون درد درخواست بی حسی موضعی کنید.

من خونریزی لثه دارم، چه کار کنم؟

خونریزی لثه نشانه التهاب لثه یا حتی پریودنتیت است! یکی از تصورات نادرست رایج این است که از مسواک زدن ناحیه خونریزی جلوگیری یا اجتناب کنید. اما این باعث بدتر شدن آن می‌شود. هنگامی که خونریزی وجود دارد.

باید محل را مسواک زده و تمیز نگه دارید تا از تجمع بیشتر باکتری‌ها در آن ناحیه جلوگیری کنید. استفاده از دهان‌شویه یا آب نمک گرم ممکن است در کوتاه مدت به تسکین این بیماری کمک کند، اما برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، همیشه به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکل خونریزی لثه را در اسرع وقت درمان کنید.