کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان کدام غذاها را باید بخورید و از آن اجتناب کنید؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کشیدن دندان جراحی جزئی است. در حالی که این یک راه حل رایج برای درمان پوسیدگی های شدید، بیماری پریودنتال، نهفتگی دندان عقل و سایر شرایط ارتودنسی است، کشیدن دندان یک روش جدی است. به این ترتیب، نکات مهمی وجود دارد که همه بیماران باید پس از کشیدن دندان در نظر بگیرند تا از بهبود صحیح دهان اطمینان حاصل کنند.

این شامل شستشو با آب نمک، استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان است. همچنین به معنای خوردن انواع مناسب غذاها است. برخی از غذاها می توانند سرعت بهبودی را افزایش دهند و از عفونت و عوارض بیشتر از جمله درد جلوگیری کنند. در اینجا چیزی است که باید و نباید بعد از کشیدن دندان بخورید.

 Blog Post Image 2

غذاهایی که بعد از کشیدن دندان باید خورد

مایعات و غذاهای نرم برای 24 ساعت اول پس از استخراج توصیه می شود. مطمئن شوید که پروتئین، روی، ویتامین های A، C، E و B12 کافی دریافت می کنید.

پنیر

این غذای نرم و آسان برای خوردن 29 درصد از نیاز روزانه ویتامین B12 و همچنین پروتئین ضروری، پتاسیم، کلسیم و کربوهیدرات های مورد نیاز بدن را تامین می کند.

پوره سیب زمینی

در روزهای پس از کشیدن دندان، پوره سیب زمینی یک غذای راحت است. سیب زمینی را می توان به دلیل داشتن پروتئین، فیبر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، روی، و ویتامین های C و B کمپلکس، برای خوردن آسان به حالت خامه ای خوب درآورد و خواص شفابخشی را به همراه داشت.

سوپ

در ساعات بعد از جراحی دهان با آبگوشت شفاف شروع کنید و سپس به سوپ های پوره شده و ترکیبی که سرشار از مواد مغذی هستند ارتقا دهید. سوپ باید ولرم سرو شود تا از آسیب بافتی ناشی از غذای داغ جلوگیری شود.

تخم مرغ همزده

پروتئین، کلسیم، فسفر و پتاسیم در غذای معروف صبحانه تخم‌مرغ‌های همزده یافت می‌شود. بهترین چیز در مورد این غذای نرم این است که می توان آن را در هر زمانی از روز میل کرد.

بستنی

بستنی به طور غیر رسمی به عنوان بهترین دارو برای جراحی دهان تعلق گرفت! این خوراکی آسان برای خوردن می تواند پروتئین، پتاسیم، کلسیم و ویتامین A و D را فراهم کند. خنکی آن همچنین می تواند درد دهان را تسکین دهد.

اسموتی ها

یکی دیگر از خوراکی های جالب، اسموتی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. برای تقویت مواد مغذی، ماست یونانی، پنیر، پودر پروتئین و میوه را اضافه کنید.

حمص

از آنجایی که هوموس با نخود درست می شود، این غذای خاورمیانه سرشار از پروتئین، فیبر، فولات و سایر مواد مغذی ضروری است.

ماهی سالمون

ماهی قزل آلا به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود و یکی از مغذی ترین وعده های غذایی است، به خصوص بعد از هر نوع جراحی. سرشار از سطوح بالای اسید چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب کمک می کند. دارای ویتامین های B6 و C، پروتئین، پتاسیم و سایر مواد معدنی ضروری است.

آووکادو

آووکادو به عنوان یک منبع عالی از بیش از 20 ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی، می تواند به یک غذای نرم خوشمزه تبدیل شود تا از آن لذت ببرید. محتوای چربی های سالم به تسریع بهبودی به ویژه با جراحی دهان کمک می کند.

توفو

توفو دارای اسیدهای آمینه ضروری، پروتئین و کلسیم است که باعث بهبود زخم می شود. می توان آن را با مواد دیگر ترکیب کرد تا مطابق با ذائقه هر کسی باشد.

میوه های بدون دانه

میوه های مختلف برای حفظ ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای بهبودی توصیه می شود. از مصرف میوه ها با دانه خودداری کنید زیرا ممکن است در زخم درگیر شوند.

غذاهایی که بعد از کشیدن دندان باید از آنها اجتناب کنید

دندانپزشکان خانواده تعدادی غذا و نوشیدنی را توصیه می‌کنند که پس از کشیدن دندان برای محافظت در برابر عفونت و آسیب به زخم، از آن‌ها اجتناب کنید. این شامل:

غذاهای تند و اسیدی

برای کسانی که عاشق غذاهای تند و/یا اسیدی هستند، حداقل یک هفته پس از کشیدن دندان از این غذاهای خوشمزه اجتناب کنید. ترکیبات اصلی می توانند باعث ایجاد درد، ناراحتی و تحریک بافت در حال بهبود شوند.

غذای ترد

غذاهای ترد مانند سبزیجات خام، میوه ها، آجیل و چیپس سیب زمینی می توانند روند درمان را مختل کنند. هر قطعه دندانه دار می تواند بافت شفابخش ظریف را سوراخ کند.

غذاهای جویدنی سخت

پس از کشیدن دندان، لثه‌ها حساس و متورم می‌شوند که می‌تواند با فشار اضافی ناشی از گاز گرفتن بدتر شود. غذاهای جویدنی می توانند لخته های خون را از بین ببرند، به بافت های التیام دهنده آسیب برسانند و دوره نقاهت را طولانی تر کنند.

دانه ها

غلات مانند برنج و کینوا مواد مغذی را فراهم می کنند، اما همچنین می توانند در طول روند بهبودی در زخم قرار گیرند. تا پایان دوره نقاهت از خوردن همه غلات و دانه ها خودداری کنید.

ذرت بو داده

پاپ کورن یکی دیگر از غذاهایی است که باید از آن اجتناب کنید تا زمانی که زخم پس از کشیدن به طور کامل بهبود یابد. پاپ کورن نه تنها ترد است، بلکه پوسته آن نیز می تواند در خود زخم قرار بگیرد و منجر به عفونت شود.

نکات ضروری برای بهبودی سریع پس از کشیدن دندان

برای کاهش زمان بهبودی و ناراحتی در طول فرآیند بهبودی، درمان‌های مراقبت دندانی خاصی وجود دارد که باید دنبال کنید.

استراحت مناسب داشته باشید

حداقل 24 ساعت پس از جراحی دهان، به بدن خود اجازه دهید تا به خوبی بهبود یابد. اجتناب از حرکات شدید برای کاهش خطر باز شدن زخم ضروری است. برای کمک به کاهش التهاب، سر را در هنگام استراحت و خواب بالا ببرید.

از یخ روی تورم استفاده کنید

التهاب ناشی از کشیدن دندان را نیز می توان با استفاده از کمپرس یخ در 24 ساعت اول کاهش داد. احساس سرما همچنین می تواند به هر درد یا ناراحتی در این زمان کمک کند.

روال مراقبت از دهان خود را حفظ کنید

پس از کشیدن دندان، مراقبت از دهان و دندان برای جلوگیری از عوارض مهم است. روز بعد به استفاده از نخ دندان و مسواک زدن برگردید و با شستشو با آب نمک گرم از خطر عفونت جلوگیری کنید.

نوشیدنی جرعه جرعه

برای همه نوشیدنی ها، از جمله آب با دمای اتاق، از نی استفاده نکنید و فقط جرعه جرعه های کوچک از یک لیوان میل کنید. مکیدن نی و دمای شدید می تواند منجر به خشکی جای زخم شود.

پانسمان را روی زخم نگه دارید

پیروی از مراقبت های توصیه شده کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هر پانسمان که زخم را می پوشاند تا دو ساعت بعد در جای خود باقی می ماند.

منبع

بیشتر بخوانید  دندانپزشکی پیشگیرانه

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید