جویدن ناخن

عادت جویدن ناخن چه تاثیری بر دندان های شما می گذارد؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است، اما ساختار آن می تواند به طرز شگفت انگیزی ظریف باشد. از آنجایی که مینای دندان حاوی سلول های زنده نیست، پس از شکسته شدن یا آسیب دیدگی توسط بدن ما قابل ترمیم نیست. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همیشه برای محافظت از دندان ها در برابر ترک ها و حفره ها کافی نیست.

گاهی اوقات ما عادت های روزانه ای داریم که از آنها بی اطلاع هستیم که روی بهداشت و سلامت دهان و دندان ما تأثیر می گذارد. با کنار گذاشتن این عادات مانند جویدن ناخن می توانیم از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

 

جویدن ناخن :

آیا هنگام خواندن این مقاله ناخن های خود را می جوید؟ ما می دانیم که ترک این عادت سخت است. با این حال، با جویدن ناخن‌ها، نه تنها می‌توانید باکتری‌ها را از دست‌هایتان به دهان منتقل کنید، بلکه باعث از بین رفتن مینای دندان‌تان نیز می‌شوید. دفعه بعد که میل به جویدن ناخن خود را احساس کردید، می توانید سعی کنید با فشردن یک توپ لاستیکی یا لمس انگشتان، حواس دستان خود را پرت کنید.

جویدن ناخن یک رفتار رایج است که معمولا در دوران کودکی شروع می شود و می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. حتی با شستن مکرر دست ها اغلب غیربهداشتی است زیرا ممکن است رسوبات کثیفی و میکروب ها را از زیر ناخن ها وارد کنید.

جویدن ناخن ها می تواند با ناهمواری و پاره شدن ناخن ها به بستر ناخن آسیب برساند. این عادت ناخواسته همچنین می تواند منجر به عوارض سلامت دهان و دندان شود. جویدن ناخن نیز خطر ابتلا به پارونیشیا را افزایش می دهد که به عنوان عفونت ناخن نیز شناخته می شود. عفونت ناخن اغلب شامل نواحی قرمز متورم اطراف ناخن می شود و ممکن است باعث ایجاد تاول های پر از چرک شود.

حتی اگر دندان‌های شما سخت‌تر از ناخن‌ها هستند، ناخن جویدن طولانی‌مدت می‌تواند باعث برخی از این عوارض دندانی شود:

کسانی که عادت به ناخن جوییدن دارند دندان های کج دارند

کسانی که عادت به ناخن جوییدن دارند دندان های کج دارند

ممکن است فکر کنید دندان‌هایتان بسیار محکم‌تر از ناخن‌هایتان است، اما با گذشت زمان، جویدن ناخن می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب زیادی وارد کند. در اینجا برخی از بزرگترین راه هایی که این اتفاق می افتد آورده شده است:

بیشتر بخوانید  دلایل تعویض مسواک و دفعات تعویض آن

فرسایش، خرد شدن و ترک خوردن: اصطکاک ساییدن دندان ها در برابر ناخن ها می تواند به تدریج مینای دندان را از بین ببرد و یا حتی باعث خرد شدن یا ترک خوردن دندان ها شود.

مال اکلوژن و شکاف: جویدن ناخن نه تنها به دندان ها آسیب می رساند، بلکه می تواند باعث حرکت آنها شود و منجر به مال اکلوژن و شکاف شود. جویدن ناخن باعث می شود دندان ها از جای خود خارج شوند و منجر به کج شدن دندان های جلویی شوند.

تحلیل ریشه: احتمالاً ترسناک ترین کاری که جویدن ناخن می تواند برای دندان ها انجام دهد این است که استخوان فک دوباره ریشه ها را جذب کند، آنها را ضعیف کرده و در برابر افتادن آسیب پذیرتر می کند. این خطر حتی برای افرادی که بریس های سیمی دارند بیشتر است.

اگر ارتودنسی دندان دارید، فشار مداوم ناشی از جویدن ناخن می تواند باعث تحلیل ریشه شود. این به این دلیل است که بریس‌ها از قبل به دندان‌ها فشار وارد می‌کنند تا آنها را حرکت دهند و نیروهای غیرضروری بیشتر می‌توانند باعث تحلیل ریشه شوند

التهاب لثه: کثیفی ها و میکروب های زیادی زیر ناخن های ما گیر می افتند و وقتی آنها را می جویم، همه آنها به دهان ما منتقل می شود که می تواند منجر به بیماری لثه شود.

 

دندان قروچه: عادت جویدن ناخن می تواند خطر ابتلا به عادت مزمن دندان قروچه را در فرد افزایش دهد که با مشکلات سلامت دهان و دندان همراه با سردرد و درد همراه است.

در دوران نوزادی و کودکی ممکن است نامنظمی در دندان افرادی که ناخن خود را می جوند، انگشت شست خود را می مکند، به مدت طولانی از پستانک استفاده می کنند و به دلیل وجود آدنوئید از طریق دهان تنفس می کنند، رخ دهد.

به گفته کارشناسانی که هشدار داده اند بدشکلی و نامنظم بودن دندان ها باعث می شود برخی صداها به درستی تولید نشود و مشکلات گفتاری، شلوغی و ناسازگاری دندان ها را اکنون با درمان ارتودنسی در هر سنی اصلاح کند.

متخصصان ارتودنسی ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد مشکلات فرمی و عملکردی دندان ها اظهار داشته اند کج بودن دندان ها می تواند مشکلات زیادی به خصوص زیبایی ظاهری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  کلینیک دندانپزشکی قلعه حسن خان

افرادی که دندان های کج دارند بیشتر در معرض پوسیدگی و بیماری های لثه هستند زیرا تمیز کردن آنها دشوارتر است، گفت: زمانی که دندان ها به درستی بسته نمی شوند ممکن است مشکلاتی در مفصل فک و ماهیچه هایی که حرکات فک را تامین می کنند ایجاد شود.

 

 

مشکلات مفصل گیجگاهی فکی

جویدن ناخن ها فک شما را مجبور می کند به گونه ای حرکت دهد که این حرکت  باعث درد عضلانی می شود.

بریدگی یا ترک برداشتن دندان جلویی

جویدن ناخن‌ها می‌تواند منجر به شکسته شدن یا ترک برداشتن مینای دندان در اثر اصطکاک شود. در حالی که دندان شکسته را می توان با پرکردن ترمیم کرد، جویدن مداوم ناخن می تواند باعث کنده شدن ترمیم شود.

چرا عادت ناخن جویدن در برخی افراد وجود دارد؟

چرا عادت ناخن جویدن در برخی افراد وجود دارد؟

این رفتار معمولا در کودکان و نوجوانان دیده می شود که معمولاً از سر کسالت شروع می شود. همچنین اغلب با چرخاندن مو، نگه داشتن اشیاء در دهان یا به دندان گرفتن خودکار در حین تمرکز روی کار همراه است. این عادات ناخودآگاه خودکار هستند و ممکن است افراد از بروز این عادات بد آگاه نباشند.

مطالعات نشان داده اند که عادات جویدن ناخن اغلب ممکن است با استرس و اضطراب مرتبط باشد. چنین رفتارهای تکراری می تواند مکانیزم مقابله ای برای افرادی باشد که احساسات چالش برانگیز را مدیریت می کنند.

 

دیگر مضرات ناخن جویدن چیست؟

بافت های اطراف نیز در هنگام رفتار ناخن جویدن آسیب می بینند. به همین دلیل ممکن است برخی موقعیت های نامطلوب رخ دهد. عواقب مضر ناخن جویدن به شرح زیر است:

در نتیجه عادت به جویدن ناخن که از سنین پایین شروع می شود، زندگی مدرسه و دوستی ها می تواند تأثیر منفی بگذارد. در رفتار بزرگسالان، هم زندگی کاری و هم زندگی اجتماعی افراد می تواند تحت تأثیر نامطلوب قرار گیرد.

عفونت های پوستی: در طی اونیکوفاژی، ناخن و بافت های اطراف آن آسیب می بینند. در نتیجه، یکپارچگی پوست ممکن است به خطر بیفتد. بنابراین، عفونت های قارچی یا باکتریایی مختلف ممکن است مواجه شود.

ناخن های جویده شده ممکن است زمانی که دوباره رشد می کنند با بستر ناخن ناسازگار باشند. در نتیجه فرو رفتن ناخن در بافت حمایتی اطراف، ممکن است لایه محافظ پوست آسیب ببیند. به همین دلیل ممکن است عفونت ایجاد شود. قارچ ناخن، معروف به اونیکومایکوزیس و گزگز که به نام پارونیشیا شناخته می‌شود، انواع عفونت‌هایی هستند که در نتیجه بلع ناخن دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید  ارتباط استرس و سلامت دهان

بیماری‌های دستگاه تنفسی و سایر عفونت‌ها: باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که در اثر جویدن ناخن یافت می‌شوند به داخل دهان منتقل می‌شوند. در نتیجه، عفونت‌هایی که بر دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند ممکن است رخ دهد. برای داشتن زندگی سالم باید به بهداشت دست اهمیت داد. اونیکوفاژی یکی از عواملی است که باعث بدتر شدن بهداشت دست می شود.

آسیب مفصل گیجگاهی فکی: مفصل گیجگاهی فکی که به نام مفصل فکی نیز شناخته می شود، در حین جویدن و حرکات دهان به طور فعال عمل می کند. در هنگام جویدن ناخن، ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از این مفصل درد ایجاد شود. در اونیکوفاژی شدید، ممکن است با مشکلات سلامتی جدی که به آن اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی نیز گفته می شود، مواجه شوید.

آسیب دندان: مشابه دندان قروچه، مشکلات ساختاری ممکن است در بیماری جویدن ناخن رخ دهد. به دلیل فشار طولانی مدت و مکرر ایجاد شده توسط دندان ها بر روی ناخن، لایه مینای دندان که بیرونی ترین لایه دندان را تشکیل می دهد، ممکن است آسیب ببیند. در نتیجه ممکن است با مشکلات مختلف دندانی به ویژه حساسیت دندان مواجه شود.

نکاتی برای جلوگیری از جویدن ناخن

نکاتی برای جلوگیری از جویدن ناخن

 

  • برای جلوگیری از جویدن ناخن، در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای ترک این عادت انجام دهید.
  • ناخن ها را کوتاه کنید تا کوتاه تر شوند.
  • یادداشت‌های پس از آن را به‌عنوان یادآوری در مکان‌ها یا مواردی که اغلب به آن‌ها دسترسی دارید (مانند میز یا صفحه رایانه) قرار دهید.
  • تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن را تمرین کنید.
  • برای جلوگیری از عادت ناخن جویدن، از لاک ناخن با طعم تلخی که بدون نسخه در دسترس است یا دستکش استفاده کنید.
  • اگر عادت شما با اضطراب همراه است به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

نتیجه

ترک هر عادتی چالش برانگیز است و ناخن جویدن هم تفاوتی ندارد. با این حال، اگر می خواهید از ناخن های خود محافظت کنید و دندان های سالمی داشته باشید، ترک این عادت نیز ضروری است.

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید