پیر شدن

با پیر شدن می‌توان از سوراخ دندان‌ها جلوگیری کرد؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

با پیر شدن نمی‌توان از سوراخ دندان‌ها جلوگیری کرد و این یکی از دلایلی است که به‌سبب آن، مراقبت از سلامت دهان هنوز هم مهم است، چرا که بزرگسالان بالای ۶۵ سال، در معرض بیشترین خطر بروز مشکلات دندانی و لثه‌ای قرار دارند. به همین دلیل، به بررسی تغییراتی که دندان‌ها در طول زمان تجربه می‌کنند و چگونگی کاهش ریسک بروز سوراخ دندانی، بیماری لثه‌ای و از دست دادن دندان، پیرانه می‌پردازیم.

بیش از نیمی از بزرگسالان بالای ۶۵ سال دچار بیماری لثه‌ای متوسط یا شدید (پریودنتیت) هستند.

چگونگی تغییرات دندان‌ها با پیری

دندان‌های شما ممکن است کمتر حساس شوند.

عصب و عرقی که درون دندان‌ها وجود دارد و به آن پالپ گفته می‌شود، در بزرگسالان ممکن است کلسیفیه شده و این باعث می‌شود که حساسیت آنها نسبت به تسویه پوسیدگی و مشکلات دیگر، کمتر شود.

کمتر شدن حساسیت بدین معناست که ممکن است مشکلات را نتوان به‌موقع تشخیص داد، که به دور خود، می‌تواند به بیماری لثه، تسویه پوسیدگی شدید دندان و از دست دادن دندان منجر شود. لذا مطمئن شوید که با بررسی‌های دندانپزشکی منظم خود، این مشکلات را به‌موقع تشخیص داده و درمان کنید.

تقریبا ۱ به ۵ نفر از بزرگسالانی که بیش از ۶۵ سال دارند، دندان‌های ناجوانمرد دارند.

مشکلات از دهان خشک شایع‌تر هستند.

بزرگسالان معمولاً چندین دارو مصرف می‌کنند، از جمله داروهایی که خشکی دهان را به عنوان یک عارضه شایع نام می‌برند. این مسئله در نگاه اول به عنوان یک مزاحم کوچک ممکن است به نظر برسد، اما باید بدانید که ترشح بزاق به اهمیت زیادی برای سلامت دهان شما دارد. دلیلش چیست؟

  • بله، بزاق از مواد موثره حفاظت کننده دندان‌ها تشکیل شده است که به نظافت و سلامت دهان شما کمک می‌کنند.
  • کمبود بزاق یا دهان خشک این مواد موثره را کاهش می‌دهد و خطرات پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر عفونت‌های دهانی را افزایش می‌دهد.
بیشتر بخوانید  7 نکته کلیدی در استفاده از مسواک بین دندانی

نازک شدن انامل دندان می‌تواند باعث تیرگی دندان‌ها شود.

عادت به استفاده مداوم از دندان‌مالی ها و سایر عوامل می‌تواند باعث نازک شدن انامل دندان شود. این امر باعث شفاف شدن لایه بعدی یعنی بافتی شبیه به استخوان به نام دنتین می‌شود. دنتین دارای رنگ زرد است و در کنار عوامل دیگر مانند نوشیدنی‌هایی که می‌توانند منجر به لکه‌های دندان شوند مثل قهوه و چای تیره، می‌توانند باعث ظهور دندان‌های تیره‌تر شوند.

سایر عوامل خطر مربوط به سن

پیر شدن برای همه ما متفاوت است. چندین عاملی که مراقبت از سلامت دهان را دشوارتر می کنند و خطر را افزایش می دهند، عبارتند از:

حمل و نقل: بیماری ، محل سکونت در خانه و یا سکونت در مراکز پشتیبانی می تواند حمل و نقل به قسمت های دندانپزشکی را پیچیده کند.

تحرک: التهاب مفاصل می تواند حرکت دست را محدود کند و موجب کندن تمیز کردن دهان و دندان، استفاده از نخ دندان و سایر جنبه های بهداشت دهانی را دشوارتر کند.

سیگار کشیدن: افرادی که بالای ۵۰ سال هستند و سیگار می کشند، احتمالاً بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند به بیماری لثه (لثه) دچار می شوند و کمتر به درمان دندان می پردازند.3

عدم دریافت مزایا: بسیاری از افراد مسن دریافت بررسی های دندانی مرتب را متوقف می کنند زیرا بعد از بازنشستگی، مزایای دندانپزشکی خود را از دست داده اند و بیماری های دندانی خود را تحت پوشش بیمه های پزشکی اصلی (قسمت A و B مدیکر)، پوشش پزشکی مکمل مدیکر (مدی گپ)، یا برنامه مدیکر پارت C (پلن مدیکر مزایای اضافی) ندارند.

بیشتر بخوانید  نحوه درمان آبسه دندان با سیر

سه نکته برای حفظ دندان‌های سالم

اگرچه خطر ابتلا به ترکیدگی دندان با پیر شدن افزایش می‌یابد، اما همچنان می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از سلامت دهان خود انجام دهید.

1. به بهداشت دندان‌های خود اهمیت بدهید

  • دندان‌ها و لثه خود را روزانه دو بار با مسواک فلورایدی تمیز کنید.
  • روزانه دندان های خود را با نخ دندان پاک کنید.
  • به صورت منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

اگر شما یا عزیزان شما در یک مرکز مراقبت های بهداشتی اقامت دارید، با مرکز همکاری کنید تا نیازهای بهداشتی خود را روزانه برآورده کنید و از مراجعات دندان پزشکی منظم خود پیروی کنید.

2.  بیماری لثه را مراقب باشید

رفتارهای سالم که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد، همچنین می‌تواند به بهبود کلی سلامت و رفاهی شما کمک کند:

  • آب خوردن به اندازه کافی
  • از سیگار خودداری کنید
  • به یک روش بهداشت دهانی خوب عمل کنید

اگر علائم هشدار دهنده بیماری لثه را تجربه می‌کنید، مانند لثه‌های تورم یا حساس، یا خونریزی بیش از حد هنگام مسواک زدن یا نخ کشیدن، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

3. مراقبت دندان مصنوعی خود باشید

روش مراقبت از دندان مصنوعی باعث می‌شود که آن‌ها راحت برایتان باقی بمانند و به مشکلات سلامت دهانی از جمله عفونت‌های دهانی پیشگیری کنید.

  • دندان‌های مصنوعی را پس از هر وعده غذایی بیرون بیاورید و آبکشی کنید، روزانه آنها را مسواک بزنید و شبانه آنها را درون مایع شستشوی مخصوص آن‌ها بگذارید.
  • از آب داغ و مواد شستشوی سخت که ممکن است باعث خم شدن یا آسیب دیدن دندان‌های مصنوعی شوند، خودداری کنید.
  • با دندانپزشک خود همکاری کنید تا یک جایگاه راحت پیدا کنید، چرا که دندان‌های مصنوعی فرو رفته می‌توانند تحریک و عفونت درست کنند.
بیشتر بخوانید  انواع روش های سریع ترمیم شکستگی دندان

 

منبع: https://www.grinmag.com

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید