طرز صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

طرز صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چقدر عالی می شود اگر دندان های سفید صافی داشته باشید! دندان های صاف و زیبا نه تنها شما را سالم و لبخند شما را درخشان می کند، بلکه می تواند بر سلامت کلی شما نیز تأثیر بگذارد و شما را از پوسیدگی دندان دور نگه دارد. به همین دلیل است که دندانپزشکان همیشه به بیماران خود توصیه می‌کنند که برای رفع شلوغی دندان‌ها، از روش‌های ارتودنسی یا صاف کردن دندان‌ها استفاده کنند.

با این حال، یکی از رایج‌ترین شکایات و بهانه‌های  بیمارانی که از گرفتن بریس یا الاینر خودداری می‌کنند، این است که نگهداری از وسایل ارتودنسی و مسواک زدن در ارتودنسی دشوار است. حتی برخی می گویند که فکر می کنند اگر چرخ دنده های فلزی در جای خود داشته باشند، مسواک زدن و تمیز کردن دندان هایشان دشوار خواهد بود. آیا این درست است؟ آیا ممکن است مسواک زدن ضعیف با بریس را تجربه کنیم؟ اگر چنین است، چگونه می توانیم این معضل را حل کنیم؟

مسواک زدن ضعیف با بریس

مسواک زدن ضعیف با بریس:

از آنجایی که بچه‌ها همیشه اولین کسانی هستند که شکایت می‌کنند، برایشان آسان است که بگویند بریس‌ها مانع از تمیز کردن دندان‌هایشان می‌شود. شما فقط می توانید تصور کنید که به مسواک زدن آزادانه دندان های خود عادت می کنید، سپس ناگهان موانعی بر سر راه قرار می گیرند.

در ابتدا، زمانی که بیمار عادت به مسواک زدن با بریس‌ها ندارد، باید اذعان کنیم که اطمینان از اینکه تمام گوشه‌ها و شکاف‌های دندان‌ها توسط پرزهای دندان شما لمس و تمیز می‌شوند، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. اما به محض اینکه این کار را انجام دهید، مسواک زدن دندان های خود با بریس ممکن است شبیه مسواک زدن معمولی باشد.

بیشتر بخوانید  دندان مصنوعی و ایمپلنت های All-on-4

اگر یک بیمار ارتودنسی در طول درمان به رعایت بهداشت دهان و دندان ضعیف ادامه دهد، عواقبی در پی خواهد داشت که در حین عمل به عوارض تبدیل می شود.

بوی بد دهان

مسواک بین دندانی هالیتوز اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. همچنین ممکن است پیامد یک مسئله پزشکی، مصرف غذاهای بو زا، و مواردی مانند سیگار کشیدن باشد. با این حال، اگر بوی بد دهان تنها پس از گرفتن بریس ایجاد شود، قطعاً ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. باکتری ها از ذرات غذایی باقی مانده در دهان تغذیه می کنند و این باکتری باعث ایجاد بو می شود. این بدان معنی است که هر تکه کوچک غذایی که در براکت یا بین دندان ها گیر کرده باشد باعث بوی بد دهان می شود.

ایجاد پلاک و تارتار

پلاک پوششی لزج از باکتری است که از باقیمانده مواد غذایی روی دندان تغذیه می کند. وقتی این از روی سطح دندان ها برداشته نشود، سفت می شود و تارتار نامیده می شود. پوسته زرد رنگی که روی لبه‌های دندان‌ها می‌بینیم و شبیه رسوبات سیمان است.

پوسیدگی دندان و التهاب لثه

پوسیدگی دندان و التهاب لثه

هنگامی که پلاک ها و تارتارها تحت مراقبت قرار نگیرند، به دندان ها و لثه ها آسیب رسانده و باعث پوسیدگی دندان و عفونت لثه می شوند. به یاد داشته باشید که پلاک حاوی باکتری هایی است که به مینای دندان آسیب می زند و تارتار می تواند در امتداد خط لثه و گاهی درست زیر لثه ها بنشیند. بنابراین، این امکان وجود دارد که باکتری ها نیز بر سلامت لثه شما تأثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید  لمینیت در شهر قدس

حساسیت دندان ها

اگر دندان‌ها و لثه‌های شما اکنون به دلیل مسواک زدن ضعیف با بریس‌ها توسط باکتری‌ها آسیب دیده‌اند، علائمی که آشکار می‌شوند قطعاً شامل حساسیت دندان‌ها است. لثه‌های آسیب‌دیده شما احتمالاً عقب‌نشینی می‌کنند و بخش‌های داخلی دندان‌ها را که اعصاب و رگ‌های خونی در آن قرار دارند، در معرض دید قرار می‌دهند و باعث می‌شود هنگام مسواک زدن بیش از حد حساس شوید. به خاطر داشته باشید که اگر هنگام مسواک زدن بیش از فشار بیاورید ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر در تمیز کردن دندان‌های خود با بریس فشار بیشتری وارد کنید، می‌تواند باعث عقب‌رفتگی و آسیب لثه‌ها شود.

مسواک زدن ضعیف با بریس: چگونه آن را حل کنیم

مسواک زدن ضعیف با بریس: چگونه آن را حل کنیم

ابتدا مسواک زدن دندان های خود با بریس دشوار است. مطمئن شوید که تمام سطح دندان های خود را تمیز کرده اید، احتمالاً زمان و تلاش زیادی از شما می گیرد. اما با این نکات ساده برای مبارزه با مسواک زدن نامناسب با بریس، امیدواریم بتوانیم به شما کمک کنیم تا درخشش و سلامت دندان های خود را حفظ کنید، زیرا در وهله اول به همین دلیل است که بریس های خود را دارید.

دو بار در روز مسواک بزنید

با بریس یا بدون بریس، مسواک زدن روزانه دندان ها باید به یک عادت تبدیل شود. فرقی نمی کند صبح یا بعد از ظهر چه ساعتی مسواک می زنید، اما مطمئن شوید که قبل از خواب دندان های خود را مسواک بزنید. این امر باعث می‌شود که باکتری‌ها هنگام خواب دندان‌های شما را هدف قرار ندهند و به آنها آسیب برسانند و تولید بزاق شما کم است. همچنین با بوی بد صبحگاهی که ممکن است پس از بیدار شدن از خواب داشته باشید مبارزه می کند.

بیشتر بخوانید  دندانپزشکی اقساطی در شهریار (دندانپزشکی قدس)

از دهانشویه استفاده کنید

دهانشویه ممکن است یک وسیله جانبی باشد و به اندازه مسواک زدن مهم نباشد، اما در تنفس شما معجزه می کند. همچنین، چرخاندن مایع در اطراف دهان می‌تواند بقایای مواد غذایی را به داخل کند.

بین دندان های خود، به شما کمک می کند تا از تمیزی دهان خود اطمینان حاصل کنید. ما ترجیح می‌دهیم دهان‌شویه‌ای بدون الکل دریافت کنیم تا هنگام استفاده از آن، دهان شما آسیبی نبیند یا نیش بزند.

ابزار مناسب دندانپزشکی را انتخاب کنید

ابزار مناسب دندانپزشکی را برای مسواک زدن در ارتودنسی انتخاب کنید

برس‌های نرم خم می‌شوند و به راحتی بین فضای دندان‌ها و بریس‌های شما قرار می‌گیرند تا مطمئناً آلودگی و میکروب‌هایی را که ممکن است به دندان‌های شما آسیب می‌رسانند را از بین ببرند. همچنین می‌توانید برس‌های بین دندانی را از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود تهیه کنید تا به شما کمک کند کوچک‌ترین گوشه‌های پشت سیم‌ها و براکت‌ها را تمیز کنید.

خمیر دندان حاوی فلوراید برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان را فراموش نکنید. استفاده از نخ دندان همچنین می تواند برای تمیز کردن زیر سیم ها مفید باشد. به متخصص دندانپزشکی اجازه دهید نحوه استفاده از نخ را به شما نشان دهد تا دفعه بعد بتوانید خودتان این کار را انجام دهید.

 

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید