سفید کردن دندان

آیا سفید کردن دندان ایمن است و اثر دارد؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

راه‌هایی مانند نوارها، ژل‌ها و درمان‌های حرفه‌ای می‌توانند به شما در سفید کردن دندان و رسیدن به یک لبخند درخشان کمک کنند.

هیچکس نمی‌خواهد به خاطر دندان‌های زردش به معروفیت برسد. همان‌طور که پیر می‌شویم، لبخند ما شروع به پوسیدگی می‌کند و به نظر کمی پرزو می‌آید. غذاها و نوشیدنی‌های خاص و همچنین سیگار کشیدن می‌تواند باعث رنگ‌بندی ما شود و بر لبخندی که یکباره برق‌زده بود، اثر بگذارد.

راه حل آن، استفاده از محصولات خانگی سفید کننده دندان مانند نوارها و ژل‌ها است. این روش‌ها به تازگی محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند، اما آیا واقعا روش ایمنی هستند؟ یا باید به جای آن، برای رفع رنگ زنده دندان‌ها به روش‌های حرفه‌ای و درمان در مطب دندانپزشکی روی آورد؟

دکتر آن کلمونز، دندانپزشک، توضیح می‌دهد که سفید کردن دندان چگونه کار می‌کند و آیا ارزش آن را دارد.

نحوه کار کردن سفید کردن دندان‌ها چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد.

گزینه‌های خانگی شامل محصولاتی مانند برگ‌های چسبنده یا سینی‌های پر شده از ژل هستند. آنها به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس هستند و می‌توانند کار خوبی در روشن کردن دندان‌ها و حذف لکه‌ها انجام دهند.

فقط کافیست برگ‌ها یا سینی را روی دندان‌ها قرار داده و به مدت زمان توصیه شده روی دندان‌ها بگذارید (این زمان ممکن است بسته به محصول متفاوت باشد، بنابراین از دستورالعمل ها پیروی کنید).

فرمول استفاده شده در بیشتر محصولات خانگی حاوی پراکسید هیدروژن یا کاربامید پراکسید است، یک ماده شیمیایی که حاوی پراکسید هیدروژن است. به عنوان عامل سفید کننده طبیعی، پراکسید هیدروژن مولکول‌هایی را که عامل لکه‌دار شدن از قهوه، چای، شراب قرمز و سیگار هستند، تجزیه می‌کند.

کاربامید پروکسید نیز همین کار را انجام می دهد، اما تنها ۵۰ درصد از توان سفید کنندگی خود را در چند ساعت اول آزاد می کند و می تواند ساعت ها بعد از آن فعال بماند. در کل، اثرات هیدروژن پروکسید و کاربامید یکسان است.

بیشتر بخوانید  ژنژیووپلاستی

شما ممکن است برای رسیدن به نتایج، به محصولات خانگی روزانه احتیاج داشته باشید. همچنین می توانید به سفید کنندگی حرفه ای دندان مراجعه کنید. دندانپزشک شما از غلظت قوی‌تری از هیدروژن پروکسید یا کاربامید پروکسید استفاده خواهد کرد.

درمان‌های حرفه ای ممکن است در مدت کوتاهی نتایج بلند مدت را به شما بدهند. شما ممکن است تنها یک جلسه یا چند بازدید برای دستیابی به لبخند درخشان خود نیاز داشته باشید. اما هزینه این درمان‌ها ممکن است بیشتر از گزینه‌های خانگی باشد.

آیا سفیدکردن دندان ارزش انجام آن را دارد؟

اگر هدف شما از سفید شدن دندان‌هایتان، داشتن لبخندی درخشان است، سفید کردن دندان‌ها می‌تواند یک گزینه امن باشد. اما مهم است که در ابتدا با یک دندانپزشک در مورد گزینه‌هایتان صحبت کنید و تحقیقات خود را انجام دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات حاوی پراکسید هیدروژن ممکن است پروتئین‌های لایه دندانتان را تخریب کند. لایه دندان، بافت سفتی است که زیر لایه مینای دندان واقع شده است.

یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که محصولات سفیدکننده ممکن است سطح دندان‌های شما را ناهموار یا نرم کند.

اما یک نکته وجود دارد. دکتر کلمونز می‌گوید: “این تحقیقات در آزمایشگاه انجام شده‌اند، نه بر روی دندان‌های زنده”.

ممکن است تغییراتی که در دندان‌های شما رخ می‌دهد، موقتی باشد و پس از قطع استفاده از محصولات سفیدکننده دندان، به حالت اولیه بازگردانده شود. هرچند که اگر تغییرات برای همیشه باقی بمانند، هنوز هم واضح نیست که آیا این تغییرات برای دندان‌های شما خطرناک هستند یا نه.

هنوز نمی‌دانیم آیا این چیزی است که برای سلامت دندان دراز مدت تأثیر خواهد داشت.” دکتر کلمونز می‌گوید.

بیشتر بخوانید  ارتباط خونریزی لثه و سرطان خون: پیشگیری از خونریزی لثه

همچنین مهم است که نوع محصولی که استفاده می‌کنید و چگونگی جا بیفتادن آن در دهان خود را مدنظر قرار دهید. برای جلوگیری از حساسیت و تحریک، باید هیدروژن پراکسید یا کربامید پراکسید را روی دندان‌های خود نگه دارید و از رسیدن آن به لثه خودداری کنید.

چگونگی سفیدکردن ایمن دندان‌های شما

حالا برای تضمین بیشتر، محصولات سفیدکننده برای دهه‌ها وجود داشته‌اند و میلیون‌ها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند – از جمله پزشکان دندانپزشک، دکتر کلمونز می‌گوید.

“و ما پس از سفیدکردن، افزایشی در مشکلات مانند خطر ابتلا به تسکین و یا شکستن دندان پس از سفیدکردن ندیده‌ایم”، او می‌گوید.

همچنین، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) نیز اعلام کرده است که سفیدکننده‌های حاوی پراکسید هیدروژن، ایمن و موثر هستند.

اگر از آنها استفاده می‌کنید، دکتر کلمونز چگونگی استفاده ایمن از آن‌ها را توصیه می‌کند:

  1. برای یافتن محصولات سفید کننده دندان با تأییدیه ADA جستجو کنید. این نشان مخصوص محصولات سفید کننده دندان و خمیردندان های سفید کننده است که در آزمایشات مستقل به عنوان محصولات ایمن و موثر تأیید شده اند.
  2. دستورالعمل ها را دنبال کنید. برخی محصولات برای استفاده یک بار در روز طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر می توانند دو بار در روز مصرف شوند. برخی محصولات برای یک هفته و برخی دیگر برای دو هفته طراحی شده اند. برای حفاظت از دندان های خود، حتما دستورالعمل های محصول را رعایت کنید.
  3. دندانپزشک خود را مشاوره کنید. “از دندانپزشک خود بپرسید که آیا این محصولات برای شما مناسب هستند یا نه”، دکتر کلیمونز می گوید. محصولات سفید کننده دندان بهترین عملکرد را روی دندان هایی دارند که با پیر شدن زرد شده اند یا دندان هایی که از غذا و نوشیدنی ها (مانند قهوه و شراب سرخ) لکه دار شده اند. اما لکه های قهوه ای یا خاکستری می تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد که یک کیت سفید کننده نمی تواند آن را حل کند. همچنین مهم است که مشکلاتی مانند بیماری لثه یا تسویه حساب ها قبل از شروع درمان سفید کننده را حل کنید. “دندانپزشک شما می تواند بهترین محصول برای شما را توصیه کند و مطمئن شود که شما درست انجام می دهید”، او اضافه می کند.
  4. گوش کنید به دندان های خود. برخی افراد حساسیت موقت در لثه ها یا دندان هایشان را هنگام استفاده از محصولات سفید کننده تجربه می کنند. این نشانه آسیب بلند مدت نیست، اما می تواند ناراحت کننده باشد. اگر به شما اتفاق بیفتد، در نظر داشته باشید که یک استراحت از سفید کننده یا استفاده از یک محصول ملایم تر ممکن است کمک کند. باز هم، برای یافتن مشاوره صحیح به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید  عصب کشی در شهر قدس

چگونه از لکه های دندان جلوگیری کنیم

شما می‌توانید اقداماتی برای حفظ دندان‌هایتان انجام دهید تا نیاز به استفاده مداوم از محصولات سفیدکننده دندان نباشد.

دکتر کلمونز این توصیه‌ها را ارائه می‌دهد:

  • دو بار در روز به طور کامل مسواک بزنید (و فراموش نکنید مسواک بین دندان ها را نیز استفاده کنید).
  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
  • مصرف قهوه، چای و شراب سرخ رنگ را محدود کنید.
  • به طور منظم به پاک کردن دندان‌های خود توسط دندانپزشک بروید تا لکه‌های سطحی و پلاک دندان شما از بین برود.

محصولات سفیدکننده دندان – چه گزینه‌ای برای استفاده خانگی یا درمان حرفه‌ای – در صورت استفاده صحیح و متعارف، موثر و ایمن هستند.

دکتر کلمونز می‌گوید: “اگر می‌خواهید دندان‌هایی سفیدتر داشته باشید، محصولات سفیدکننده دندان می‌توانند ابزارهای خوبی باشند، اما جایگزین بهداشت دندان خوب نیستند.

 

منبع: https://health.clevelandclinic.org

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید