لق شدن دندان در بزرگسالان

لق شدن دندان در بزرگسالان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آیا باید  از لق شدن دندان در بزرگسالان نگران باشم؟

در حالی که لق شدن دندان برای کودکان معمول است، ولی لق شدن دندان در بزرگسالان باعث نگرانی است. این زمانی اتفاق می افتد که دندان تکیه گاه خود را از دست می دهد و به آرامی از لثه و استخوان جدا می شود. کوچکترین لمس می تواند باعث حرکت دندان شود و خوردن یا جویدن باعث لق شدن بیشتر دندان می شود.

اگر بعداً در زندگی دچار لق شدن دندان شوید، ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید. اینها:

این علائم ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد، بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد لق شدن دندان صحبت کنید. درک علت می تواند به پزشک کمک کند تا درمان مناسب را تعیین کند.

علل لق شدن دندان در بزرگسالان

 

علل لق شدن دندان در بزرگسالان

لق شدن دندان در بزرگسالی بی دلیل ظاهر نمی شود. ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن متوجه شل شدن اولیه شوید، یا ممکن است دندانپزشک شما در طول یک قرار ملاقات معمولی دندانپزشکی احساس کند دندان شما لق شده است.

در برخی موارد، لق شدن دندان به دلیل بیماری پیشرفته لثه ایجاد می شود. این زمانی اتفاق می افتد که یک عفونت باکتریایی به لثه، بافت و استخوان های اطراف حمله می کند.

بیماری لثه نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر به طور منظم مسواک یا نخ دندان نکشید یا از تمیز کردن منظم دندان خودداری کنید، جرم دندان می تواند در ناحیه زیر لثه ایجاد شود. این بیماری قابل درمان است. اگر زود تشخیص داده شود، می توان عفونت را از بین برد، التهاب را متوقف کرد و سلامت دندان های شما را بهبود بخشید.

لق شدن دندان در بزرگسالان در درجه اول مربوط به پریودنتیت یا عفونت یا التهاب لثه است که درمان نمی شود. التهاب به رباط ها و استخوان های نگهدارنده دندان گسترش می یابد. باعث می شود در جای خود شل شده و در نهایت بیفتند. از آنجا که باکتری ها در پلاک وجود دارند، عفونت اغلب به طور همزمان رخ می دهد و به آبسه دندان تبدیل می شود که سرعت تحلیل استخوان را افزایش می دهد.

وقتی یک دندان لق در معرض دید قرار می گیرد، دندانپزشک می تواند در مراحل اولیهآن را درمان کند، اما در موارد پیشرفته، برای جلوگیری از گسترش التهاب لثه به دندان های مجاور، دندان باید کشیده شود. علائم اولیه پریودنتیت بسیار شبیه به التهاب لثه است و شامل بوی بد دهان و تورم لثه ها می شود. لثه ها به لمس حساس هستند، به راحتی خونریزی می کنند و ظاهری براق دارند.

بیشتر بخوانید  قیمت دندان مصنوعی در شهر قدس

معاینه توسط دندانپزشک به طور معمول لثه های نرم و قرمز بنفش با رسوبات جرم و پلاک روی سطح دندان و پاکت های بزرگ شده در لثه را نشان می دهد. عکسبرداری دندان با نشان دادن از بین رفتن استخوان پشتیبان و وجود پلاک در لثه، پریودنتیت را تایید می کند. تمیز کردن منظم توسط دندانپزشک و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم به جلوگیری از افتادن دندان ها و بیماری های لثه کمک می کند.

در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند پیشرفت کند و منجر به زوال استخوان شود. دندان های شما حمایت مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و لق می شوند. علائم اولیه بیماری لثه شامل خونریزی، زخم یا قرمزی لثه است.

پزشک شما می تواند بیماری لثه را با معاینه دهان شما از نظر تجمع جرم و استفاده از پروب دندانی برای اندازه گیری عمق پاکت شما تشخیص دهد. این فضای بین دندان ها و لثه های شماست. عمق طبیعی بین یک تا سه میلی متر است. اگر عمق بزرگتر باشد، ممکن است نشان دهنده بیماری لثه باشد. دندانپزشک شما ممکن است برای بررسی از دست دادن استخوان،  عکسبرداری اشعه ایکس دندان را تجویز کند.

سایر علل لق شدن دندان در بزرگسالان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دندان قروچه. ساییدن یا فشردن ناخودآگاه دندان ها می تواند به دندان های شما آسیب برساند و عوارض دیگری مانند سردرد و درد صورت ایجاد کند و سبب لق شدن دندان در بزرگسالان شود.

صدمه و آسیب به دهان یا ناحیه صورت نیز می تواند باعث لق شدن دندان در بزرگسالان شود. اگر زمین بخورید و به دهانتان ضربه وارد شود  یا نیروی دیگری در دهانتان احساس کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

درمان لق شدن دندان در بزرگسالان

درمان لق شدن دندان در بزرگسالان

درمان لق شدن دندان در بزرگسالان زمانی شروع می شود که پزشک علت لق شدن دندان را مشخص کند. اگر بیماری لثه دارید، برای پاک کردن پلاک سفت شده زیر دندان و لثه به یک روش تمیز کردن دندان نیاز دارید. به این می گویند مقیاس گذاری و برنامه ریزی ریشه. همچنین می توانید برای از بین بردن هر گونه عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید. در حالی که جرم گیری جرم و باکتری را از بین می برد، روت پلنینگ سطح ریشه را صاف می کند و به چسباندن مجدد لثه به دندان کمک می کند.

بیشتر بخوانید  اطلاعاتی که باید در مورد سندرم سوزش دهان بدانید

بسته به شدت بیماری لثه، ممکن است کاندید عمل جراحی باشید. گزینه ها عبارتند از:

جراحی فلپ

 پزشک شما بریدگی هایی در لثه ایجاد می کند و بافت لثه را جمع می کند تا یک عمل جرم گیری و برنامه ریزی ریشه انجام دهد. بافت لثه پس از عمل مجدداً چسبانده می شود. این روش می تواند از افتادن دندان جلوگیری کند.

پیوند استخوان

 در صورت زوال استخوان، پزشک ممکن است قطعات استخوانی را از قسمت دیگری از بدن شما بگیرد یا از مواد مخصوص پیوند استخوان استفاده کند و استخوان بیمار را در دهان ترمیم کند. این به حمایت از دندان های شما کمک می کند.

آتل

 اگر دندان لق از لثه جدا نشده باشد، پزشک شما ممکن است بتواند با استفاده از آتل دندان را نجات دهد. پزشک شما از یک تکه فلز برای اتصال دو دندان مجاور استفاده می کند. این باعث حمایت بیشتر از دندان لق شده و از حرکت آن جلوگیری می کند.

تنظیم نیش

 این روش با برداشتن مقدار کمی از مینای دندان، سطح گزنده دندان را تغییر شکل می دهد. این کار فشار روی دندان را کاهش می دهد و به آن اجازه می دهد تا بهبود یابد. این یک گزینه برای لق شدن دندان ناشی از ساییدن است.

محافظ دهان

 یکی دیگر از گزینه‌های آسیاب کردن استفاده از محافظ شب هنگام خواب است. این یک سد محافظ بین دندان های بالا و پایین ایجاد می کند.

 پیشگیری از لق شدن دندان در بزرگسالان

پیشگیری از لق شدن دندان در بزرگسالان

یک دندان لق ممکن است پیشرفت کند و در نهایت به طور کامل از لثه و استخوان جدا شود. این می تواند با بیماری شدید لثه یا دندان قروچه حل نشده رخ دهد. با این حال، درمان می تواند سلامت لثه ها و استخوان های شما را بهبود بخشد. این همچنین باعث بهبودی و تقویت دندان ها می شود.

در موارد لق شدن شدید، پزشک ممکن است کشیدن دندان و جایگزینی آن را با ایمپلنت یا بریج دندان توصیه کند.

لق شدن دندان ناشی از ضربه قابل پیشگیری نیست. شما می توانید با استفاده از محافظ دهان در حین ورزش، خطر ضربه را کاهش دهید. و اغلب در هنگام خواب گاهی اوقات افراد هنگام بیداری نیز دندان قروچه می کنند. این می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود از جمله:

 

  1. استرس (تا حد زیادی شایع ترین علت)
  2. اختلالات خواب
  3. ناهماهنگی دندان ها
  4. استفاده از داروهای ضد افسردگی
  5. شرایط عصبی مانند بیماری هانتینگتون
  6. سیگار کشیدن
  7. نوشیدن الکل
  8. استفاده از محرک ها

دندان قروچه یکی از دلایل اصلی لق شدن دندان است. همچنین می تواند چندین مشکل دیگر ایجاد کند، از درد در فک و صورت گرفته تا دندان های ترک خورده و صاف که نیاز به روکش و روکش های متعدد دارد.

بیشتر بخوانید  علت خرابی دندان

مشاغل پر استرس شایع ترین دلیل دندان قروچه هستند. استرس باعث ترشح آدرنالین می شود که باعث افزایش تنش در عضلات به عنوان بخشی از واکنش مبارزه یا گریز می شود. این باعث می شود که فک منقبض شود و در نتیجه دندان قروچه شود. مهم نیست که علت چیست، علائم یکسان است و معمولاً قبل از اینکه دندان قروچه باعث لق شدن دندان شما شود، قابل شناسایی است. علائم عبارتند از:

  • سردرد
  • گوش درد یا وزوز گوش
  • سفتی و درد عضلانی اطراف فک
  • درد در اطراف گردن و شانه ها
  • خواب مختل شده
  • خونریزی لثه

استفاده از محافظ شب می تواند به جلوگیری از دندان قروچه کمک کند.

 

سایر شرایط پزشکی که می تواند باعث لق شدن دندان بزرگسالان شود

گاهی اوقات دندان ها ممکن است در نتیجه سایر شرایط پزشکی لق شوند. معمولاً این به دلیل ضعیف شدن بافت استخوان در نتیجه پوکی استخوان یا حتی بارداری است.

دیابت همچنین به پریودنتیت شدیدتر کمک می کند زیرا روند بهبودی را کند می کند و آسیب پذیری در برابر عفونت ها را افزایش می دهد. درمان لق شدن دندان با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن از لق شدن دندان در اثر بیماری لثه جلوگیری کنید.

آیا می توان لق شدن دندان در بزرگسالان را در خانه درمان کرد؟

آیا می توان لق شدن دندان در بزرگسالان را در خانه درمان کرد؟

هیچ روشی برای سفت کردن دندان های لق در خانه وجود ندارد. بهترین کار این است که برای مشاوره و درمان با دندانپزشک تماس بگیرید. برای پریودنتیت اولیه ممکن است به شما دستور داده شود که باکتری های دهان خود را با شستشوی منظم آب نمک پاک کنید و امیدوار باشید که استخوان و بافت بهبود یافته و دندان شما بعد از چند هفته سفت شود. با این حال، قبل از اینکه این کار را امتحان کنید، باید دندانپزشک شما تأیید کند که به درمان فوری بیشتری نیاز ندارید.

اگر می خواهید بدانید چگونه دندان لق را از افتادن نجات دهید، این کار نسبتاً ساده است. هنگامی که برای مشاوره با دندانپزشک تماس گرفتید، رژیم غذایی خود را به مایعات و فقط نرم ترین مواد جامد محدود کنید و تا حد امکان از جویدن با دندان لق خودداری کنید. این به حفظ بافت سالم تا حد امکان در زمانی که منتظر مراجعه به دندانپزشک هستید کمک می کند.

 

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید