جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

روکش‌ها کلاهک‌هایی به شکل دندان هستند که به دلایل زیبایی یا ساختاری روی دندان طبیعی قرار می‌گیرند. زمانی که دندان ترک خورده، شکسته یا بد شکل است، ممکن است روکش و جراحی افزایش طول تاج دندان توصیه شود. همچنین می‌توان از تاج برای تکمیل  روش های درمانی مانند بریج، کانال ریشه و ایمپلنت دندان استفاده کرد.

روکش‌ها باید محکم به دندان بچسبند ولی گاهی اوقات بافت دندان کافی برای روکش وجود ندارد، جراحی افزایش طول تاج دندان می‌تواند کمک کند تا سطح دندان افزایش داد. پزشکان کلینیک دندانپزشکی قدس، جراحی افزایش طول تاج دندان را با بازسازی بافت لثه و گاهی اوقات استخوان انجام می‌دهند تا سطح بیشتری از دندان را برای روکش در معرض دید قرار گیرد. این یک روش جراحی معمول و کوتاه است و اغلب کمتر از یک ساعت طول می‌کشد تا کامل شود.

هدف از جراحی افزایش طول تاج دندان

اگر طول دندان به اندازه کافی برای نگه داشتن تاج مناسب نباشد، افزایش طول تاج ممکن است ضروری باشد. دندان‌هایی که شکسته یا تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار گرفته‌اند ممکن است مانع از چسباندن تاج شوند. افزایش طول تاج باعث کاهش بافت لثه و تراشیدن استخوان در صورت لزوم می‌شود. بنابراین دندان بیشتری در بالای سطح لثه قرار می‌گیرد.

چگونه برای جراحی افزایش طول تاج دندان شویم؟

جراح دندان شما ممکن است یک روکش موقت برای شما بگذارد تا زمانی که بتوانید عمل خود را انجام دهید. روکش موقت می‌تواند در این مدت از دندان شما محافظت کند و نصب روکش جدید را آسان‌تر کند. قبل از عمل جراحی افزایش طول تاج دندان، شما با پریودنتیست ملاقات خواهید کرد تا سابقه پزشکی شما را بررسی کند. در طول این قرار ملاقات، باید در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با جراح خود صحبت کنید.

در طول جراحی افزایش طول تاج دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

پریودنتیست شما طول تاج را در طی یک عمل جراحی افزایش طول تاج دندان انجام می‌دهد. این بدان معنی است که شما می‌توانید بعد از آن به خانه بروید. مدت زمان انجام این عمل بسته به تعداد دندان‌هایی که به این روش نیاز دارند و اینکه هم بافت نرم و هم استخوان باید برداشته شوند، متفاوت است. اگر روی هر یک از دندان‌های کناری روکش موقت دارید، پریودنتیست ممکن است قبل از عمل آن‌ها را بردارد و بعد از پایان روند جراحی آن را جایگزین کند. اکثر افراد بی حسی موضعی دریافت می‌کنند و ممکن است یک آرام بخش نیز دریافت کنند.

پریودنتیست لثه‌ها را برش می‌دهد تا آنها را از دندان‌ها دور کند و ریشه‌ها و استخوان‌ها را در معرض دید قرار دهد. در برخی از موارد جراحی افزایش طول تاج دندان فقط بافت لثه باید برداشته شود. سپس جراح ناحیه جراحی را قبل از بخیه زدن با آب نمک شستشو می‌دهد. آنها لثه‌ها را دوباره به هم بخیه می‌زنند، گاهی اوقات یک بانداژ را برای محافظت بیشتر روی آن ناحیه قرار می‌دهند. پس از از بین رفتن بی حسی موضعی مقداری درد احساس خواهید کرد، بنابراین جراح داروهای مسکن و دهان‌شویه تخصصی برای کمک به بهبودی لثه برای شما تجویز می‌کند.

عوارض احتمالی جراحی افزایش طول تاج دندان

خطر عفونت با افزایش طول تاج وجود دارد، اما احتمال عفونت بیشتر از سایر روش‌های جراحی دندان نیست. برای کمک به جلوگیری از عفونت باید تمام دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از عمل را دنبال کنید. در طول دوران نقاهت با مطب دندانپزشکی خود تماس بگیرید. ممکن است بعد از عمل خونریزی در محل جراحی داشته باشید و دندان‌های شما ممکن است به دمای سرد و گرم حساس باشند. حساسیت با گذشت زمان کاهش می‌یابد. دندان شما ممکن است بلندتر از دندان‌های همسایه به نظر برسد و اگر استخوان برداشته شود، ممکن است دندان لق‌تر شود. اگر در آینده دندان خود را از دست بدهید، افزایش طول تاج ممکن است کار جراح را برای قرار دادن ایمپلنت دندان دشوارتر کند.

فرآیند بهبودی جراحی افزایش طول تاج دندان

زمان بهبودی این روش تقریباً سه ماه است. با این حال، با بهبود لثه‌ها، می‌توانید عملکرد طبیعی خود را از سر بگیرید. شما باید در دوتا سه روز اول از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. کار سخت و طاقت‌فرسا، بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های سنگین می‌تواند روند بهبودی شما را کندتر کند و باعث خونریزی بیشتر شود. در مورد ویژگی‌های بهبودی خود با جراح خود صحبت کنید. به طور کلی، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

  1. داروهای بدون نسخه مصرف کنید: در دستورالعمل‌های مراقبت‌ پس از درمان دندانپزشکی، به احتمال زیاد به شما گفته می‌شود که ایبوپروفن یا تیلنول را در فواصل زمانی منظم مصرف کنید. پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین مسکن‌های فوق‌العاده قوی مانند استامینوفن-هیدروکودون (Vicodin)، تیلنول با کدئین یا استامینوفن-پروپوکسیفن  (Darvocet)  را تجویز کند.
  2. از کیسه یخ استفاده کنید: استفاده از کیسه یخ روی صورت در چند ساعت اول بعد از عمل می‌تواند تورم را کاهش دهد. استفاده متناوب از کیسه یخ کمک فراوانی به کاهش تورم و درد می‌کند.
  3. در 24 ساعت اول از مصرف غذاهای گرم پرهیز کنید: همچنین دهان خود را نشویید. هر دو می‌توانند باعث خونریزی شوند. اگر خونریزی ادامه داشت، از یک چای کیسه‌ای مرطوب شده یا گاز مرطوب شده استفاده کنید تا به مدت 20 تا 30 دقیقه کمی به ناحیه مورد نظر فشار وارد کنید.
  4. پانسمان را به مدت 7 تا 14 روز بگذارید: پزشک ممکن است در این دوره یک یا دو بار پانسمان را تعویض کند.
  5. با دقت مسواک بزنید: به آرامی فقط سطوح گازدار خود را که در آن پانسمان زده شده است مسواک بزنید. در نواحی دیگر به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  6. از استنت یا دندان مصنوعی خود استفاده کنید: اگر استفاده از استنت شفاف یا دندان مصنوعی در دستورالعمل شما گنجانده شده، آن را به مدت 24 ساعت خارج نکنید. اگر دهانتان مملو از خون است. بدون برداشتن استنت یا دندان مصنوعی، آن را با آب نمک ولرم یا با کلرهگزیدین بشویید.
  7. رژیم غذایی نرم داشته باشید: از غذا خوردن در ناحیه جراحی خودداری کنید. همچنین، هیچ چیز سفت، شکننده، اسیدی، تند، چسبناک یا بسیار تند را نخورید. از آجیل و دانه‌های کوچک خودداری کنید. به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  8. اجتناب از الکل: از نوشیدن الکل تا بعد از قرار ملاقات خودداری کنید.
  9. از سیگار کشیدن خودداری کنید: برای 7 تا 10 روز اول یا بیشتر از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  10. از تحریک ناحیه مورد نظر خودداری کنید: از نی و بازی با محل جراحی خودداری کنید. برای بررسی محل، لب خود را پایین نکشید، زیرا فشار می‌تواند باعث آسیب شود.

 بعد از عمل جراحی افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج یک درمان رایج دندانپزشکی است که هم برای اهداف دندانپزشکی و هم برای اهداف زیبایی انجام می‌شود. هنگامی که توسط یک متخصص با تجربه انجام می‌شود، می‌توانید انتظار داشته باشید که عمل شما به راحتی انجام شود و سلامت و طول عمر دندان‌های شما را افزایش دهد.

پیمایش به بالا
به بالا بروید