مسواک بین دندانی

7 نکته کلیدی در استفاده از مسواک بین دندانی

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مسواک بین دندانی ابزار تمیز کردن بسیار کارآمدی هستند و در اندازه‌های مختلف مناسب برای تمام سنین و فضاهای بین دندانی هستند. آنها همچنین مسواک‌های تخصصی برای کسانی هستند که ارتودنسی دارند، نوعی بیماری یا عفونت لثه دارند یا تحت عمل جراحی لثه قرار گرفته‌اند.

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

مسواک زدن بین دندان‌های خود را با مسواک بین دندانی به یک روال روزانه تبدیل کنید این کار دهان شما را سالم نگه می‌دارد و از التهاب و حفره لثه جلوگیری می‌کند. از مسواک بین دندانی  نیز می‌توان برای تمیز کردن ایمپلنت‌ها و ابزار ارتودنسی استفاده کرد.

آیا می‌دانستید که مسواک معمولی تنها می‌تواند به 60 درصد از سطوح دندان برسد پلاک‌های دندانی بین دندان‌های شما جایی که مسواک به آن نمی‌رسد ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از التهاب لثه، پوسیدگی و بوی بد دهان، ایده خوبی است که از یک مسواک بین دندانی به عنوان بخشی از برنامه تمیز کردن روزانه خود استفاده کنید.

مسواک بین دندانی یک مسواک کوچک است که مخصوص تمیز کردن بین دندان‌های شما طراحی شده است، جایی که مسواک معمولی به آن نمی‌رسد. استفاده روزانه از مسواک بین دندانی علاوه بر مسواک زدن منظم، راهی آسان و کارآمد برای حفظ شادابی و سلامت لثه‌ها و دندان‌ها است.

اندازه مناسب را انتخاب کنید

برای بهترین نتیجه، مهم است که یک مسواک بین دندانی با اندازه مناسب انتخاب کنید. اغلب، شما به بیش از یک اندازه مسواک نیاز دارید و متخصص دندانپزشکی شما می‌تواند در انتخاب اندازه یا اندازه مسواک مناسب برای شما کمک کند.

از مسواک بین دندانی خود یک بار در روز، ترجیحاً عصر و جلوی آینه استفاده کنید. مسواک را به آرامی در هر فضای بین دندانی چند بار به جلو و عقب حرکت دهید.

چگونه از مسواک بین دندانی استفاده کنم؟

چگونه از مسواک بین دندانی استفاده کنم؟

  • اندازه مناسب را انتخاب کنید
  • به آرامی وارد کنید
  • مسواک را در هر فاصله به جلو و عقب حرکت دهید
  • اندازه را تغییر دهید و در صورت نیاز گردن یا سیم را خم کنید
  • وقتی برس‌های مسواک فرسوده شدند، مسواک را عوض کنید
  • نحوه استفاده از مسواک بین دندانی بین دندان‌های جلویی
  • از یک مسواک بین دندانی مستقیم بین دندان‌های جلویی استفاده کنید.
  • مسواک را به آرامی بین دندان‌های خود قرار دهید. مسواک را به‌زور وارد فضایی نکنید. آن را به آرامی وارد کنید یا اندازه کوچک‌تر را انتخاب کنید.
  • مسواک بین دندانی را چند بار تمام طول به جلو و عقب ببرید.

 

نحوه استفاده از مسواک‌های بین دندانی بین دندان‌های عقب

دستورالعمل‌های مختلف برای اندازه مسواک بین دندانی کوچک و بزرگ را یاد بگیرید. اگر از یک مسواک کوچک بین دندانی استفاده می‌کنید، ممکن است گردن نرم را با افزودن فشار با انگشت خود برای دسترسی آسان‌تر به بین دندان‌های عقبی آسان‌تر کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه با روش دندانپزشکی آرام بخش، اضطراب دندانی را غلبه کنیم؟

اگر از مسواک بین دندانی با اندازه بزرگ‌تر استفاده می‌کنید، اگر سیم را کمی خم کنید، ممکن است دسترسی بین دندان‌های عقب راحت شود. اگر مسواک را در زاویه دیگری صاف یا خم نکنید، مسواک بین دندانی دوام بیشتری خواهد داشت.

چرا باید از مسواک‌های بین دندانی استفاده کرد؟

مسواک‌های بین دندانی، مسواک‌های کوچک و بهداشتی دهان هستند که به طور خاص برای تمیز کردن شکاف بین دندان‌ها طراحی شده‌اند (سخت‌ترین مکان برای تمیز کردن حفره‌ها).

اگر دندان‌های خود را با یک مسواک معمولی مسواک بزنید، تنها 60 درصد از پلاک‌های دندانی پاک می‌شود. با این حال، مسواک بین دندانی ابزار قدرتمندی خواهد بود که می‌تواند به افزایش میزان تمیز کردن تا 95٪ کمک کند. این وسیله‌ای است که می‌توانید هر روز از آن برای جلوگیری از التهاب لثه، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان استفاده کنید.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که مسواک‌های بین دندانی اگر همراه با مسواک زدن معمولی استفاده شوند، در از بین بردن پلاک نسبت به نخ دندان مؤثرتر هستند.

فواید مسواک بین دندانی

1- سر مسواک بین دندانی قابل تنظیم

انواع مسواک‌های بین دندانی

عکس انواع مسواک‌های بین دندانی

2 نوع مسواک بین دندانی وجود دارد:

مسواک بین دندانی I شکل: که به شکل چوبی مستقیم مانند حرف I می‌آید و به تمیز کردن دندان‌های جلو کمک می‌کند.

مسواک بین دندانی L شکل: که زاویه‌ای مناسب بین دسته و سر ایجاد می‌کند، به تمیز کردن سایر دندان‌ها (آسیاب‌ها) کمک می‌کند.

2- مسواک‌های بین دندانی دارای یک سر کوچک با پرزهای سیمی هستند که به اندازه کافی بزرگ است که از آسان به سخت موجود هستند. موها برای انتخاب بهتر به ترتیب نزولی با اندازه‌های مختلف تولید شده‌اند.

3- مسواک‌های بین دندانی اغلب دارای دسته‌های کوتاه یا اشکال خاصی برای گرفتن آسان هستند و طوری طراحی شده‌اند که به آرامی بین دندان‌ها قرار می‌گیرند.

4- مسواک‌های بین دندانی را می‌توان بارها مورد استفاده مجدد قرار داد و باید به اندازه مسواک‌های معمولی تمیز شوند. زمانی که موها ساییده شده یا نوک مسواک خم شده است باید مسواک بین دندانی را تعویض کنید.

چه کسانی باید از مسواک بین دندانی استفاده کنند؟

اکثر افراد می‌توانند از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنند و از آنها بهره‌مند شوند. افراد با تحرک محدود: افرادی که از مشکلات مفصلی رنج می‌برند یا دارای تحرک محدود هستند ممکن است استفاده از مسواک بین دندانی را راحت‌تر بدانند، به خصوص هنگام تمیز کردن دندان‌های جلو. مسواک بین دندانی  می‌توانند به تمیز کردن فضاهای بین دندان مصنوعی، بریج‌ها، ایمپلنت‌ها و لثه کمک کنند.

بیشتر بخوانید  سفید کردن دندان با روغن نارگیل

افرادی که ارتودنسی دارند: نخ دندان کشیدن معمولاً برای افرادی که براکت‌های ثابت دارند امکان پذیر نیست زیرا ممکن است در براکت و سیم کمانی گیر کند، اما از مسواک‌های بین دندانی می‌توان برای حذف مواد غذایی و پلاک از بین دندان‌ها و از اطراف لبه‌های براکت‌ها استفاده کرد.

افرادی که بین دندان‌ها فاصله دارند: اگر فاصله‌های زیادی بین دندان‌هایتان وجود دارد، سطوح دندان‌هایتان ناهموار است یا لثه‌هایتان عقب‌نشینی می‌کنند، تمیز کردن کافی با نخ دندان ممکن است سخت باشد. در این موارد، مسواک‌های بین دندانی در از بین بردن پلاک و بقایای مواد غذایی مؤثرتر هستند.

افرادی که دوست ندارند نخ دندان بکشند: بسیاری از افراد نخ دندان کشیدن را دوست ندارند، صرفاً به این دلیل که برایشان مشکل است و یا اینکه برای عبور نخ از هر شکاف دندان، به خصوص شکاف بین دندان‌های آسیاب، زمان بیشتری طول می کشد؛ بنابراین، مسواک‌های بین دندانی ممکن است گزینه بهتری برای شما باشند. به‌علاوه، استفاده از آن راحت‌تر است!

بهداشت دهان کامل با مسواک بین دندانی

بهداشت دهان کامل با مسواک بین دندانی

مسواک، خمیر دندان و نخ دندان ابزارهایی هستند که از بهداشت دهان و دندان روزانه حمایت می‌کنند. با این حال، آیا این برای اطمینان از بهداشت جامع دهان کافی است؟

نخ دندان برای تمیز کردن فضاها یا شکاف‌های بین دندان‌ها استفاده می‌شود، اما این ابزار به راحتی به لثه آسیب می‌رساند. این می‌تواند روند عفونت ناحیه دهان را تسریع کند. علاوه بر این، نخ دندان معمولاً فقط در تمیز کردن دندان‌های جلویی مؤثر است. دندان‌های عقب دارای موقعیت‌ها و شکل‌های متفاوتی هستند که تمیز کردن آن با نخ دندان را دشوار می‌کند. این وضعیت به طور بالقوه می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند التهاب لثه، پریودنتیت و غیره شود که از علل شایع از دست دادن دندان هستند.

مسواک‌های بین دندانی طوری شکل می‌گیرند که با شیارها تماس پیدا می‌کنند تا پلاک‌ها، مواد زائد را از بین ببرند و از نفوذ باکتری‌ها و حفره‌ها جلوگیری کنند. سر مسواک به گونه‌ای طراحی شده است که دسترسی آسان بین شکاف‌ها و شیارها را به منظور تمیز کردن مناسب و در نتیجه آسیب کمتری ایجاد می‌کند.

برای استفاده از مسواک بین دندانی به نکات زیر توجه کنید:

  1. ابتدا دندان‌های خود را با یک مسواک معمولی و دهان‌شویه مسواک بزنید.
  2. اندازه مسواک بین دندانی مناسب را انتخاب کنید: اگر برای اولین بار است که از آن استفاده می‌کنید، یک مسواک بین دندانی با کوچک‌ترین اندازه را امتحان کنید تا به آن عادت کنید.
  3. مسواک را به سمت فاصله بین دندان‌ها قرار دهید، دسته را در زاویه 90 درجه نسبت به دندان‌ها نگه دارید، به آرامی مسواک بزنید تا به دندان‌ها و لثه‌ها فشار نیاورید.
  4. دسته را نگه دارید، به آرامی سر را از طریق شکاف به طرف دیگر فشار دهید، سپس به آرامی بیرون بکشید.
  5. مسواک را تمیز کنید و در جای خشک نگهداری کنید.
  6. هنگامی که برای اولین بار استفاده از مسواک بین دندانی را شروع می‌کنید، ممکن است لثه‌های شما درد کرده و زمانی که می‌خواهید پلاک روی دندان‌های خود را بردارید کمی خونریزی کند. این می‌تواند به این دلیل باشد که اندازه اشتباهی را انتخاب کرده‌اید یا کمی سخت اعمال کرده‌اید.
  7. اگر با وجود انتخاب اندازه مناسب مسواک بین دندانی، پس از چند روز همچنان خونریزی داشتید و به آرامی از آن استفاده می‌کنید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بررسی کنند که آیا درست از مسواک بین دندانی استفاده می‌کنید یا خیر.
بیشتر بخوانید  درک التهاب دندان و تأثیر آن بر سلامت دهان و دندان

چه زمانی از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنیم؟

چه زمانی از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنیم؟

مسواک‌های بین دندانی مکمل رژیم روزانه مراقبت از دهان هستند و نباید جایگزین ابزارهایی مانند مسواک شود که قبلاً به طور منظم استفاده می‌شد. با استفاده از مسواک‌های بین دندانی بعد از غذا یا هنگام مسواک زدن در شب می‌توانید از پوسیدگی و التهاب لثه جلوگیری کنید. علاوه بر این، اگر فاصله‌های زیادی بین دندان‌هایتان دارید که تمیز کردن آن‌ها را با استفاده از نخ دندان دشوار می‌کند، مسواک بین دندانی ابزار مناسبی است.

تکنیک‌های صحیح برای تمیز کردن بین دندان‌ها

  1. برای بهترین اثر هنگام تمیز کردن بین دندان‌ها با مسواک بین دندانی، از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:
  2. از خمیر دندان روی مسواک بین دندانی استفاده نکنید، مگر اینکه دندانپزشک به شما توصیه کرده باشد
  3. از جلوی دندان‌ها، مسواک بین دندانی را در فواصل بین دندان‌های خود هدایت می‌کنید
  4. مسواک را به آرامی به داخل و خارج از فضا، حدود 10 بار حرکت دهید. چرخاندن قلم مو در داخل یک فضا تأثیر بیشتری خواهد داشت
  5. این عمل را در دندان‌های پشت خود تکرار کنید
  6. اگر مسواک بین دندانی مستقیماً در یک فضای خالی نمی‌چرخد، به یک مسواک کوچک‌تر یا نخ دندان نیاز دارید.
  7. مسواک با اندازه مناسب را پیدا کنید
  8. اگر مطمئن نیستید که کدام مسواک بین دندانی برای دندان‌های شما مناسب‌تر است، می‌توانید از متخصص بهداشت دندان یا دندانپزشک خود راهنمایی بگیرید.
  9. درست مانند مسواک، به یاد داشته باشید که مسواک بین دندانی خود را مرتباً تعویض کنید. زمانی که مسواک شروع به فرسوده‌شدن کرد، آن را تعویض کنید تا از اثر بهینه مداوم اطمینان حاصل کنید و لثه‌های خود را سالم و تمیز نگه دارید.

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید