سفید کردن دندان

تفاوت سفید کردن دندان در خانه و توسط دندانپزشک چیست؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داشتن دندان‌های کاملاً سفید کمی غیرعادی است و زیبایی در چشم ناظر است. اما اگر احساس می‌کنید که دندان‌هایتان می‌توانند سفیدتر باشند، ممکن است بتوانید رنگ آن‌ها را بهبود ببخشید، اما باید تصمیم بگیرید که این کار را در خانه یا توسط دندانپزشک انجام دهید.

دندان‌ها چه قدر باید سفید باشند؟

دندان‌ها چندین لایه دارند، از جمله بیرونی آن‌ها لایه مینای دندان است. زیر این لایه، لایهٔ ضخیمتری به نام دندان است. این لایهٔ دندان به صورت سفید یا زرد رنگ است و وابسته به سن و ژنتیک فرد متفاوت است.

چندین عامل بر روی رنگدانگ دندان‌ها تأثیر می‌گذارند از جمله سن، رژیم غذایی و عادات بهداشتی. سن به شدت رنگ دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا لایه دنتین به طور طبیعی با پیر شدن تیره‌تر می‌شود و نداشتن کاملاً سفیدی دندان هیچ مشکلی نیست.

هنگامی که به رژیم غذایی فکر می‌کنیم، عموماً به نوعی مواد مغذی که از غذاها بدست می‌آوریم اشاره می‌کنیم، اما تأثیر رژیم غذایی بر رنگ دندان‌ها بیشتر با پیگمان‌های موجود در غذا و نوشیدنی‌ها مربوط است. پیگمان‌ها در یک فرایند به نام لکه‌دار شدن خارجی سطح دندان را رنگ می‌کنند.

با گذر زمان، این لکه‌دار شدن می‌تواند از لایه انامل عبور کرده و در فرایندی به نام لکه‌دار شدن داخلی، دندان را رنگ کند. عوامل معمولی باعث ایجاد لکه‌دار شدن داخلی شامل شراب قرمز، قهوه، چای، کولا، میوه‌های قرمز، سس سویا و توت‌ها هستند.

اگر شما براي مدتي برخوردار از عادت هاي مربوط به مسواك زدن و فلس كردن نبوده ايد، ممكن است دندان هاي شما دچار تغيير رنگ شوند. اما هرگز براي شروع كردن اين عادت ها دير نيست.

بیشتر بخوانید  داروهای ضد بارداری و سلامت دهان
رنگ دندان ها مي‌تواند زرد، قهوه‌ای یا خاکستری باشد

اگر حس مي‌كنيد رنگ دندان هايتان عوض شده است، مي‌توانيد مشخص كنيد كه دندان هايتان بيشتر به رنگ آبي تا خاكستري يا قهوه‌ای باشند يا رنگ آنها به سمت قهوه‌ای تیره‌تر است.

بعضی از کودکان دچینو ژنزیس ایمپرفکتا دارند که در این بیماری دندان ها به رنگ خاکستری، بنفش یا سرخابی مشاهده می‌شود. در این موارد سفید کردن دندان ها تأثیر محدودی خواهد داشت.

چگونگی جلوگیری از رنگ کردن دندان

شما می‌توانید با توسعه عادت‌های خوب، مانند مسواک زدن پس از هر وعده غذایی، آب کردن دهان پس از نوشیدن قهوه، چای، شراب سرخ یا کولا و اطمینان حاصل کردن از پاکسازی منظم دندان‌های خود، از رنگ کردن قهوه‌ای‌تر دندان‌های خود جلوگیری کنید.

جذر دندان‌ها مشکل دیگری هستند، اما ممکن است با رنگ کردن همراه باشد. رنگ کردن می‌تواند زمانی رخ دهد که تعویض موقتی ناحیه پالپی دندان‌های متاثر به تأخیر بیفتد. اگر این مسئله به تعویض زودهنگام ناحیه پالپی دندان مربوط نشود، رنگ کردن از داخل دندان رخ خواهد داد و اگر به موقع درمان نشود، سفید کردن دندان‌ها به کار نخواهد آمد.

اگر به رغم عادت‌های خوب و مراقبت دندانی منظم هنوز هم رنگدانگی دندان‌های شما وجود دارد، می‌توانید به برخی راه‌حل‌های حرفه‌ای یا خود دستی و در خانه برای سفید کردن دندان‌ها دست پیدا کنید. در اینجا می‌توانید به تلاش برای سفیدکردن دندان‌ها بپردازید.

سفید کردن دندان در خانه

مزایا

درمان در خانه با شروع یک روش بهداشت دهانی عالی برای حذف رنگ‌آمیزی خارجی شروع می‌شود. برای رنگ‌آمیزی داخلی دندان، جایی که رنگ‌های مختلفی عبور می‌کنند، محصولاتی مانند نوارهای سفید کننده می‌توانند رنگدانگی را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید  مراقبت پس از کشیدن دندان (روش های پیشگیری از عفونت جای دندان کشیده شده)

نوارهای سفید کننده با استفاده از پراکسید به عنوان عامل سفید کننده معمولاً رنگ دندان را به میزان ۱-۲ درجه سفیدتر می‌کنند و کارایی آن‌ها محدود است. با این حال، اگر شما فقط به دنبال افزایش رنگ دندان‌ها هستید، نوارهای سفید کننده ابزاری عالی هستند.

نقاط ضعف

برخی آدامس های جویدنی و خمیر دندان های تبلیغ شده به عنوان داشتن ویژگی سفید کننده از ذرات سایشی استفاده می کنند تا لکه های بیرونی روی سطح دندان را پاک کنند. این ذرات نسبت به ذرات سایشی خمیر دندان معمولی بسیار ریزتر هستند، بنابراین احتمالاً باعث سریع تر فرسایش میندازند، اما این سفید کننده ها چیز خاصی برای سلامتی دندان ها و یا ظاهر آنها انجام نمی دهند. پاک کردن لکه ها با این روش به معنای پاک کردن یک بخش مهم از دندان نیز است، بنابراین این راه حل با گذر زمان به خوبی کارایی ندارد.

سفید کردن دندان در دندانپزشکی

مزایا

با راهنمایی و فرآیندهای حرفه‌ای، می‌توانید درمان سفید کردن دندان خود را به شیوه‌ای که بهترین نتیجه را به دست می‌دهد، انجام دهید و به طور ایمن رنگ دندان‌های مورد نظر خود را در مدت کوتاهی به دست آورید. سفید کردن با استفاده از اکسید کننده‌ها، به دنبال حذف لکه‌های رنگی بدون فرسایش دندان است.

دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌هایی مانند سفید کردن با قدرت، به رنگ دندان‌ها چندین درجه روشنایی در کمتر از یک ساعت برسانند. این با استفاده از عوامل اکسید کننده قوی‌تر و نورهایی صورت می‌گیرد که تا 3 تا 8 درجه روشنایی دندان را به دست می‌دهد، در حالی که افزایش 1 یا 2 درجه از طریق کیت‌های سفید کننده خانگی ممکن است. تفاوت در کارآیی روش‌ها، باعث می‌شود نتایج آن‌ها نیز متفاوت باشند.

بیشتر بخوانید  جراحی دندان در شهرقدس
نقاط ضعف

مراجعه به دندانپزشک برای برخی از افراد ممکن است اضطراب آور باشد. اما تنها کافی است دندانپزشکی را پیدا کنید که به راحتی شما اهمیت بدهد و بهترین روش ها را پیشنهاد دهد تا این موضوع محیطی ناخوشایند نباشد.

همچنین برای رسیدن به رنگ مناسب، احتمالا نیاز به چندین جلسه دارید و به طور معمول نتایج جلسات اول بیشتر از جلسات بعدی تاثیر می گذارد.

رنگ دندان ها چند رنگی است و بهتر است حرفه ای ها به شما کمک کنند رنگ مناسبی را انتخاب کنید. در آخرین مرحله، لبخند شما در دست شماست و سفید کردن دندان ها می تواند بخش مهمی از آن باشد.

منبع: https://west85thdental.com

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید