سرطان دهان

آیا می‌توانید برای سرطان دهان به دندانپزشک مراجعه کنید؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان دهان ششمین نوع شایع سرطان در بریتانیا است. همچنین، در صورت تشخیص دیرهنگام، سرطان دهان میزان مرگ و میر بالایی دارد و میزان بقای پنج سال پس از تشخیص دیرهنگام حدود 50 درصد است.

این نرخ بالای مرگ و میر به دلیل این واقعیت است که معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری سرطان تشخیص داده می‌شود. تشخیص سرطان دهان در مراحل اولیه برای افراد سخت است و هیچ برنامه غربالگری اولیه ملی در جهان وجود ندارد.

با این حال، تشخیص زودهنگام سرطان دهان می تواند بسیار مفید باشد. تشخیص زودهنگام علایم لکه بینی در سرطان دهان باعث افزایش شانس زنده ماندن از 50 درصد به 90 درصد می شود.

سرطان دهان چیست؟

بیماری سرطان دهان که به عنوان سرطان دهان نیز شناخته می‌شود، نوعی بیماری است که در آن تومور در ناحیه‌ای از دهان، معمولاً در سطح زبان، داخل گونه‌ها، لب‌ها یا لثه یا سقف دهان ایجاد می‌شود.

در صورتی که در موارد کمتری رخ دهد، تومورها همچنین می توانند در غدد تولید کننده بزاق، لوزه ها یا حلق (بخشی از گلو) شکل گیری کنند.

چرا تشخیص سرطان دهان دشوار است؟

به‌طور کلی، برای درمان موفقیت‌آمیز سرطان دهان، تشخیص زودهنگام بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، علائم اولیه این بیماری برای افرادی که به‌طور روزانه از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان استفاده می‌کنند، ممکن است مشخص نباشد.

در مراحل ابتدایی، بیشتر موارد بی درد هستند و علائم قابل رویت ممکن است بسیار دشوار باشد. اینها ممکن است شامل قطعات کوچک با رنگ های مختلف در بافت های دهان باشند که تنها زمانی واقعا قابل توجه هستند که نور مستقیما بر روی دهان تابیده می‌شود.

بیشتر بخوانید  درد دندان مصنوعی

اگر دردی در دهان ندارید، احتمالاً نخواهید توجه خاصی به آن داشته باشید و نشانه‌ای از هر گونه تغییرات غیرطبیعی در دهانتان به سختی قابل مشاهده خواهد بود. اما وقتی شما به طور منظم دهان خود را مورد بررسی قرار نمی‌دهید، حتی “غیرطبیعی” چگونه به نظر می‌رسد؟

تشخیص سرطان دهان در مراحل اولیه دشوار است، زیرا هیچ علامت واضحی وجود ندارد که باید به آن توجه شود. با این حال، هر فردی که یک یا چند نشانه از زیر را تجربه می‌کند، باید سریعاً به دنبال یک ملاقات با دندانپزشک باشد:

  • زخم‌های دهانی که در طی سه هفته بهبود نمی‌یابدند.
  • توده‌های یا تورم‌هایی که در دهان، سر یا گردن دیده می‌شوند.
  • مشکلات غیرقابل توضیحی که در جویدن یا حرکت فک یا زبان به وجود می‌آیند.
  • گلودرد شدید و گرفتگی صدا که بیش از چند هفته طول می‌کشد.
  • تحرک دندان جدید و نامشخصی (مثلاً ناشی از ضربه نیست).
  • لکه‌های سفید یا قرمز در دهان.
  • درد مداوم در دهان.

سرطان دهان بیشتر افراد بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً با افرادی که بیشتر عمر خود را سیگار کشیده‌اند مرتبط است، با این حال افراد غیرسیگاری نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار بگیرند. تقریباً 4 درصد از تمام تشخیص‌ها برای افراد زیر 40 سال است.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) سبب افزایش درصد سرطان های دهان، به خصوص در مناطقی نظیر اوروفارنکس، لوزه ها و پایه زبان می شود. در حدود سه چهارم (73%) سرطان اوروفارنکس و بیش از یک دهم (12%) سرطان حفره دهان و هیپوفارنکس با HPV مرتبط هستند. در حال حاضر، واکسن HPV به عنوان بخشی از برنامه واکسیناسیون NHS برای کودکان 12 تا 13 ساله فراهم می شود، اما توصیه می شود که مردان و زنان تا سن 45 سال نیز واکسن را دریافت کنند تا در برابر این بیماری ها محافظت شوند. هر فردی تا سن 25 سالگی می تواند واکسن رایگان HPV را در NHS دریافت کند.

بیشتر بخوانید  دندانپزشکی اقساطی در شهر قدس

اینجا چند عامل خطر دیگری برای سرطان دهان بیان شده است:

  • استفاده از تنباکوی جویدنی و تنباکوی محیطی
  • معرض شدن به دود تنباکوی محیطی (ETS) در خانه یا محل کار
  • نوشیدن بیش از 10 واحد الکل در هفته
  • ابتلا به عفونت HIV/AIDS

بنابراین، برای پیشگیری از سرطان دهان، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید و از معاینه‌ی دوره‌ای و تشخیص زودهنگام این بیماری اطمینان حاصل کنید.

چرا باید هرکس حداقل یک بار در سال برای چکاپ دندانپزشکی به مراکز درمانی مراجعه کند؟

با معاینات روتین دندانپزشکی نه تنها می‌توان به تشخیص و درمان علائم پوسیدگی، تشکیل پلاک و پیشگیری از بروز بیماری لثه کمک کرد، بلکه همچنین به دندانپزشک شما کمک می‌کند تا علائم اولیه سرطان دهان را شناسایی کند.

منبع: https://www.thedentalsurgery.co.uk

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید