درد دندان مصنوعی

درد دندان مصنوعی

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دندان مصنوعی یکی از گزینه های مطلوب دندانی است که درد زیادی ایجاد نمی کند. و به شما امکان می دهند عملکرد دندانی بهتری نسبت به قبل داشته باشید. با این حال، با گذشت زمان، این احتمال وجود دارد که دندان مصنوعی شما در نهایت باعث ناراحتی یا درد شود.

انواع دندان مصنوعی

قبل از تجزیه و تحلیل علل درد دندان مصنوعی، باید در مورد انواع مختلف پروتزهای موجود بدانید. این به شما کمک می کند تا بدانید اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید، کدام نوع دندان مصنوعی می تواند بیشترین ناراحتی را برای شما ایجاد کند. سه نوع از رایج ترین پروتزهای موجود عبارتند از: دندان مصنوعی جزئی، متوسط و کامل.

به طور معمول، پروتزهای جزئی به سختی باعث ایجاد مشکلات مهم می شوند. با این حال، پروتزهای کامل احتمالاً بیشترین درد و ناراحتی را ایجاد می کنند زیرا نیاز به نگهداری بیشتری دارند. از سوی دیگر، پروتزهای میانی ممکن است به مرور زمان نیاز به روکش یا بازسازی داشته باشند. به غیر از این، پروتزهای میانی معمولاً هیچ مشکل مهم دیگری ندارند.

 بهترین راه برای درمان درد دندان مصنوعی

 بهترین راه برای درمان درد دندان مصنوعی

علائم درد دندان مصنوعی بسیار ساده است. نواحی قرمز دور پوست زیر دندان مصنوعی یا ایجاد لکه های مخمر سفید کافی است تا به شما بگوید مشکلی در دندان مصنوعی شما وجود دارد. در برخی موارد، لثه ها حتی ممکن است روی دندان مصنوعی شما پخش شده باشند، که می تواند باعث درد همراه با بافت خام و قرمز در دهان شود. با این حال، همه دندان های مصنوعی دردناک نیستند. اگر دندان مصنوعی را به درستی بپوشید و نگهداری کنید، معمولاً باعث ناراحتی یا درد نمی شوند. با این حال، اگر از درد دندان مصنوعی رنج می برید، چند چیز وجود دارد که می توانید برای تسکین آن و جلوگیری از عود آن تلاش کنید.

  1. تمیز کردن و بهداشت مناسب پروتز را تمرین کنید

ما می دانیم که مراقبت از دندان مصنوعی می تواند یک کار دلهره آور باشد، اما آنقدرها هم که اکثر مردم فکر می کنند بد نیست. نه تنها به ماندگاری دندان مصنوعی شما کمک می کند، بلکه از درد نیز جلوگیری می کند. مراقبت صحیح از دندان مصنوعی و بهداشت دهان کمک زیادی به حفظ دندان مصنوعی شما و جلوگیری از ناراحتی دندان مصنوعی می کند.

سعی کنید هر شب دندان مصنوعی خود را با تمیز کننده دندان کاملا تمیز کنید. همچنین باید سقف دهان و نواحی پوشیده شده با دندان مصنوعی را تمیز کنید تا از درد دندان مصنوعی ناشی از مخمر، برفک یا باکتری جلوگیری کنید.

 فراموش نکنید که دندان مصنوعی خود را شب ها قبل از خواب در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود ذرات روی دندان مصنوعی‌تان شل شوند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را در صبح پاک کنید.

بیشتر بخوانید  دهانشویه خوراکی

برای از بین بردن باکتری های مضر و ایجاد محیطی سالم در داخل دهان از خمیر دندان و دهان شویه 100% گیاهی معتبر استفاده کنید.

 از دندان مصنوعی خود به طور صحیح و منظم استفاده کنید. استفاده نامنظم (یعنی عدم استفاده از آنها در طول روز یا فراموش کردن حذف آنها در شب) می تواند باعث تحریک دهان شده و حتی می تواند لثه ها را تحریک کرده و تحلیل استخوان را تحریک کند. همیشه از دندان مصنوعی به درستی استفاده کنید، یعنی در طول روز آن را بپوشید و آنها را بردارید و شب ها در آب خیس کنید.

همچنین باید از استفاده از دندان مصنوعی شکسته، فرسوده و نامناسب خودداری کنید. این می تواند منجر به آسیب یا حداقل آلرژی شود که می تواند باعث ناراحتی و درد بیش از حد در دهان شود. اگر دندان مصنوعی شما به هر شکلی (هرچقدر هم که کوچک باشد) آسیب دیده است، باید همیشه آن را ترمیم یا ریل کنید.

  1. آلرژی را رد کنید

پاک کننده ها و چسب های دندان مصنوعی می توانند آلرژی ایجاد کنند و برخی افراد حتی به خود مواد پروتز نیز حساسیت دارند.

هنگام تلاش برای شناسایی علت درد دندان مصنوعی، ابتدا مطمئن شوید که به هیچ یک از این مواد حساسیت ندارید. این آلرژی ها می تواند منجر به احساس سوزش در داخل دهان و تحریک لثه شود که حتی می تواند منجر به زخم های دهان شود. اگر فکر می کنید به این مواد حساسیت دارید، برای جایگزین های مناسب با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برخی از افراد ممکن است به اکریلیک استفاده شده در دندان مصنوعی نیز حساسیت داشته باشند. اگر شما یکی از آنها هستید، ممکن است تورم شما قبلاً در طول عمل مناسب ظاهر شده باشد. این بدان معناست که پروتزهای اکریلیک برای شما مناسب نیستند. بهترین کاری که می توانید در اینجا انجام دهید این است که از مواد پلاستیکی دیگری برای دندان مصنوعی خود استفاده کنید. یک متخصص پروتز با تجربه می تواند به شما در یافتن راه حل مناسب کمک کند.

  1. در منطقه راحتی خود غذا بخورید

هنگامی که برای اولین بار استفاده از دندان مصنوعی را شروع می کنید، به همان رژیم غذایی پایبند باشید تا زمانی که به تجهیزات موجود در دهان خود عادت کنید. این کار باعث می شود که دهان شما راحت تر با دندان مصنوعی جدید شما سازگار شود. خوردن مقدار زیادی غذای نرم مانند پودینگ، فرنی یا سوپ نیز می تواند به شما کمک کند تا به جویدن با دندان مصنوعی عادت کنید.

بیشتر بخوانید  ایمپلنت شهر قدس

سعی کنید دهان خود را مرطوب نگه دارید، زیرا بزاق روان کننده می تواند اصطکاک دندان مصنوعی را کاهش دهد و به جلوگیری از تحریک لثه کمک کند. اگر نمی توانید در برابرنوشیدن قهوه صبح خود مقاومت کنید مطمئن شوید که مقدار زیادی مایعات غیر ادرارآور مصرف می کنید تا جریان سالم بزاق را افزایش دهید. اگر می خواهید میان وعده های نمکی برای چیپس سبزیجات بخورید، باید مایعات کافی برای افزایش تولید بزاق بنوشید. انگورها و انواع توت های بدون هسته نیز مانچ های مناسبی برای دندان مصنوعی هستند.

شما باید از نان دانه دار دوری کنید و به ویژه از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید زیرا این مواد می توانند دندان های شما را بی ثبات کنند. نیروی اضافی مورد نیاز برای جویدن تکه های بزرگتر غذای جامد نیز می تواند باعث ایجاد لکه های درد در زیر دندان مصنوعی شود.

  1. لثه های خود را آرام کنید

اگر لثه‌هایتان متورم شد، دندان‌های مصنوعی را کنار بگذارید و قبل از استفاده مجدد از دندان مصنوعی اجازه دهید لثه‌هایتان کاملاً بهبود یابد. شما باید دندان مصنوعی خود را برای حدود 6 ساعت در روز کنار بگذارید، چه در طول خواب و چه در طول روز. همچنین می توانید با استفاده نکردن بیش از حد از پروتزهای مصنوعی و اجتناب از دندان مصنوعی نامناسب از ابتلا به زخم های لثه جلوگیری کنید.

  1. داروهای گیاهی را امتحان کنید

گیاهان و داروهای گیاهی مدت‌هاست که برای کمک به درمان درد دندان مصنوعی استفاده می‌شود. برخی از موثرترین داروهای گیاهی عبارتند از:

ژل آلوئه ورا یکی از بهترین راه حل ها برای غلبه بر درد دندان مصنوعی است. این اثر تسکین دهنده دارد و

 می تواند به درمان لثه های ملتهب شما کمک کند. در صورت لزوم از آن استفاده کنید اما تا یک ساعت پس از استفاده از ژل آلوئه ورا از خوردن آن خودداری کنید.

نمک یکی دیگر از موادی است که می تواند به درد دندان مصنوعی شما در مرحله تنظیم کمک کند. علاوه بر مهار باکتری ها، می تواند به کاهش زخم های دهان، تورم لثه و درد نیز کمک کند.

علل احتمالی درد و ناراحتی دندان مصنوعی

علل احتمالی درد و ناراحتی دندان مصنوعی

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، پس باید به طور منظم معاینه دندانپزشکی داشته باشید. معاینات دندانپزشکی بهترین راه برای شناسایی مشکلات زیربنایی دندان مصنوعی است زیرا این کار فقط توسط یک متخصص انجام می شود. علاوه بر این، برخی از عوامل رایج می تواند باعث ناراحتی یا درد در دهان شما به دلیل دندان مصنوعی شود. این موارد شامل موارد زیر است:

  1. تجمع باکتری ها

اگر دندان مصنوعی خود را به درستی تمیز نکنید، احتمال تجمع باکتری در دندان مصنوعی افزایش می یابد. می تواند باعث ایجاد ناراحتی در دهان شما شود. تجمع باکتری ها همچنین می تواند منجر به ایجاد زخم های دردناک در دهان شود. افزایش تعداد باکتری ها در دهان، احتمال تشکیل مخمر در زیر دندان مصنوعی را افزایش می دهد. این امر خطر ایجاد زخم های دردناک را افزایش می دهد.

  1. پروتزهای نامناسب
بیشتر بخوانید  لمینت مستقیم دندان

دهان شما در طول فرآیند بهبودی می تواند کمی تغییر کند زیرا برای پروتز آماده می شود. این باعث می شود که دندان مصنوعی شما به درستی در دهان شما قرار نگیرد. اگر پروتزهای مصنوعی شما به درستی جا نیفتند ممکن است پوشیدن آنها برایتان ناراحت کننده باشد.

  1. تنظیم اولیه

به طور معمول، افراد اغلب پروتزهای مصنوعی را در مرحله اولیه ناخوشایند می یابند زیرا فشار بیشتری بر لثه وارد می کنند. ممکن است برای تطبیق با دندان مصنوعی به زمان نیاز داشته باشید. این مرحله اولیه سازگاری با دندان مصنوعی اغلب باعث می شود افراد کمی احساس ناراحتی کنند.

چگونه بر درد و ناراحتی دندان مصنوعی غلبه کنیم؟

چگونه بر درد و ناراحتی دندان مصنوعی غلبه کنیم؟

در صورت احساس درد و ناراحتی از دندان مصنوعی، اقدامات زیر می تواند سلامت دهان و دندان بهتری را تضمین کند:

  1. نگهداری دندان مصنوعی

اطمینان حاصل کنید که از پروتزهای مصنوعی خود به درستی مراقبت می کنید. اگر دندانپزشک شما توصیه می کند که باید آنها را دو بار در روز بشویید، باید این کار را انجام دهید. از نگهداری پروتز غافل نشوید.

  1. بهداشت مناسب

در کنار تمیز کردن دندان مصنوعی، اطمینان حاصل کنید که دهان خود را تمیز و عاری از باکتری و عفونت نگه دارید. بهداشت دهان خود را رعایت کنید تا از عفونت باکتریایی و زخم های دردناک ناشی از آن جلوگیری کنید.

  1. روکش کردن یا نصب مجدد

گاهی اوقات، ممکن است به دلیل تغییراتی که در دهان شما ایجاد شده است، لازم باشد با دندانپزشک خود مشورت کنید تا پروتزهای مصنوعی خود را مجدداً نصب یا ریل گذاری کنند. پزشک اطمینان حاصل می کند که پروتز شما به راحتی در دهان شما قرار می گیرد.

درد دندان مصنوعی چند روز طول میکشد ؟

درد دندان مصنوعی به نوع دندان مصنوعی شما بستگی دارد. برای برخی از بیماران بلافاصله پس از کشیدن دندان استفاده از دندان مصنوعی  توصیه می شود، در چنین شرایطی طول مدت بازسازی جای دندان کشیده شده افزایش می یابد و حدود 4 الی 5 روز طول می کشد تا با تمامی شرایط دندان مصنوعی عادت کند. در بیمارانی که پس از بهبودی جای دندان اقدام به استفاده از دندان مصنوعی می کنند این درد معنایی ندارد.

اگر درد دندان مصنوعی ادامه دار بود حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید