فرسایش مینای دندان

علت فرسایش مینای دندان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فرسایش دندان چیست؟

 

فرسایش سطح دندان توسط اسید است که مینا و عاج را حل می‌کند. روش‌های مختلفی برای از بین رفتن ساختار دندان وجود دارد.

فرسایش دندانی مبتنی بر غذا برای اولین بار در سال 1892 توصیف شد. اگر غذاها و نوشیدنی‌ها به اندازه کافی اسیدی باشند می‌توانند ساختار دندان را حل کنند و در نهایت باعث فرسایش مینای دندان می شوند. نارسایی معده یکی دیگر از منابع اسیدی است که می‌تواند دندان‌ها را حل کند. قرار گرفتن در معرض مواد محیطی در هوا نیز ممکن است منبع این ماده شیمیایی فرسایشی باشد. در حالی که نادر است، برخی افراد بزاق دارند که به اندازه کافی اسیدی است که سطح عاج در معرض دید را حل کند، و زمانی که یافتن منبع آن غیرممکن باشد، به این حالت فرسایش ایدیوپاتیک می‌گویند.

دو منبع اسید در دهان رژیم غذایی و معده هستند و اسید کلسیم دندان را حل می‌کند. نوشیدنی‌هایی با محتوای اسید بالا شامل تمام نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های مبتنی بر مرکبات (آب پرتقال، آب گریپ‌فروت) می‌شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که شراب باعث فرسایش دندان‌ها می‌شود.

میزان فرسایش دندان ناشی از نوشیدنی‌های اسیدی ارتباط مستقیمی با دفعات و میزان مصرف این نوشیدنی‌ها دارد. غذاهایی که محتوای اسیدی بالایی دارند عبارت‌اند از مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت) و همچنین ترشیجات و سرکه. غذاها و نوشیدنی‌های مصرف مکرر با pH کمتر از 5.7 ممکن است باعث فرسایش دندان شوند.

منابع فرسایش دندان در رژیم غذایی

منابع فرسایش دندان در رژیم غذایی

 

  • اسید سیتریک در نوشابه‌ها
  • آب‌میوه‌های اسیدی
  • نوشیدنی‌های اسیدی بدون قند
  • میوه‌ها

 

فرسایش دندان در اثر نارسایی

 

اسید تولید شده در معده در طول فرایند هضم به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند هر ماده غذایی از جمله استخوان و دندان را حل کند. هنگامی که محتویات معده برگشت داده می‌شود، اسید با دندان‌ها تماس پیدا می‌کند. هر شرایطی که باعث استفراغ یا برگشت مکرر شود، باعث فرسایش دندان‌ها می‌شود.

دندانپزشک اغلب اولین کسی است که متوجه این مشکل می‌شود. سطوح پشتی دندان‌های جلو اولین چیزی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرد. فرسایش به صورت لکه زرد روشن روی دندان دیده می‌شود. این نشان می‌دهد که مینای دندان حل شده و عاج حساس زیر مینا نمایان شده است. این قرار گرفتن در معرض عاج باعث درد ناشی از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، گرم و سرد می‌شود. اگر فرسایش عمیق‌تر نفوذ کند و به اعصاب و رگ‌های خونی برسد، درد می‌تواند شدیدتر شود.

افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری، بی اشتهایی عصبی، و اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی از فرسایش دندان رنج می‌برند بسیار شایع است و به طور متوسط ​​7٪ از بزرگسالان روزانه رفلاکس را تجربه می‌کنند. علت اصلی افزایش تولید اسید توسط معده است.

فرسایش دندان

منابع فرسایش دندان از نارسایی

 

  1. اختلالات اشتها

 

  1. دستگاه گوارش

 

  1. الکلیسم مزمن
بیشتر بخوانید  مزایای روغن‌های اساسی برای سلامت دهان

 

فرسایش ناشی از برگشت معمول محتویات معده را می‌توان با رژیم غذایی شدیداً اسیدی افزایش داد. رگورژیتاسیون باعث ایجاد ضایعات کم عمق گسترده می‌شود، مینای دندان ممکن است به طور کامل از بین برود، و بیمار ممکن است به جنبه غیرجذاب بیماری روانی اعتراف کند.

 

نقش بزاق در فرسایش دندان

بزاق به عنوان یک بافر در برابر فرسایش دندان عمل می‌کند و هنگام مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی اسیدی PH را کاهش می‌دهد. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی به دلیل خشکی دهان اولیه، کاهش بزاق ناشی از دارو، کاهش بزاق ناشی از سندرم شوگرن و آسیب غدد رادیوتراپی با کاهش بزاق ثانویه، تأثیر بیشتری بر بیماران مبتلا به کاهش بزاق خواهند داشت.

در برخی افراد، بزاق خود ممکن است عامل فرسایش باشد. در برخی افراد به دلیل مصرف داروهایی که بزاق را تغییر می‌دهند؛ مانند ویتامین C، آسپرین و برخی فرآورده‌های آهن، pH بزاق کمتر است. بیشتر بزاق آن‌قدر اسیدی نیست که مینای دندان را حل کند، اما عاج نمایان شده داستان دیگری است. هنگامی که عاج به دلیل ساییدگی یا ساییدگی در معرض قرار می‌گیرد، عاج در pH 6 حل می‌شود (به یاد داشته باشید که pH 7 خنثی است). بیماران مبتلا به عاج در حال حل شدن معمولاً فرسایش حجامت در سطوح اکلوزال دندان‌ها را نشان می‌دهند.

 

علل محیطی فرسایش دندان:

 

منابع احتمالی اسیدهای فرسایشی از قرار گرفتن در معرض آب کلردار استخرهای شنا هستند. فرسایش در کارگران کارخانه باتری و معدنچیانی که در اطراف دودهای اسیدی هستند دیده شده است.

فرسایش ایدیوپاتیک دندان چیست؟

فرسایش ایدیوپاتیک دندان چیست؟

 

فرسایش ایدیوپاتیک طبق تعریف زمانی است که شما علت آن را نمی‌دانید.

 

 

فرایند تشخیص شامل یک سری سؤالات است:

 

  1. آیا واقعاً فرسایش است و اگر چنین است چه نوعی است؟

 

  1. آیا بیمار علائم نارسایی را نشان می‌دهد؟

 

  1. آیا بیمار علائم ریفلاکس را نشان می‌دهد؟

 

  1. آیا بیمار از خوردن غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی گزارش می‌دهد؟

 

  1. اگر فرسایشی است جاری است یا قدیمی؟

 

  1. چقدر شدید و پیش‌رونده است؟

 

  1. آیا نیاز به نظارت یا درمان دارد؟

 

  1. بهترین راه برای نظارت بر فرسایش دندان چیست؟

 

 

بهترین راه برای نظارت بر فرسایش دندان، ثبت وضعیت فعلی مشکل با عکس‌ها یا مدل‌ها و یادآوری و مقایسه دوره‌ای این عکس‌ها یا مدل‌ها است.

 

درمان و ترمیم فرسایش دندان:

پاسخ به نوع فرسایش دندان بستگی دارد. در زیر چند گزینه برای درمان از دست دادن بافت فعال دندان وجود دارد.

 

  1. درمان اختلال یا بیماری زمینه‌ای پزشکی.
  2. تغییر pH غذا یا نوشیدنی که به مشکل کمک می‌کند.
  3. تغییر سبک زندگی بیمار برای پرهیز از غذا یا نوشیدنی.
  4. کاهش نیروهای ساینده.
  5. از یک مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید.
  6. حداقل نیم ساعت قبل از مسواک زدن بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی بگذارید (دندان‌ها نرم می‌شوند)
  7. بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی با آب بشویید.
  8. نوشیدن از طریق نی.
  9. بلافاصله قبل از مسواک زدن از یک ماده معدنی مجدد، مانند محلول سدیم فلوراید به شکل دهان‌شویه، قرص یا قرص فلوراید استفاده کنید.
  10. استفاده از ژل یا وارنیش فلوراید روی دندان.
  11. نوشیدن شیر یا استفاده از سایر محصولات لبنی.
  12. استفاده از یک عامل خنثی کننده مانند قرص‌های ضد اسید.
  13. استفاده از عوامل باندینگ عاج در نواحی در معرض عاج.
  14. ترمیم فرسایش شدید دندان.
بیشتر بخوانید  آلرژی فصلی و سلامت دهان

 

 

پیشگیری از فرسایش دندان:

 

چند راه وجود دارد که بیماران می‌توانند از فرسایش دندان جلوگیری کنند. از نقطه نظر مراقبت‌های بهداشتی دهان، بیماران می‌توانند از خمیردندان فلوراید، دهان‌شویه، ژل یا خمیردندان حساسیت‌زدا استفاده کنند. برای فرسایش دندان ناشی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی اسیدی، بیماران می‌توانند غذا/نوشیدنی اسیدی را به وعده‌های غذایی یا به طور کامل محدود کنند، نوشیدنی‌های گازدار را متوقف کنند، مرکبات ننوشند یا از نی استفاده کنند.

اگر ناشی از نارسایی، اختلال خوردن یا اعتیاد به الکل باشد، بیمار را به یک روان‌شناس ارجاع دهید. در صورت بیماری ریفلاکس معده به مری، بیمار را به پزشک خود ارجاع دهید.

10 علت اصلی فرسایش مینای دندان

10 علت اصلی فرسایش مینای دندان:

فرسایش و سایش مینای دندان ساختار کلی لبخند شما را ضعیف می‌کند و شما را در معرض خطر افزایش پوسیدگی دندان، بریدگی‌ها و ترک‌های دندانی و عفونت در داخل یا اطراف دندان قرار می‌دهد. در این وبلاگ، شایع‌ترین علل فرسایش مینای دندان و اینکه چگونه می‌توانیم به شما در محافظت و ترمیم لبخندهای آسیب دیده کمک کنیم، بحث می‌کنیم.

 

1.     مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی یا قندی

خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند و اسید بالا می‌تواند به آرامی مینای دندان را از بین ببرد. خوشبختانه، فرسایش مینای دندان زمان بر است و با حذف یا کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و مراقبت صحیح از لبخند خود، باید بتوانید از اکثریت فرسایش مینای دندان جلوگیری کنید.

به طور خاص، توصیه می‌کنیم برای مدت طولانی نوشابه یا آب میوه ننوشید، شیرینی‌های شیرین مصرف نکنید، یا اجازه ندهید این غذاها و نوشیدنی‌ها روی دندان بنشینند. آب بخور! همچنین اگر مجبور به خوردن تنقلات شیرین هستید، می‌توانید دهان خود را با آب بشویید یا دندان‌های خود را مسواک بزنید تا مدت زمان ماندن این غذاها و نوشیدنی‌های مضر روی دندان‌ها را محدود کنید.

 

2.     خشکی مزمن دهان

بزاق به ما کمک می‌کند تا غذا را تجزیه کنیم تا به فرایند گوارش کمک کند. همچنین پلاک، محصول جانبی اسیدی باکتری‌های دهان را خنثی می‌کند. هنگامی که بدن نتواند مقادیر کافی بزاق تولید کند، دندان‌ها در معرض سطوح اسیدی بالاتری قرار می‌گیرند که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.

 

3.     رفلاکس اسید

رفلاکس اسید مزمن یا مینای دندان را در معرض اسید معده بسیار مضر قرار می‌دهد که به سرعت حتی قوی‌ترین مینای دندان را می‌خورد. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به رفلاکس ابتدا سایش مینا یا ضعیف شدن دندان‌های پشت دهان را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید  سلامت دندان کودکان

 

4.     مصرف داروهای خاص

داروهای آلرژی و حتی آسپرین و همچنین داروهای تجویزی می‌توانند باعث کاهش تولید بزاق شوند که با ایجاد خشکی دهان، خطر سایش دندان را افزایش می‌دهد.

 

5.     ژنتیک

برخی از افراد به طور طبیعی مینای دندان نازک‌تری دارند، به این معنی که احتمال فرسایش و اثرات نامطلوب بالقوه سایش دندان در آنها بیشتر است.

 

6.     دندان‌قروچه و فشردن

دندان‌قروچه و فشردن دندان، که اغلب به آن دندان‌قروچه گفته می‌شود، عادتی ناخودآگاه است که بر سطوح جونده دندان فشار وارد می‌کند و در صورت عدم درمان منجر به سایش دندان و فرسایش مینای دندان می‌شود.

 

7.     نیش نادرست

هنگامی که بایت شما به درستی در یک راستا قرار نگرفته باشد، ممکن است دندان‌ها به طور ناهموار در برابر یکدیگر ساییده شوند و منجر به فرسایش مینای دندان، حفره‌های عمیق در سطوح دندان‌ها و حتی اختلال در عملکرد مفصل فک شود. ارتودنسی (بریس) یا سایر راه‌حل‌های تراز می‌تواند به جلوگیری از سایش مداوم دندان کمک کند.

 

8.     عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن طبق توصیه هر روز، دو بار در سال برای قرار ملاقات‌های دندانپزشکی پیشگیرانه به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با استفاده از محافظ‌های دهان و پرهیز از عادات بد دندانی از دندان‌ها در برابر آسیب محافظت کنید، می‌تواند منجر به فرسایش مینای دندان و افزایش خطر پوسیدگی و آسیب دندان شود.

 

9.     کهولت سن

با افزایش سن، دندان‌ها به طور طبیعی به دلیل استفاده روزانه در طول عمر شروع به ساییدگی می‌کنند. بهبود بهداشت دهان و دندان و تأکید بیشتر بر دندانپزشکی پیشگیرانه به این معنی است که دندان‌ها برای مدت طولانی‌تری سالم می‌مانند، اما سایش طبیعی در نهایت بر هر لبخند تأثیر می‌گذارد.

 

10.  تغذیه ضعیف

کمبود مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی برای ساخت و حفظ سلول‌های سالم می‌تواند منجر به سایش مینا و کاهش سلامت کلی شود. فرسایش مینای دندان به دلیل تغذیه نامناسب ممکن است در نتیجه نخوردن ترکیب مناسب از غذاهای غنی از مواد مغذی باشد. همچنین با عادات غذایی بی نظم مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی همراه است.

درمان فرسایش مینای دندان

درمان فرسایش مینای دندان

اول و مهم‌تر از همه، تیم ما همیشه توصیه می‌کند که بیماران با رعایت روال بهداشت دهان و دندان صحیح روزانه و مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی ما برای معاینه و تمیز کردن دندان از دندان‌های خود مراقبت کنند. این می‌تواند به افراد کمک کند از فرسایش شدید دندان و سایش دندان جلوگیری کنند، اما در صورت وقوع، ما راه‌حل‌های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی نیز ارائه می‌دهیم، از جمله:

 

کامپوزیت دندان

پرکردن همرنگ دندان

روکش دندان

عصب کشی

گزینه‌های جایگزینی دندان

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید