مسکن‌های بدون نسخه

داروهای ضد بارداری و سلامت دهان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروهای ضد بارداری روی سلامت دهان و دندان‌های شما اثر می‌گذارد! احتمالاً می‌دانید که کنترل بارداری می‌تواند بر وزن و خلق و خوی تأثیر بگذارد، اما می‌توان گفت که بر سلامت دهان نیز تأثیر زیادی دارد. قبل از شروع این داروی جدید، می‌توانید مقاله ما را در مورد ارتباط بین سلامت دهان و پیشگیری از بارداری بررسی کنید.

ارتباط بین کنترل بارداری و سلامت دهان چیست؟

از آنجایی که داروهای ضد بارداری از هورمون‌هایی برای جلوگیری از باروری تشکیل شده‌اند، داشتن کنترل بارداری باعث تغییرات هورمونی در زنان می‌شود. این تغییرات می‌تواند با تأثیر بر جریان خون جذب شده توسط بافت لثه و پاسخ بدن به سموم ایجاد شده در اثر تجمع پلاک، حساسیت به مشکلات سلامت دهان را افزایش دهد.

کنترل بارداری چه تأثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

کنترل بارداری چه تأثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی خاصی استفاده می‌کنند که ممکن است حاوی پروژسترون باشند ممکن است بافت‌های لثه ملتهب را تجربه کنند. این به این دلیل است که بدن نسبت به سموم تولید شده از پلاک واکنش اغراق آمیزی نشان می‌دهد. با این حال، قرص‌های جدیدتر ضد بارداری دارای غلظت کمتری از هورمون‌ها هستند، که به این معنی است که در حین استفاده از آنها کمتر احتمال دارد بافت‌های لثه ملتهب شوند.

همچنین ارتباط بین قرص‌های ضد بارداری، کاهش استروژن طبیعی و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را نشان می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند سطح استروژن طبیعی را که بر TMJ تأثیر می‌گذارد، کاهش دهند. علاوه بر این، ترکیبی از فشرده سازی و سطوح پایین استروژن طبیعی ناشی از اختلالات TMJ در مفصل می‌تواند التهاب را افزایش دهد. این می‌تواند باعث آرتروز مفاصل در برخی افراد شود.

اگر قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید و دندانتان را کشیده‌اید، احتمالاً با عارضه‌ای دردناک به نام حفره خشک مواجه خواهید شد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌های خونی که به طور طبیعی اتفاق می‌افتند پس از کشیدن دندان از جای آن خارج شوند.

بیشتر بخوانید  بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان

مطالعات نشان داده است که زنانی که از روش پیشگیری از بارداری پروژسترون تزریقی مدروکسی پروژسترون استات (DMPA) استفاده می‌کنند احتمالاً سلامت لثه و پریودنتال ضعیف یا بهبودیافته‌ای دارند. هورمون‌های استروژن و پروژسترون در داروهای ضد بارداری با افزایش التهاب و در نتیجه زوال بافت پریودنتال، تشکیل پلاک و بزرگ شدن لثه مرتبط هستند.

برای اطمینان از اینکه کنترل بارداری بر سلامت دهان شما تأثیر منفی نمی‌گذارد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید که از چه نوع قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید. دلیل دیگری برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات نیز وجود دارد و آن این است که برخی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که ممکن است دندانپزشک شما تجویز کند، ممکن است اثربخشی کنترل بارداری را کاهش دهد.

در حالی که کنترل بارداری می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد، مشورت با دندانپزشک و پزشک می‌تواند به شما در مدیریت عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری کمک کند. حفظ یک برنامه منظم مراقبت از دهان، کلید حفظ سلامت و راحتی دهان شماست.

تقریباً 25 درصد از زنان 15 تا 44ساله که در حال حاضر از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، از قرص‌های ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنند، که باعث می‌شود قرص‌های ضد بارداری رایج‌ترین نوع پیشگیری از بارداری در ایران باشد. امروزه سه نوع اصلی از قرص‌های ضد بارداری خوراکی در بازار وجود دارد. آنها شامل قرص‌های فقط پروژسترون، ترکیبی استروژن – پروژسترون و قرص‌های با کاربرد طولانی هستند. رایج‌ترین قرص تجویزی قرص هورمونی ترکیبی استروژن و پروژسترون است. پروژسترون هورمونی است که از بارداری جلوگیری می‌کند و جزء استروژن خونریزی قاعدگی را کنترل می‌کند.

قرص‌های ضدبارداری عمدتاً برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند و با استفاده منظم، 91 درصد مؤثر هستند. در حالی که عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برخی مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان مرتبط با استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی را گزارش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید  ارتباط خونریزی لثه و سرطان خون: پیشگیری از خونریزی لثه

به‌عنوان‌مثال، اگر قبلاً علائم بیماری لثه را دارید، داروهای ضد بارداری خوراکی می‌توانند وضعیت را تشدید کنند. این به این دلیل است که هورمون‌ها با افزایش التهاب لثه مرتبط هستند. این می‌تواند منجر به التهاب مزمن لثه شود که می‌تواند منجر به آسیب جدی به دندان‌ها و لثه شود.

داروهای ضد بارداری خوراکی می‌توانند احتمال ایجاد حفره خشک را پس از عمل‌هایی مانند برداشتن دندان عقل و موارد دیگر افزایش دهند. حفره خشک زمانی اتفاق می‌افتد که خون روی استخوان لخته نمی‌شود.

صحبت با دندانپزشک در مورد کنترل بارداری

صحبت با دندانپزشک در مورد کنترل بارداری

اگر در حال حاضر از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید. به این ترتیب، آنها از هرگونه تداخل دارویی بالقوه پس از اقدامات دندانپزشکی، از جمله تداخلات بین داروهای ضد بارداری و آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر موارد آگاه خواهند شد. اگر در گذشته التهاب لثه را تجربه کرده‌اید یا حفره خشکی داشته‌اید، حتماً با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا قرص ضد بارداری خوراکی شما ممکن است باعث ایجاد این مشکلات شده یا آنها را بدتر کند مشورت کنید.

حفظ سلامت دهان و دندان

پیشگیری و عادات مثبت کلید حفظ سلامت دهان و دندان شما هستند، چه از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کنید یا نه. برای حفظ سلامت دهان خود باید:

  •  معاینات و نظافت منظم را انجام دهید
  •   حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید
  •  از غذاهای شیرین پرهیز کنید
  •  آب کافی بنوشید
  •  از سیگار کشیدن خودداری کنید
  •  اگر متوجه هر گونه مشکل دندان یا لثه شدید، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید.

برای برنامه ریزی معاینه بعدی خود امروز با ما تماس بگیرید

برای حفظ سلامت دهان، تمیز کردن و معاینات منظم ضروری است. اگر نگران استفاده از یک ضد بارداری خوراکی هستید که باعث مشکلات سلامت دهان و دندان می‌شود، ما آماده خواهیم بود تا در مورد وضعیت و گزینه‌های موجود در مورد وضعیت فعلی شما صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید  مشکلات بریج دندان چیست؟

مقالات مرکز مراقبت از دهان توسط یک متخصص پزشکی دهان و دندان بررسی می‌شود. این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی است. این محتوا قرار نیست جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه‌ای پزشکی باشد. همیشه از دندانپزشک، پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط مشاوره بگیرید.

کنترل بارداری هورمونی

اکثر زنان متوجه نمی‌شوند که هر زمان که قرص‌های ضدبارداری خود را مصرف می‌کنند در بدن خود هورمون می‌ریزند. حتی اگر یک جایگزین مانند واکسن دپو، ایمپلانون کاشته شده برای کنترل طولانی مدت، یا آی یو دی‌های جدیدتر داشته باشید، باز هم دوز مناسبی از هورمون‌ها را برای جلوگیری از بارداری دریافت می‌کنید.

همه روش‌های کنترل بارداری از هورمون‌ها برای مؤثرتر کردن آن‌ها استفاده نمی‌کنند، اما اکثر روش‌های کنترل بارداری حاوی هورمون‌ها یا داروهایی هستند که برای تغییر سطح هورمون‌ها در بدن طراحی شده‌اند. اگر مطمئن نیستید که هورمونی است یا خیر، با پزشک تجویز کننده خود صحبت کنید.

تغییرات هورمونی چه کاری بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما انجام می‌دهد؟

تغییرات هورمونی چه کاری بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما انجام می‌دهد؟

هر زمان که از کنترل بارداری هورمونی استفاده می‌کنید، متوجه تغییراتی در دندان‌ها و لثه‌های خود خواهید شد. ابتدا دندان‌ها و لثه‌های شما حساس‌تر می‌شوند، که می‌توان با خمیردندان و دهان‌شویه‌های فرموله شده حساسیت را کنترل کرد.

پس از چند هفته یا چند ماه کنترل بارداری (هرکس متفاوت است)، احتمالاً متوجه خواهید شد که لثه‌هایتان به طور مشهودی متورم شده و احتمالاً ناراحت‌کننده هستند. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا خوردن غذاهای خاص، لثه‌های شما خونریزی کند. در حین کنترل بارداری، دهان شما به مواد محرک حساس‌تر است، که می‌تواند شامل ادویه‌ها و چاشنی‌ها در غذاهایی باشد که می‌خورید.

اگر متوجه مشکلاتی مانند پوسیدگی، لق شدن دندان، یا افزایش درد و خونریزی لثه شدید، باید برای مراقبت و آموزش به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برای تعیین وقت قبلی با ما تماس بگیرید.

 

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید