پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودکان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ما امروز در این مقاله به درخواست بیماران و نگرانی‌هایشان در مورد پوسیدگی دندان کودکان این مقاله را منتشر کردیم. خراب شدن مینای دندان کودک خردسال به دلیل قرار گرفتن طولانی یا بیش از حد در معرض شکر یا مایعات شیرین شده ایجاد می شود. باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارند، این قندها را تجزیه کرده و اسید تولید می‌کنند که به بافت دندان‌ها حمله می‌کند.

با گذشت زمان، مینای دندان آسیب می‌بیند و دندان‌ها پوسیده و پوسیدگی دندان کودکان شروع می‌شوند. پوسیدگی دندان شیشه شیر به طور معمول بر دندان‌های ثنایا (دندان‌های جلویی) تأثیر می‌گذارد اما می‌تواند باعث آسیب به هر یک از دندان‌ها شود. شما می توانید نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان را با مطالعه این مقاله بررسی کنید.

علل پوسیدگی دندان کودکان یا پوسیدگی دندان شیشه شیر کودک

پوسیدگی دندان در دوران کودکی

پوسیدگی دندان شیشه شیر اغلب به دلیل خوابیدن مکرر کودک یا نوزاد با شیشه شیر حاوی مایع شیرین رخ می‌دهد. این حفره‌ها در کودکان همچنین می‌تواند ناشی از حمل و نوشیدن مداوم از یک بطری یا فنجان در طول روز باشد. این روش‌ها به قند اجازه می‌دهد که دائماً روی دندان‌ها را بپوشاند و به سرعت باعث ایجاد حفره شود.

مواد حاوي قند بالا عبارتند از:

  1. شیر
  2. آب میوه
  3. شیر خشک نوزاد
  4. تنقلات، میان وعده

پوسیدگی دندان کودکان همچنین می‌تواند با باکتری‌هایی شروع شود که از والدین یا مراقبان هنگام انتقال قاشق غذاخوری از یکی به دیگری منتقل می‌شوند. بزاق باقی مانده روی قاشق می‌تواند باکتری‌های طبیعی را از فردی به فرد دیگر منتقل کند.

دندانپزشکی اطفال

علائم پوسیدگی دندان کودکان

به طور معمول، اولین علامت پوسیدگی دندان کودکان، ظهور لکه‌های سفید روی سطح دندان است. بدون درمان، پوسیدگی نوزاد می‌تواند به پوسیدگی شدیدتر پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید  پیشگیری از سرطان دهان

علائم پوسیدگی پیشرفته دندان شیشه شیر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. لکه‌های قهوه‌ای/سیاه روی دندان‌ها
  2. لثه‌های قرمز، متورم یا دارای خونریزی
  3. تب (به دلیل عفونت)

عوارض ناشی از پوسیدگی دندان کودکان

در حالی که هیچ کس از ایجاد حفره در دندان دائمی استقبال نمی‌کند، بسیاری از مردم اهمیت دندان‌های شیری در سلامت طولانی مدت دندان را درک نمی‌کنند. کودکان مبتلا به پوسیدگی دندان در اوایل دوران کودکی درمان نشده ممکن است تجربه کنند:

  1. درد مزمن
  2. مشکل جویدن (که می‌تواند منجر به عادات غذایی/تغذیه‌ای ضعیف شود)
  3. عفونت دندان
  4. از دست دادن دندان

پوسیدگی دندان کودکان شدید یا گسترده می‌تواند باعث از دست دادن دندان یا نیاز به کشیدن یک یا چند دندان شود. هنگامی که دندان‌های شیری زودرس از دست می‌روند، دندان‌های دائمی می‌توانند به طور جدی آسیب ببینند. بدون اینکه دندان‌های شیری فضایی را برای خود نگه دارند، دندان‌های دائمی ممکن است در هنگام رویش بیش از حد شلوغ شوند یا نامرتب شوند.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودکان در صورت تشخیص زود هنگام، در مراحل ابتدایی آن (در ظاهر لکه‌های سفید)، می‌تواند با درمان‌های فلوراید برای بازسازی مجدد دندان‌ها معکوس شود. اگر پوسیدگی دندان کودکان بیشتر پیشرفت کرده باشد، ممکن است از مراقبت‌های ترمیمی دندان برای درمان حفره‌ها استفاده شود.

dentistry

دندانپزشک اطفال شما ممکن است توصیه کند:

  1. پر کردن
  2. تاج‌های دندان
  3. نگهدارنده فضا (برای نگه داشتن جای دندان دائمی در صورت از دست دادن دندان شیری)
  4. پارتیال اطفال (برای جایگزینی دندان‌های جلویی از دست رفته تا زمانی که دندان‌های دائمی رویش پیدا کنند)

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

آگاهی از اقداماتی که باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود اولین قدم برای پیشگیری از آن است. رعایت بهداشت دهان و دندان و عادات تغذیه با بطری کمک می‌کند تا دندان‌های شیری کودک شما سالم و قوی بماند تا زمانی که دندان‌های دائمی وارد شوند.

بیشتر بخوانید  کامپوزیت واحدی 200 هزار تومان

اقدامات لازم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان عبارت‌اند از:

  1. مصرف نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های شیرین را محدود کنید: آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مصرف 6 اونس آب میوه در روز را توصیه می‌کند و قبل از 6 ماهگی آب میوه مصرف نکنید. اگر کودک شما به نوشیدن آب میوه عادت دارد، به تدریج نوشیدنی را با اضافه کردن تدریجی آب در طی 2 تا 3 هفته رقیق کنید تا زمانی که فقط بین شیر خوردن آب داده شود.
  2. هرگز کودک خود را با یک بطری شیر یا آبمیوه نخوابانید: اگر کودک شما قبل از خواب به شیشه شیر نیاز دارد، آن را با آب پر کنید. با این حال، برخی از متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که از خوردن بطری در گهواره خودداری کنید، مگر اینکه کودک قادر به نشستن باشد.
  3. تنقلات حاوی قند را محدود کنید: شروع زودهنگام عادات غذایی سالم به تضمین سلامت طولانی مدت دندان کمک می‌کند.
  4. به زمان‌های خاص تغذیه پایبند باشید: اجازه ندهید کودکتان بطری یا فنجانی حاوی نوشیدنی‌های شیرین (شیر، شیر خشک، آب‌میوه، نوشابه) را برای مدت طولانی حمل کند، زیرا این کار باعث می‌شود دندان‌ها تقریباً در تمام طول روز در معرض قند قرار بگیرند.
  5. از یک قاشق تمیز برای به اشتراک گذاشتن غذا با کودک خود استفاده کنید: ظروف مشترک می‌توانند باکتری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند.
  6. تمرینات فنجانی را از حدود 6 ماهگی شروع کنید: انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می‌کند که شیشه شیر را تا 12 ماهگی از شیر بگیرید و تمرینات اولیه به انتقال روان کمک می‌کند.
  7. عسل، شکر یا شربت را روی پستانک کودک خود قرار ندهید: عسل می‌تواند برای نوزادان زیر یک سال مضر باشد و قرار دادن شیرین کننده ها روی پستانک دندان‌ها را با شکر می‌پوشاند. پستانک‌ها را تمیز نگه دارید تا از باکتری‌های باقی مانده که ممکن است پس از استفاده باقی بمانند، جلوگیری کنید.
  8. لثه‌های کودک خود را بعد از شیر خوردن پاک کنید: برای از بین بردن زباله‌ها باید از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید.
  9. بهداشت دهان و دندان را زودتر تلقین کنید: پس از رویش اولین دندان، حداقل دو بار در روز دندان‌های کودک خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید. به مسواک زدن ادامه دهید تا زمانی که کودکتان بتواند دندان‌های خود را بدون کمک به طور کامل تمیز کند (معمولاً در سن 6 سالگی). دندانپزشک شما می‌تواند در مورد انتخاب خمیر دندان برای کودک و بهداشت دندان برای کودکان به شما توصیه کند.
  10. برای معاینات منظم دندانپزشکی کودک خود برنامه ریزی کنید: زمانی که دندان‌ها شروع به رویش کردند، دو بار در سال توصیه می‌شود.
بیشتر بخوانید  آیا عفونت سینوسی می‌تواند باعث درد دندان شود؟

پوسیدگی دندان شیری

ما در  کلینیک دندانپزشکی در شهرقدس، مراقبت‌های دندان‌پزشکی با کیفیت و مناسب برای کودکان ارائه می‌کنیم که به کودک شما کمک می‌کند تا یک عمر لبخند سالم داشته باشد. اگر کودک شما علائم پوسیدگی در اوایل دوران کودکی را نشان می‌دهد، یا به دنبال مطب دندانپزشکی هستید که بهداشت دهان و دندان کودک شما در اولویت قرار دارد.

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید