روکش ایمکس

بین روکش ایمکس و روکش های زیرکونیومی کدام گزینه بهتر است؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تفاوت بین روکش ایمکس و روکش زیرکونیومی دندان

 

یکی از بهترین گزینه ها برای بهبود کیفیت و ظاهر لبخند استفاده از روکش های دندانی است. آنها در بازگرداندن ساختار و ظاهر لبخند شما موثر هستند زیرا برای شما طراحی شده اند.

هر دو روکش ایمکس و روکش زیرکونیومی از مواد بدون فلز هستند. با این حال، هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که می توانند در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. زیبایی Emax برتر از  روکش زیرکونیوم است. سایندگی بسیار کمتری دارد. برای انتخاب بین ایمکس و زیرکونیوم، باید معاینه دقیق دندانپزشکی انجام شود.

روکش های دندان از مواد مختلفی ساخته شده و توسط برندهای مختلف به فروش می رسد. E.max و Zicornia دو برند تولید کننده تاج دندان هستند. با این حال، این دو برند از مواد بسیار متفاوتی برای تولید روکش دندان استفاده

می کنند، بنابراین تمایز بین این دو چیزی فراتر از بازاریابی است. روکش های E.max از دی سیلیکات لیتیوم ساخته می شوند، در حالی که روکش های زیکورنیا از ماده ای به نام زیرکونیوم ساخته می شوند. بنابراین، ظاهر، عملکرد و دوام این روکش ها  بسته به جنس آن می تواند متفاوت باشد.

دندانپزشکان هنگام انتخاب بهترین ماده  برای روکش دندان چندین فاکتور کلیدی را در نظر می گیرند. فاکتورهای خاصی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، خواص مواد، شکل، بافت، دوام و رنگ هستند. بیشتر دندانپزشکان از پرسلن های ذوب شده با روکش های فلزی (PFM استفاده می کردند، زیرا می توانستند قوی و فوق العاده عمل کنند.

اما اکنون دندانپزشکان مواد بدون فلز را ترجیح می دهند. تاج های حاوی فلز نامناسب هستند بنابراین بیماران همیشه از ظاهر خود راضی نیستند. علاوه بر این، برخی از بیماران به فلزات حساسیت دارند که استفاده از روکش های PFM را غیرممکن می کند. روکش‌های بدون فلز از نظر زیبایی بیشتر جذاب هستند و بنابراین هم بیماران و هم پزشکان آن‌ها را ترجیح می‌دهند.

هر دو نیز مواد نسبتاً جدیدی هستند، برخلاف PFM که بیش از 50 سال از آن استفاده می شود. حتی دندانپزشکان ممکن است در انتخاب بین این دو مشکل داشته باشند. انتخاب شما بین E.max و زیرکونیا باید به وضعیت دندان شما و توصیه دندانپزشک بستگی داشته باشد. همچنین مهم است که قبل از انتخاب یکی، مزایا و خطرات مرتبط با این دو ماده را درک کنید.

روکش EMAX

روکش EMAX

ونیرهای ایمکس که با نام سیلیکات لیتیوم نیز شناخته می‌شوند دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که آن‌ها را در دندانپزشکی ترمیمی بسیار موثر می‌سازد و برای ساخت روکش‌های کامل برای ترمیم دندان‌های شکسته یا آسیب‌دیده استفاده می‌شود. از نظر ظاهری دندانی شفاف و طبیعی تر و زیباتر به شما ارائه میدهند.

روکش های لیتیوم دی سیلیکات E.max از جنس سرامیک ساخته شده اند. این یکی از بهترین مواد موجود در حال حاضر برای ساخت روکش دندان است. لیتیوم دی سیلیکات به دلیل دوام معروف است.

این ماده همچنین شفاف است که باعث می شود سایه زدن روی تاج مانند دندان های طبیعی بسیار آسان تر شود. در واقع،  E-max یکی از بهترین‌های موادهای موجود برای ساخت روکش‌های دندانی به نظر می‌رسند که ظاهری بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی دارند.

هر تاج E.max از یک بلوک منفرد لیتیوم دی سیلیکات شکل گرفته است. فلز در تاج صفر است، به این معنی که تاج های E-max را می توان حتی اگر خط لثه شما عقب نشینی کرد، استفاده کرد. فلز موجود در روکش‌های PFM زمانی که خط لثه با افزایش سن از بین می‌رود، قابل مشاهده است. این با تاج های E.max اتفاق نمی افتد.

تاج های E.max همچنین به دلیل ساختار محکم و ارتجاعی خود شناخته می شوند. این تاج ها بعید است که تراشه شوند و نسبت به تاج های زیرکونیا در معرض خطر تراشه کمتری میباشند. بنابراین تاج های E-max باید با ضخامت خاصی تولید شوند تا عمر طولانی داشته باشند.

اندازه‌گیری‌های دقیق دندان هنگام طراحی روکش‌های E-max که محکم و بادوام هستند، بسیار مهم است. به همین دلیل است که هر تاج به صورت جداگانه برای هر بیمار طراحی می شود.

تاج های E-max در مقایسه با روکش های زیرکونیا شفاف تر هستند. مواد سرامیکی اجازه عبور نور بیشتری را

می دهد. این یک مزیت بزرگ برای ایجاد دندان هایی است که تا حد امکان طبیعی به نظر می رسند. این ماده برای دندان های جلویی که به طور طبیعی نازک و کمتر مات هستند ایده آل است.

تاج های زیرکونیا

 

بیشتر بخوانید  نحوه تشخیص پرکردن معیوب دندان

تاج های زیرکونیا

تاج های زیرکونیوم نوعی از مواد سرامیکی هستند که به اکسید زیرکونیوم معروف هستند. از آنها برای ساخت روکش های کامل یا جزئی برای ترمیم دندان آسیب دیده استفاده می شود. تاج‌های زیرکونیوم در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند که به شما سایه‌های زیادی برای انتخاب می‌دهند، آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهری طبیعی به دندان‌های شما ببخشند تا بتوانید لبخند خود را با اعتماد به نفس بیشتری احساس کنید.

اگرچه سایه به مرور زمان از بین می رود، اما شایان ذکر است که این ماده دارای استحکام بی نظیری است و می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. روکش چینی معمولاً با زیرکونیوم ترکیب می‌شود تا بادوام‌تر و از نظر زیبایی‌شناسی جذاب‌تر شود.

زیرکونیوم یک کریستال طبیعی است. این کریستال بسیار مقاوم است، حتی تصور می شود که غیرقابل تخریب باشد. زیرکونیوم به همان اندازه که سخت است، زیست سازگار در بدن دارد، به این معنی که می تواند در بدن انسان دوام بیاورد.

تاج های زیرکونیا در واقع از دو ماده زیرکونیوم و چینی ساخته می شوند. زیرکونیوم برای داخل تاج استفاده می شود در حالی که قسمت بیرونی از چینی انعطاف پذیرتر قالب گیری می شود. زیرکونیوم از نظر ظاهری سفید رنگ است، بنابراین کریستال به خوبی با مینای دندان طبیعی ترکیب می شود و هرگز مانند روکش های PFM خطوط ناخوشایند نشان نمی دهد.

تاج های زیرکونیومی به دلیل ماندگاری طولانی مدت بسیار ارزشمند هستند. در مقایسه با دی سیلیکات لیتیوم

E-max، زیرکونیوم مات تر است. بنابراین، دندانپزشکان روکش های زیرکونیومی را برای دندان های عقبی توصیه می کنند که به مواد محکمی نیاز دارند که می توانند از گاز گرفتن و جویدن زیاد دوام بیاورند. زیرکونیوم برای روکش هایی با دندان های تیره در زیر توصیه می شود زیرا مات بودن سایه ها را پنهان می کند.

تاج E-max

هر دو تاج E-max و زیرکونیوم می توانند برای تعمیر دندان های شکسته یا آسیب دیده، دندان های به شدت پوسیده، دندان های از دست رفته، تغییر رنگ دندان ها یا دندان های کج استفاده شوند.

تاج های قدیمی PFM را که خطوط فلزی را نشان می دهد قرار دهید. اگر تفاوت قابل تشخیصی بین این دو وجود داشته باشد، این است که E-max به طور قابل توجهی شفاف تر است. بیمارانی که می خواهند دندان های جلویی خود را برای بازگرداندن لبخند جایگزین کنند، ممکن است E-max را به دلیل شفافیت آن ترجیح دهند.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که زیرکونیوم برای دندان های عقب بهتر از تاج های E-max است. اگرچه روکش‌های E-max شفاف هستند، اما می‌توان این ماده را طوری قالب‌گیری کرد که به اندازه کافی محکم باشد تا جایگزین دندان‌های آسیاب پشتی شود.

اینکه آیا از روکش های E-max یا زیرکونیومی استفاده می کنید بستگی به تعداد تاج های مورد نیاز شما نیز دارد. در حالی که هر دو برای جایگزینی یک دندان بسیار مناسب هستند.

انتخاب بین E-max و زیرکونیوم دشوار است. هر دو نتایج درجه یک را برای تاج های دندانی طولانی مدت ارائه می دهند. همانطور که قبلا ذکر شد، E-max شفاف تر از زیرکونیوم است و این تنها تفاوت قابل توجه بین این دو ماده است. با دندانپزشک در شهرقدس مشورت کنید تا تصمیم بگیرید کدام ماده برای درمان تاج دندان شما مناسب تر است.

آیا باید EMAX یا زیرکونیوم را انتخاب کنید؟

آیا باید EMAX یا زیرکونیوم را انتخاب کنید؟

انتخاب بین این دو ماده به ترجیحات شما و محل قرارگیری دندان در دهان شما بستگی دارد. از نظر استحکام، هر دو ایمکس و زیرکونیوم بادوام هستند. با این حال، زیرکونیوم در برابر سایش و پارگی مقاوم و بسیار بادوام و قوی تر از Emax.  میباشد. زیرکونیوم گزینه بهتری برای ترمیم دندان تیره تر است زیرا اجازه نمی دهد نور زیادی از آن بتابد. و همچنین برای بیمارانی که به فلز حساسیت دارند یا کسانی که ترمیم های بدون فلز را ترجیح می دهند مناسب میباشد.

E-max انتقال نور و شفافیت بهتری دارد و آن را برای کسانی که از زیبایی شناسی آگاه هستند جذاب تر می کند. روکش های ایمکس نور بیشتری را از خود عبور می دهند و ظاهر طبیعی تری به دندان های شما می بخشند.

E-max دارای استحکام عالی است و در برابر شکستگی مقاوم است و در مقاطع نازک تهیه می شود.این نه تنها زیبایی بهینه را تضمین می کند، بلکه نیاز به حداقل حذف ساختار طبیعی دندان در حین آماده سازی دارد. همچنین گزینه های متعددی را برای ترمیم دندان ارائه می دهد  بهترین مورد در مورد سیستم E-max این است که فقط به روکش های تمام سرامیکی محدود نمی شود. بلکه می توان از این سیستم برای ساخت روکش ها، و حتی بریج های با دهانه کوتاه برای جایگزینی دندان های جلو استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  مراقبت پس از کشیدن دندان (روش های پیشگیری از عفونت جای دندان کشیده شده)

 

قیمت روکش ایمکس

یکی از بزرگ‌ترین مزایای روکش ایمکس قیمت آن است. در مقایسه با سایر انواع روکش‌های دندانی، روکش ایمکس نسبتاً مقرون به‌صرفه‌تر است. قیمت روکش ایمکس بسته به محل و دندانپزشک متفاوت است. در مقایسه با انواع دیگر روکش‌های دندان ، روکش ایمکس یک گزینه مقرون‌به‌صرفه است.

 

گران‌ترین لمینت دندان

در حالی که روکش ایمکس یک گزینه مقرون به صرفه است، اما گران‌ترین لمینت دندان موجود نیست. این عنوان به لمینت  Empress اختصاص دارد که از نوعی ماده سرامیکی به نام لوسیت ساخته شده است. لمینت Empress نسبت به روکش ایمکس ضخیم‌تر و مات‌تر است و برای افرادی که تغییر رنگ شدید دندان دارند گزینه ایده آلی است.

 

تفاوت بین روکش ایمکس و زیرکونیا

یکی دیگر از مواد محبوب روکش دندان زیرکونیا است. روکش‌های زیرکونیا از نوعی ماده سرامیکی به نام اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شوند که به دوام و استحکام معروف است. در مقایسه با روکش ایمکس، روکش‌های زیرکونیا مات‌تر و ضخیم‌تر هستند. روکش‌های زیرکونیا می‌توانند بیش از روکش ایمکس قیمت داشته باشند.

عکس لمینت ایمکس

قیمت لمینت ایمکس

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، قیمت روکش ایمکس بسته به محل و دندانپزشک می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی روکش ایمکس در مقایسه با سایر انواع روکش دندان گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد که آن را به گزینه‌ای ایده آل برای افرادی تبدیل می‌کند که می‌خواهند لبخند خود را بدون هزینه زیاد زیباترکنند.

 

لمینت ایمکس ساخت کدام کشور است؟

لمینت ایمکس توسط شرکتی به نام Ivoclar Vivadent که در لیختن اشتاین، کشوری کوچک در اروپا مستقر است، تولید می‌شود. Ivoclar Vivadent یک شرکت پیشرو در زمینه فناوری دندان است که بیش از 100 سال است که در تجارت فعالیت می‌کند. آنها به خاطر محصولات دندانپزشکی باکیفیت خود از جمله روکش ایمکس معروف هستند.

روکش ایمکس روی کدام دندان‌ها اعمال می‌شود؟

روکش ایمکس را می‌توان برای دندان‌هایی که برای داشتن زیبایی ظاهری نیاز به اصلاح دارند، بارها ترمیم شده و دارای کمبود، بدشکلی و نقص در لایه محافظ مینای خود هستند، استفاده کرد.

به همین ترتیب می‌توان از روکش ایمکس در دندان‌هایی که ظاهر آنها به دلیل فرسایش یا ساییدگی بد شده است و برای  بازگرداندن دندان‌های بدفرم به حالت قبلی استفاده کرد. روش روکش ایمکس اغلب برای دندان‌هایی ترجیح داده می‌شود که در اثر درمان ریشه تغییر رنگ می‌دهند و در اثر روش‌های بلیچینگ کردن دندان، دندان‌های نامناسب، دندان‌های کج و شکسته‌شدن دندان‌ها در اثر ضربه یا پوسیدگی دندان نمی‌توانند به سفیدی مطلوب دست یابند.

در نتیجه روش روکش ایمکس، رنگ‌های ارغوانی در لبه‌های دندان‌های درمان شده یا روی لثه ایجاد نمی‌شود. عبور نوربالا در روکش دندان ایمکس به دست می‌آید که هیچ آسیبی به ساختار دندان وارد نمی‌کند.

علاوه بر کاهش حساسیت دندان‌ها به پایین‌ترین نقطه، این فرصت را نیز می‌دهد تا ساختار دندانی لغزنده و صاف داشته باشید. روکش ایمکس که دارای گزینه‌های رنگی بسیار غنی است تا حد زیادی در جلوگیری از تشکیل تارتار مؤثر است.

استفاده از پوشش‌های فلزی ممکن است باعث ایجاد برخی واکنش‌های آلرژیک در بیماران مبتلا به آلرژی به فلز شود. از آنجایی که روکش ایمکس روکشی است که با استفاده از سرامیک‌های مخصوص ساخته شده است، در ساختار آن فلزی وجود ندارد. به همین دلیل می‌توان از دندان ایمکس در افرادی که به فلز حساسیت دارند استفاده کرد. از آنجایی که استفاده از دندان سرامیکی با گونه‌ها، دندان‌ها و لثه‌ها سازگاری دارد، روشی است که می‌توان آن را برای افراد مبتلا به انواع آلرژی اعمال کرد.

نگهداری صحیح و منظم روکش دندان ایمکس بسیار مهم است. در این زمینه، دندان‌ها باید دو بار در روز، به طور صحیح و با استفاده از مسواک با نرمی مناسب مسواک زده شوند. به منظور اطمینان از بهداشت دهان، دهان‌شویه باید در محدوده مراقبت از دهان انجام شود. پوسته‌های مواد غذایی سفت نباید با دندان شکسته شوند. برای مراقبت از دندان باید از نخ دندان استفاده شود و دندان‌ها باید با نخ دندان به آرامی تمیز شوند.

قبل و بعد نحوه نصب روکش دندان ایمکس

نحوه نصب روکش دندان ایمکس

نصب روکش دندان ایمکس یک فرایند ساده است. اولین مرحله آماده سازی دندان با برداشتن مقدار کمی از مینای دندان است. این کار برای اطمینان از تناسب مناسب روکش و ظاهر طبیعی آن انجام می‌شود. پس از آماده شدن دندان، قالب گرفته می‌شود و روکش به صورت سفارشی متناسب با دندان ساخته می‌شود. سپس روکش با استفاده از چسب مخصوص به دندان چسبانده می‌شود.

بیشتر بخوانید  انواع روش های سریع ترمیم شکستگی دندان

قبل از روکش دندان ایمکس، بیمار معاینه می‌شود و دندان‌ها تمیز می‌شوند. سپس دندان‌ها به گونه‌ای تغییر شکل داده می‌شوند که روی روکش قرار گیرند. بسته به میزان آسیب یا لکه روی دندان، ممکن است بخشی از دندان برداشته شود. در مواردی که دندان‌های بیمار بسیار کوچک است، ممکن است دندان کوچک نشود. یک قالب دیجیتالی از لثه با استفاده از یک قالب گرفته می‌شود و این اندازه‌گیری‌ها در فرایند تولید روکش استفاده می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که نصب ونیرهای دندانی از جمله روکش ایمکس فرایندی غیرقابل‌برگشت است، زیرا شامل برداشتن مقدار کمی از مینای دندان است؛ بنابراین، انتخاب یک دندانپزشک ماهر و با تجربه که بتواند بهترین نتایج را تضمین کند، ضروری است.

مزایای روکش ایمکس

 

ایمکس یک سیستم تمام سرامیکی بر پایه شیشه دی سیلیکات لیتیوم است و از کوارتز، اکسید فسفر، دی‌اکسید لیتیوم، اکسید پتاسیم و عناصر کمیاب تشکیل شده است. پروتزهای تمام سرامیکی مبتنی بر ایمکس به دلیل زیبایی و دوام عالی به سرعت در حال محبوبیت در دندانپزشکی زیبایی هستند. روش ایمکس عمدتاً برای تولید روکش و روکش در ناحیه قدامی اندیکاسیون دارد.

پروتزهای مبتنی بر ایمکس مزایایی دارند که آنها را برای تولید پروتزهای ثابت در ناحیه قدامی ایده آل می‌کند. یک نیاز مهم زیبایی برای پروتزهای تمام سرامیکی این است که شفافیت کافی برای مطابقت با دندان‌های طبیعی داشته باشند. روکش‌های ایمکس ترکیبی ایده آل از شفافیت و ظاهر واقعی دارند و برای ترمیم دندان‌های قدامی مناسب هستند. از آنجایی که آنها شفاف‌تر از روکش‌های زیرکونیومی هستند، بهترین تطابق را با دندان‌های طبیعی ارائه می‌دهند.

پروتزهای مبتنی بر ایمکس فاقد هرگونه آلیاژ فلزی در زیر روکش هستند. این بدان معنی است که رگه‌های خاکستری نامناسب فلز زیرین در خط لثه ظاهر نمی‌شود و روکش‌ها دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند.

روکش‌های ایمکس از لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده‌اند که شیشه – سرامیک بوده و استحکام بسیار خوبی دارد؛ بنابراین، روکش‌های ایمکس در طول استفاده بالینی کمتر دچار ترک خوردگی یا شکستن می‌شوند. یکی دیگر از مزایای روکش‌های ایمکس این است که می‌توان آنها را به سرعت با استفاده از فرز CAD-CAM تولید کرد.

روکش‌های ایمکس از یک بلوک یکپارچه با کیفیت بالا از دی سیلیکات لیتیوم تهیه شده است. از آنجایی که آنها دارای استحکام و مقاومت در برابر شکست بسیار خوبی هستند، می‌توان آنها را در سایز‌های بسیار نازک تهیه کرد.

ایمکس نه تنها زیبایی بهینه را تضمین می‌کند، بلکه نیاز به حداقل حذف ساختار طبیعی دندان در حین آماده سازی دارد. هرچه ساختار دندان طبیعی‌تر باشد، سلامت دهان و دندان بیشتر و بهتر خواهد بود.

جایگزینی لمینت سرامیکی با روکش ایمکس

سؤالات متداول روکش ایمکس

آیا روکش ایمکس یک راه حل دائمی است؟

روکش ایمکس یک راه حل طولانی مدت است اما ممکن است بعد از 10-15 سال نیاز به تعویض داشته باشد.

آیا روکش ایمکس برای تمام مشکلات دندان قابل استفاده است؟

روکش ایمکس یک گزینه ایده آل برای افرادی است که مشکلات دندانی جزئی مانند تراشه، ترک و تغییر رنگ دارند. برای مشکلات دندانی شدیدتر، درمان‌های دیگری ممکن است لازم باشد.

آیا نصب روکش ایمکس دردناک است؟

نصب روکش ایمکس یک روش بدون درد است. ممکن است از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده شود، اما اکثر افراد هیچ درد یا ناراحتی را تجربه نمی‌کنند.

چگونه از روکش‌های روکش ایمکس مراقبت کنم؟

مراقبت از روکش‌های پوششی ایمکس مشابه مراقبت از دندان‌های طبیعی است. مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن منظم و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است.

آیا روکش ایمکس ظاهری طبیعی دارد؟

روکش‌های ایمکس طوری طراحی شده‌اند که طبیعی به نظر برسند و با بقیه دندان‌های شما ترکیب شوند. آنها نازک و شفاف هستند و باعث می‌شود که آنها تقریباً از دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیستند.

نتیجه

روکش ایمکس گزینه‌ای مقرون به صرفه و بادوام برای افرادی است که می‌خواهند لبخند خود را بدون هزینه زیاد بهبود بخشند. در مقایسه با سایر انواع روکش دندان، روکش ایمکس یک راه حل مقرون به صرفه است که می‌تواند طبیعی را ارائه دهد.

 روکش ایمکس تعادل بسیار خوبی بین هزینه و کیفیت ارائه می‌دهد. انتخاب یک دندانپزشک ماهر و با تجربه برای نصب روکش پوششی ایمکس برای اطمینان از بهترین نتیجه مهم است.

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید