درمان حساسیت دندان

درمان حساسیت دندان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چه چیزی باعث حساسیت دندان می شود؟

یکی از شایع ترین مشکلات دندانی، حساسیت دندان ها است. هنگامی که بیمار دندان های حساسی دارد، هنگام قرار گرفتن در معرض دمای شدید یا خوردن یا نوشیدن چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد یا چیزی بیش از حد شیرین یا بسیار اسیدی است، احساس درد و ناراحتی می کند.

در برخی موارد ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نیز درد احساس شود. درد اغلب خیلی تیز و بسیار ناگهانی، اما موقت است. حساسیت دندان زمانی اتفاق می افتد که قرار گرفتن در معرض عاج ناشی از نازک شدن مینای دندان یا عقب رفتن لثه باشد. این معمولاً با بالا رفتن سن یا به دلیل پوسیدگی دندان، دندان قروچه، فرسودگی دندان پرکننده یا دندان های ترک خورده اتفاق می افتد.

درمان‌های زیادی برای تسکین و درمان حساسیت دندان‌ها وجود دارد، چه ماه‌ها یا سال‌ها از آن رنج برده باشید. این لیست را بررسی کنید تا متوجه شوید که دندانپزشک شما چه درمان هایی را برای رفع حساسیت دندان شما توصیه می کند.

مسواک خود را به یک مسواک نرم تغییر دهید و از خمیر دندانی که برای دندان های حساس طراحی شده است استفاده کنید

مسواک خود را به یک مسواک نرم تغییر دهید و از خمیر دندانی که برای دندان های حساس طراحی شده است استفاده کنید

دلایل مختلفی برای حساسیت دندان وجود دارد، اما دو مورد از رایج ترین آنها می تواند ناشی از مسواک زدن بیش از حد باشد. اگرچه ممکن است منطقی به نظر برسد، اما مسواک زدن با شدت بیشتر می تواند لایه محافظ دندان (مینای دندان) را از بین ببرد. این امر عاج بسیار متخلخل دندان ها را آشکار می کند و دندان های شما را حساس تر می کند. روش نامناسب مسواک زدن نیز می تواند باعث تحلیل لثه شود و ریشه دندان ها را در معرض دید قرار دهد.

این امر همچنین می تواند باعث حساسیت شود، زیرا ریشه دندان های شما مینای محافظتی ندارند و بنابراین به غذاهای گرم، سرد و شیرین واکنش نشان می دهند.

از خمیر دندان های حساس تخصصی که در داروخانه ها و مراکز بهداشتی موجود است استفاده کنید، بسیاری از افراد می توانند دندان های حساس خود را به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خود مدیریت کنند. هر خمیردندانی متفاوت است، بنابراین حتماً چندین مارک را امتحان کنید تا خمیر دندانی را پیدا کنید که برای شما مناسب است.

در حالی که این خمیردندان ها تسکین فوری را ارائه نمی دهند، اثربخشی آنها با گذشت زمان افزایش می یابد، بنابراین مهم است که آنها را دو بار در روز به طور مداوم استفاده کنید. همچنین می توانید برای تسکین بیشتر خمیر دندان را روی نقاط درد روی دندان ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید  کیست موکوسل دهان

علاوه بر این، مهم است که اطمینان حاصل کنید که از این خمیر دندان در کنار یک روش مسواک زدن موثر با یک مسواک نرم استفاده می‌کنید تا مطمئن شوید که آسیب بیشتری به دندان‌هایتان وارد نمی‌کنید.

همانطور که دندانپزشک شما تجویز کرده است از درمان های حاوی فلوراید بالا استفاده کنید

اگر حساسیت دندان شما به دلیل فرسایش مینای دندان باشد و خمیردندان‌های حساسیت‌زدا اثری نداشته باشند، دندانپزشک شما ممکن است دوره‌ای از درمان با فلوراید بالا را تجویز کند. فلوراید به طور طبیعی مینای دندان شما را دوباره سفت می کند که به تسکین حساسیت دندان کمک می کند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

چندین درمان مختلف وجود دارد. خمیردندان های حاوی فلوراید بالا با نسخه برای دوره های درمانی حداکثر تا 3 ماه در دسترس هستند. دهانشویه با فلوراید بالا نیز محبوب است و می توان آن را بدون نسخه خریداری کرد (توصیه های دندانپزشک خود را بپرسید). دندانپزشک شما به شما می گوید که چگونه از خمیر دندان یا دهان شویه تجویز شده استفاده کنید، اما معمولاً اینها به عنوان بخشی از روال عادی مراقبت های بهداشتی دهان و دندان شما استفاده می شود.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است در طول جلسه شما مقداری وارنیش یا ژل حاوی فلوراید را روی دندان‌های شما بمالد تا کمی تسکین بیشتری به شما بدهد.

قالب سایت قدسascadvqdsa

کامپوزیت دندانی (که به آن سیلانت دندان نیز گفته می شود) می تواند برای ایجاد یک مانع طبیعی بر روی ریشه دندان های شما استفاده شود. این درمان شامل استفاده از رزین همرنگ دندان بر روی ریشه‌های دندانی است که در معرض آن قرار دارند. محصول نهایی به طور یکپارچه با لبخند شما ترکیب می شود و بین پنج تا ده سال ماندگاری دارد.

در موارد شدیدتر ناشی از رکود شدید لثه، پیوندهای جراحی لثه (که پیوند لثه یا جراحی پلاستیک پریودنتال نیز نامیده می شود) شامل برداشتن بافت از جایی در دهان (معمولاً سقف دهان) و استفاده از آن برای ساختن لثه دندان آسیب دیده است. این کار ریشه را می پوشاند و سلامت لثه را بهبود می بخشد و علاوه بر رفع حساسیت، خط لثه شما را جذاب تر می کند.

کانال ریشه را در نظر بگیرید

اگر درمان های دیگر به شما کمک نمی کند آسایشی که نیاز دارید و مرتباً از یک دندان خاص ناراحت می‌شوید، ممکن است دندانپزشکتان کانال ریشه را پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید  بوی بد دهان

درمان های روت کانال اعصاب حساس دندان را از بین می برد. اگرچه این درمان ممکن است شدید به نظر برسد، اما به شما این امکان را می دهد که بدون حساسیت دندان در دندان درمان شده زندگی کنید. دندانپزشک به شما توصیه می کند که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

کانال ریشه نیز تنها درمان موثر برای دندان هایی است که به دلیل ضربه یا ترک دردناک هستند. اگر دندان های شما شکسته یا بیش از حد دردناک است، حتماً در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

هر درمانی که برای درمان حساسیت دندان خود تصمیم بگیرید، مهم است که از مراقبت از دندان های خود برای جلوگیری از فرسایش بیشتر مینای دندان و جلوگیری از عود حساسیت دندان اطمینان حاصل کنید. اگر رژیم غذایی شما مملو از غذاهای اسیدی و شیرین (مانند مرکبات یا شکلات) یا نوشیدنی‌ها (مثلاً نوشابه‌های گازدار) است، آن را کاهش دهید، زیرا این یکی از عوامل اصلی فرسایش مینای دندان است.

همچنین باید با معاینات منظم دندانپزشکی با دندانپزشک خود، از یک روال بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن مطمئن شوید.

5 راه حل دندانپزشکی برای کمک به تسکین درد ناشی از حساسیت دندان

 

5 راه حل دندانپزشکی برای کمک به تسکین درد ناشی از حساسیت دندان

دندان های حساس را می توان به روش های مختلفی درمان کرد و زمانی که حساسیت درمان شد، وضعیت دندان ها، لثه ها و دهان بهبود می یابد. درمان بسته به شدت یا علت حساسیت، درد و ناراحتی متفاوت است.

  1. کاربرد وارنیش فلوراید

لاک یا ژل فلوراید نوعی فلوراید بسیار غلیظ است. دندانپزشکان یا متخصصان بهداشت دندان این فلوراید را روی سطح دندان های آسیب دیده اعمال می کنند و به عنوان یک فلورایدتراپی موضعی عمل می کند.

در کلینیک قدس، ما از وارنیش فلوراید با کیفیت بالا استفاده می کنیم که به پوشاندن عاج در معرض دید و تقویت مینای دندان برای کاهش درد و ناراحتی کمک می کند. هنگامی که دندانپزشکان ما دندان های شما را معاینه کردند، در صورت لزوم وارنیش فلوراید روی دندان آسیب دیده اعمال می شود.

در بیشتر موارد، هنگامی که بیمار برای معاینه و تمیز کردن دندانپزشک خود مراجعه می کند، ممکن است یک ژل فلوراید که مانند وارنیش فلوراید عمل می کند، روی دندان هایی که به عنوان محافظ مینای دندان عمل می کنند، استفاده شود. این می تواند به حفظ سلامت دندان ها کمک کند و ممکن است خطر حساسیت دندان ها را کاهش دهد.

  1. پر کردن دندان
بیشتر بخوانید  آشنایی با عوارض جانبی بی حسی دندان

یکی از دلایل حساسیت دندان، پوسیدگی دندان یا قرار گرفتن در معرض ریشه است. پوسیدگی دندان می تواند باعث ایجاد درد و حساسیت در دندان ها توسط باکتری شود.

عوامل باندینگ یا پرکننده های دندان می توانند به پنهان کردن ریشه در معرض دید یا جلوگیری از گسترش پوسیدگی دندان کمک کنند.

  1. از محافظ دهان یا محافظ شب استفاده کنید

بیمارانی که از دندان قروچه رنج می برند نیز ممکن است در معرض درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندان ها باشند. ساییدن یا فشردن دندان ها در هنگام خواب باعث نازک شدن مینای دندان و در نتیجه ایجاد حساسیت به دندان ها می شود.

کلینیک قدس محافظ های خواب یا محافظ های دهان انعطاف پذیری را ارائه می دهد که مطابق با نیازهای دندانپزشکی شما سفارشی شده اند. یک قطعه دهانی می تواند به تراز کردن دندان ها و فک شما کمک کند و در عین حال به عضلات گردن، صورت و فک شما کمک کند تا در طول خواب استراحت کنند.

ما محافظ‌های شبانه و محافظ‌های دهان سفارشی ارائه می‌کنیم که به جلوگیری از دندان قروچه کمک می‌کنند، که به نوبه خود خطر نازک شدن مینای دندان و حساسیت دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

درمان ریشه

  1. درمان ریشه

بافت های عصبی آسیب دیده داخل دندان نیز می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. در این مورد، درمان ریشه ممکن است توصیه شود. درمان ریشه زمانی ضروری است که پالپ یا بافت های عصبی نرم داخل دندان باعث عفونت و التهاب، درد و ناراحتی در دندان ها و لثه ها شود. کلینیک ما یک درمان ریشه بدون درد، ایمن و موثر را ارائه می دهد که می تواند درد را تسکین دهد و خطر حساسیت دندان ها را کاهش دهد.

  1. توصیه های امدادی دندانپزشک در منزل را دنبال کنید

حفظ سلامت دهان و دندان باید در خانه گسترش یابد. هنگامی که دندانپزشکان برای نیازهای دهان شما راه حل های دندانی ارائه می دهند، گزینه های درمانی خانگی را نیز برای کمک به حفظ سلامت و بهداشت دندان ارائه می دهند.

دندانپزشکان ما دندان های شما را به طور کامل معاینه می کنند تا از شدت آسیب یا وسعت آن مطلع شوند.

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید