تأثیر روانی دندان‌های تغییر رنگ یافته

بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سفید کردن دندان (بلیچینگ) درمانی است که به شما امکان می‌دهد با روش‌های مختلف دندان‌های سفیدتری داشته باشید. بسته به تفاوت‌های رنگی مورد انتظار در بلیچینگ، به روش‌های سفید کردن دندان‌های خانگی یا کلینیکی بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان بستگی دارد.

در صورت لزوم می‌توان این دو روش را به صورت ترکیبی اعمال کرد و درمان مؤثرتری گرفت. با سفید کردن یک دندان می‌توان مشکلات تغییر رنگی را که ممکن است در دندان‌هایی که تحت درمان ریشه قرار می‌گیرند، برطرف کرد.

در صورت نامطلوب شدن دندان‌ها در اثر تغییر رنگ با زرد یا تیره شدن به دلایل مختلف در زندگی روزمره، استفاده از سفید کننده دندان به ذهن متبادر می‌شود. برای این منظور تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را به صورت حرفه‌ای در کلینیک‌های دندانپزشکی به کار برد و همچنین روش‌های قابل استفاده در منزل مانند خمیر دندان‌های سفید کننده و انواع محصولات شیمیایی موجود در بازار وجود دارد. روش توصیه شده برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد، زیرا روش کاربرد، اثربخشی و تأثیرات هر روش از نظر سلامت دندان متفاوت است.

روند درمان بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان چگونه است؟

روند درمان بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان چگونه است؟

کاربردهای سفید کننده دندان مطب با پیگیری دندانپزشک در شرایط بالینی انجام می‌شود. در این فرایند، ژل سفید کننده روی دندان‌ها اعمال می‌شود و سپس ژل توسط اشعه UV یا منبع نور لیزر فعال می‌شود. درمان یک جلسه‌ای به طور متوسط ​​در عرض 1 ساعت تکمیل می‌شود. این روش، یک فرایند سفید کننده مؤثر در مدت زمان نسبتاً کوتاهی انجام می‌شود.

در مواردی که ضروری تشخیص داده شود، می‌توان بیش از یک جلسه درخواست برنامه ریزی کرد. هنگامی که برنامه ریزی شده است که سفید کردن خانگی را با این روش درمانی که در یک محیط بالینی انجام می‌شود ترکیب کنید، درمان می‌تواند با اعمال یک روش سفید کننده خانگی در عرض 2-3 روز پس از درمان  پشتیبانی شود.

در کاربردهای خانگی بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان، ابتدا از داخل دهان بیمار اندازه گیری می‌شود و با استفاده از این اندازه، پلاک‌های شخصی‌سازی‌شده در محیط آزمایشگاهی تهیه می‌شود. ژل سفید کننده دندان نیز بر اساس توصیه‌های دندانپزشک بر روی پلاک‌های سفید کننده آماده شده اعمال می‌شود. این پلاک‌ها روزانه برای مدت زمان مشخصی استفاده می‌شوند که باعث می‌شود رنگ دندان‌ها به‌مرورزمان سفید شود. درمان با استفاده روزانه از پلاک‌ها به مدت 4-6 ساعت به طور متوسط ​​10-15 روز کامل می‌شود. پس از هر بار استفاده، پلاک‌ها را می‌توان به راحتی با کمک صابون و آب سرد تمیز کرد.

در روش‌های بلیچینگ تک دندانی، پر کردن روی دندان درمان‌شده با کانال برداشته می‌شود و ژل سفیدکننده به قسمت داخلی دندان مربوطه اعمال می‌شود. ناحیه باز شده با مواد پرکننده موقت بسته می‌شود و انتظار می‌رود تغییر رنگ در دندان مشاهده شود. به منظور اطمینان از درمان سالم، تغییر رنگ رخ داده در دندان باید در فواصل زمانی مشخص توسط دندانپزشک بررسی شود. در مواردی که میزان بلیچینگ کافی به دست می‌آید، ژل سفید کننده اعمال شده از داخل دندان تمیز می‌شود و ناحیه باز شده با مواد پرکننده ترمیم می‌شود.

بیشتر بخوانید  پیشگیری از سرطان دهان

در انتخاب روش بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

در انتخاب روش بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

به منظور تصمیم گیری در مورد روش بلیچینگ ایده‌آل برای بیمار، دندانپزشک باید با معاینه دقیق وضعیت دهان بیمار را ارزیابی کند. در صورت عدم وجود مشکلی که مانعی بر سر راه درمان‌های سفید کننده شود، بسته به میزان تغییر رنگ دندان‌ها می‌توان روش‌های درمانی را انتخاب کرد. اگر بخواهید تفاوت رنگ قابل توجهی در مدت زمان کوتاهی ایجاد شود، روش‌های سفید کردن کلینیکی ممکن است انتخاب مناسبی باشد. در مواردی که بیمار در انتظار تغییر رنگ کم و یا خواهان حداقل بلیچینگ است، روش سفید کردن خانگی ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد.

 در برنامه‌های بلیچینگ خانگی، به دلیل اینکه زمان بلیچینگ دندان‌ها در بازه زمانی وسیع‌تری پخش می‌شود، می‌توان تن رنگ را به روش کنترل شده‌تری تعیین کرد.

بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان یک برنامه کاربردی است که نتایج بصری بسیار رضایت بخشی دارد. سفید کردن دندان هیچ تأثیر منفی بر سلامتی ندارد.

دو نوع روش بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان وجود دارد: بلیچینگ در منزل و بلیچینگ در کلینیک. سالم‌ترین روش سفید کردن در کلینیک‌ها و تحت نظر دندانپزشک است. روش بلیچینگ در منزل را به دلیل داروهایی که به لثه نشت می‌کنند توصیه نمی‌کنیم زیرا چنین داروهایی باعث ایجاد مشکلات لثه می‌شوند.

در روش سفید کننده انجام شده در کلینیک اولین اقدام محافظت از لثه با اوپالدام خواهد بود. سپس بلیچینگ روی سطوح مینای دندان اعمال می‌شود و با لیزر فعال می‌شود. مایع موجود در لوله‌های عاج دندان با مایع موجود در دارو جایگزین می‌شود و در نتیجه دندان‌ها سفید می‌شوند.

این روش معمولاً 1 جلسه (به طور متوسط ​​30 دقیقه) طول می‌کشد، اما بسته به سفیدی طبیعی دندان‌های فرد، ممکن است تا 2 یا 3 جلسه طول بکشد. نوشیدن نوشیدنی‌های اسیدی، سیگار کشیدن، مصرف داروهای حاوی تتراسایکلین، نوشیدن قهوه و شراب توصیه نمی‌شود. نوشیدنی‌های اسیدی توصیه نمی‌شود زیرا باعث افزایش حساسیت دندان‌ها می‌شوند و قهوه و شراب نیز سبب تغییر رنگ دندان می‌شوند.

 

سن مجاز برای انجام بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان

بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان برای بیماران 18 سال به بالا اعمال می‌شود. اثر این روش طولانی مدت است. پس از بلیچینگ، دیگر به رنگ اصلی دندان بازگشتی وجود ندارد. اما در 5 درصد از بیماران به دلایل ژنتیکی و استفاده از دارو نمی‌توان به نتایج مثبت دست یافت.

علاوه بر این، تمیز کردن دندان با جرم‌گیری که پس از درمان انجام می‌شود، برای از بین بردن اثرات مواد بر روی دندان‌ها کافی خواهد بود. با این حال، اگر فرد بخواهد این روش را تکرار کند، پس از 2 سال می‌توان آن را دوباره اعمال کرد.

بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان جزء جدایی‌ناپذیر دندانپزشکی زیبایی است. می‌توان آن را با خیال راحت روی تمام دندان‌ها اعمال کرد. پس از شناسایی علل، عادات چای، قهوه و تنباکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آنالیز بافت سخت و نرم و معاینات رادیولوژیکی انجام می‌شود و قبل از شروع عمل آموزش بهداشت دهان داده می‌شود.

جایگزینی ترکیباتی که باعث رنگ گرفتن ساختارهای بی رنگ می‌شود این کار با استفاده از پراکسید هیدروژن از طریق اکسیداسیون انجام می‌شود. ژل توسط دندانپزشک بر روی سطح دندان اعمال می‌شود. ژل اعمال شده پاک شده و فرایند تکمیل می‌شود. قوام سفیدی به دست آمده به تغذیه بیمار، خواص سطحی دندان‌ها و بهداشت دهان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  ژنژیووپلاستی

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

برای بسیاری از افراد داشتن لبخندی سالم و سفید مهم است. در ادراک زیبایی شناختی افراد، این تصور رایج است که ظاهر سالم دندان‌ها باید سفید باشد. به همین دلیل، کاربردهای سفید کننده دندان در تقاضای بالایی قرار دارند. با این حال، برای اینکه سفید کردن دندان به درستی و مؤثر انجام شود، باید مسائل خاصی را در نظر گرفت. در برخی موارد، سفید کردن دندان برای هر فردی توصیه نمی‌شود، زیرا فرایندهای سفید کردن دندان می‌تواند بر سلامت دندان تأثیر منفی بگذارد.

بسته به روشی که در بلیچینگ دندان  استفاده می‌شود، سطوح مختلفی از آسیب در ساختار دندان ایجاد می‌شود و در نتیجه ممکن است مشکلات مختلف سلامت دندانی ایجاد شود.

برخی از عوارضی که در طول درمان در بیماران مشاهده می‌شود به شرح زیر است:

حساسیت دندان: حساسیت گسترده ممکن است در دندان‌ها احساس شود، به خصوص بعد از اولین یا دومین جلسه درمان سفید کردن دندان. صبور باشید؛ ممکن است در مصرف غذای سرد یا گرم، تغذیه یا تنفس از طریق دهان دچار مشکل شود. در مراحل بعدی درمان، حساسیت دندان شدت خود را از دست می‌دهد.

حساسیت در لثه: در نتیجه تماس شدید محصولات سفید کننده با لثه، ممکن است به دلیل تحریک لثه‌ها حساسیت ایجاد شود.

ناسازگاری با سایر درمان‌های دندانی: رنگ سفید دندان‌های مصنوعی، ایمپلنت‌ها یا پرکردگی‌های مورد استفاده بیماران به دلایل مختلف ممکن است با رنگی که در نتیجه بلیچینگ به دست می‌آید یکسان نباشد. از این حیث، ممکن است نیاز به انجام بیش از یک جلسه یا تغییر درمان‌های مربوطه به همراه دندانپزشک، با هدف ایجاد سفیدی به روشی برابر و زیبایی شناختی باشد.

ظاهر سفیدی که در نتیجه روش‌های سفید کردن دندان به دست می‌آید دائمی نیست. برای حفظ رنگ به دست آمده از فرایند سفید کردن دندان، لازم است هم روش‌های اعمال شده در منزل و هم اعمالی که توسط دندانپزشک انجام می‌شود در فواصل زمانی معین تکرار شوند. توصیه می‌شود در کنار تکرار مراحل، به سبک زندگی نیز توجه داشته باشید و تا حد امکان از مصرف محصولاتی مانند چای، قهوه، سیگار که می‌توانند باعث تغییر رنگ شوند، خودداری کنید.

دندان‌ها به دو صورت رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند. این فرایندها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

تغییر رنگ خارجی: زردی یا تیره شدن رنگ دندان ممکن است به‌مرورزمان به دلیل مواد شیمیایی که از بیرون روی سطح دندان تأثیر می‌گذارد مانند قهوه، چای، رنگ‌های غذایی و سیگار کشیدن رخ دهد. به همین دلیل، تکنیک‌های هدف قرار دادن سطح دندان در دندان‌هایی با تغییر رنگ خارجی مؤثرتر است.

تغییر رنگ درونی: تغییر رنگ به دلیل مشکلات سلامتی که باعث آسیب یا از بین رفتن عملکرد بافت‌های داخل دندان می‌شود. آنها معمولاً در دوران کودکی، از جمله دوره رشد و نمو دندان، همراه با بیماری تب دار، مصرف دارو، ضربه به دندان، عفونت، پوسیدگی یا افزایش سن دیده می‌شوند. این نوع تغییر رنگ نیاز به تکنیک‌های حرفه‌ای کاربردی دارد.

بیشتر بخوانید  11 مورد از اشتباهات مسواک زدن که می تواند سلامت دهان و دندان شما را به خظر اندازد

 

در فرایند بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان چه گزینه‌هایی وجود دارد؟

تعیین ایده‌آل‌ترین و مؤثرترین روش برای دندان‌های خود با تبادل نظر با دندانپزشکان در سفید کردن دندان برای بیماران بسیار مفید است. کسانی که می‌خواهند دندان‌های خود را سفید کنند، می‌توانند به یکی از گزینه‌های طیف وسیعی از روش‌های ساده که می‌توان در خانه برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کرد یا تکنیک‌های حرفه‌ای که توسط دندانپزشک استفاده می‌شود، روی آورند. شرایطی که بر روی بیمار تأثیر می‌گذارد، مانند نوع، شدت، شیوع، هزینه درمان، سن بیمار، بیماری‌های زمینه‌ای، درمان‌های قبلی که روی دندان‌ها اعمال شده است، مهم هستند.

لازم به ذکر است که فرایند سفید کردن دندان برای برخی افراد ممکن است طولانی باشد و با اعمال بیش از یک تکنیک هماهنگ به تدریج به سفیدی مورد نظر دست یافت. استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای به ویژه در بیماران مبتلا به تحلیل لثه، خراب شدن ساختار دندان یا آسیب به ساختارهای دهان بسیار مهم است.

تکنیک‌های حرفه‌ای بلیچینگ دندان در قلعه حسن خان

بلیچینگ در مطب: در این فرایند که توسط دندانپزشک انجام می‌شود از پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود. به لطف این فرایند، دندان‌هایی که به دلایل ذاتی یا اثری دچار تغییر رنگ می‌شوند، سفید می‌شوند. در شرایط بالینی می‌توان نتایج بسیار سریع و مؤثری به دست آورد.

کیت بلیچینگ خانگی: دندان‌ها را می‌توان با چسباندن و استفاده از دستگاه مخصوص دندانپزشکی که با ژل حاوی مواد مورد استفاده در سفید کردن دندان پوشانده شده است، در منزل بین 30 دقیقه تا 1 ساعت سفید کرد.

تکنیک‌های بلیچینگ دندان در خانه قابل استفاده است؟

تکنیک‌های بلیچینگ دندان در خانه قابل استفاده است؟

خمیرهای سفید کننده دندان: استفاده از خمیرهای حاوی ذرات ساینده روی سطح دندان می‌تواند نتایج سریع و مؤثری به خصوص در برابر تغییرات رنگ خارجی داشته باشد. با این حال، در استفاده طولانی مدت، ممکن است به دلیل سایش مینای دندان، مشکلات مختلف دندانی ایجاد شود.

نوارهای سفید کننده: نوارهایی هستند که می‌توانند دندان‌ها را با استفاده از یک یا دو بار در روز برای مدت معینی روی سطح دندان سفید کنند. این نوارها حاوی غلظت کم پراکسید هیدروژن هستند و مانند تکنیک‌های حرفه‌ای عمل می‌کنند.

بلیچینگ دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

بیمارانی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند، درمان نمی‌شوند. اعمال این روش برای افراد زیر 18 سال، افراد با مشکلات جدی لثه و بیمارانی که نقص در مینای دندان دارند، ممنوع است. مصرف آن در زنان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

حساسیت بعد از بلیچینگ دندان چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی، حساسیت تا 24 ساعت پس از سفید کردن در مطب قابل مشاهده است. خیلی دردناک نیست؛ فقط به غذاهای سرد یا گرم حساسیت وجود دارد. اگرچه معمولاً به خودی خود بهبود می‌یابد، اما پس از عمل می‌توان از ژل حساسیت زدا یا خمیر دندان ضد حساسیت نیز استفاده کرد.

 

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید