خشکی دهان

چه چیزی باعث خشکی دهان می شود؟ چه چیزی برای خشکی دهان مفید است؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خشکی دهان ، به دلیل ناتوانی غدد این ناحیه در تولید بزاق کافی ایجاد می شود. بزاق ترشحی است که نقش مهمی در فرآیند گوارش دارد.

این ترشح که در مرطوب کردن غذا و شروع فرآیندهای گوارشی نقش دارد، به حفظ سلامت دهان و دندان نیز کمک می کند. بنابراین، خشکی دهان نیز می تواند مشکلی همراه با بوی بد دهان، احساس خشکی در گلو و ترک خوردن لب ها باشد.

اگرچه خشکی دهان به تنهایی مشکل مهمی برای سلامتی به نظر نمی رسد، اما باید مراقب بود زیرا ممکن است به دلیل برخی از مشکلات سلامت زمینه ای نیز رخ دهد.

خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان را می توان به عنوان درک فرد از احساس خشکی در حفره دهان و در نتیجه دشواری در اعمالی مانند بلع تعریف کرد. اولین عامل در شکل گیری این احساس عوارضی است که پس از مصرف داروهای مختلف ایجاد می شود. شایع ترین علل خشکی دهان پس از عوارض جانبی دارو، کاربردهای رادیوتراپی و سندرم شوگرن یا سایر بیماری های خودایمنی است.

بهتر است  که خشکی دهان را به عنوان یک وضعیت طبیعی که با افزایش سن ایجاد می شود، نپذیرفت.

چه چیزی باعث خشکی دهان می شود؟

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث ایجاد خشکی دهان شوند. عوارض جانبی دارو اولین دلیل ایجاد خشکی دهان است. آنتی هیستامین ها، داروهای ضد احتقان، داروهای فشار خون بالا، داروهای اسهال، شل کننده های عضلانی، داروهای مورد استفاده در بیماری پارکینسون و بسیاری از داروهای مشتق شده ضد افسردگی می توانند باعث ایجاد خشکی دهان شوند. خشکی دهان به دلیل عوارض جانبی دارو در این جمعیت شایع تر است، زیرا افراد مسن به دلیل مشکلات مختلف سلامتی، داروهای بیشتری مصرف می کنند.

رادیوتراپی (پرتودرمانی) و کاربردهای شیمی درمانی در محدوده درمان سرطان نیز ممکن است باعث ایجاد خشکی دهان در بیماران شود. رادیوتراپی که در ناحیه سر و گردن انجام می شود باعث آسیب به غدد بزاقی در این ناحیه می شود و بنابراین ممکن است میزان بزاق تولید شده کاهش یابد.

از طرف دیگر، کاربردهای شیمی درمانی می تواند با تأثیر بر محتوای شیمیایی بزاق یا سطح تولید در بدن باعث ایجاد خشکی دهان شود. آسیب به اعصابی که عملکرد غدد در دهان را در هنگام ضربه و جراحی کنترل می کنند، از دیگر دلایلی است که ممکن است منجر به ایجاد خشکی دهان شود.

از جمله علل شایع خشکی دهان را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

از جمله علل شایع خشکی دهان را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  1. فشار
  2. اضطراب
  3. مصرف تنباکو
  4. تنفس دهانی
  5. خروپف
  6. بیماری های خود ایمنی مانند بیماری شوگرن
  7. بوتولیسم
  8. دیابت
  9. برفک
  10. بیماری آلزایمر
  11. فیبروز سیستیک
بیشتر بخوانید  علت خرابی دندان

جدای از این دلایل، کاهش کل آب در بدن ممکن است باعث کم کاری غدد بزاقی و ایجاد خشکی دهان شود. ادامه فعالیت های بدنی برای مدت طولانی، به ویژه در محیط های گرم، ممکن است منجر به بروز خشکی دهان شود.

علائم خشکی دهان چیست؟

صرف نظر از علت زمینه ای، علائم خشکی دهان به طور کلی یافته های رایج شناخته شده هستند. ناتوانی در انجام کامل عملکردهای جویدن، بلع، صحبت کردن و چشیدن از جمله این شکایات رایجی است که ممکن است با خشکی بیش از حد دهان رخ دهد. کاهش ترشحات دهان همچنین می تواند دندان ها و لثه ها را در برابر بسیاری از مشکلات آسیب پذیر کند.

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که ممکن است با ایجاد خشکی دهان در فرد رخ دهد:

 

بوی بد دهان

ایجاد ترک در لب

ترک در داخل و اطراف دهان

اختلال چشایی

استعداد ابتلا به عفونت های قارچی در دهان

درد در زبان

ایجاد مکرر مشکلات لثه

از دست دادن دندان یا ایجاد پلاک

مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن

التهاب غدد بزاقی

گلودرد

علاوه بر این علائم، اگر خشکی دهان با شکایات خشکی دیگری مانند خشکی چشم و پوست همراه باشد، توصیه می شود مراقب باشید زیرا ممکن است بیماری زمینه ای سندرم شوگرن باشد.

چگونه خشکی دهان تشخیص داده می شود؟

چگونه خشکی دهان تشخیص داده می شود؟

تشخیص خشکی دهان یک تشخیص بالینی است که می تواند مطابق با شکایات و یافته های معاینه فیزیکی افراد انجام شود. کاهش ترشح بزاق در افراد را می توان با ابزارهای تشخیصی مختلفی که در صورت لزوم استفاده می شود به وضوح نشان داد:

سیالومتری

در حالی که سرعت جریان طبیعی ترشح بزاق در هنگام تحریک غدد حدود 1.5-2 میلی لیتر در دقیقه است، در حالت استراحت تقریباً 0.3-0.4 میلی لیتر در دقیقه است. (ترشح کم بزاق) به وضعیتی اطلاق می شود که میزان ترشح با وجود تحریک غدد از 0.5-0.7 میلی لیتر در دقیقه بیشتر نشود.

برای انجام این معاینه معمولاً غدد بزاقی با اسید سیتریک تحریک می شوند و ترشحات بلافاصله مجرا را به داخل دهان باز می کننددر نقطه جمع آوری شده است.

سیالوگرافی

سیالوگرافی یک تکنیک تصویربرداری است که معاینه رادیولوژیکی غدد بزاقی و مجاری را فراهم می کند. سیالوگرافی می تواند بسیار مفید باشد، به خصوص در مواردی که مشکوک به سنگ یا توده غدد بزاقی باشد.

بیوپسی

در بیوپسی غدد بزاقی، نمونه کوچکی از بافت از  این غدد گرفته می شود. این روش عموماً در مواردی که به سندرم شوگرن یا سرطان مشکوک است استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  دندانپزشکی پیشگیرانه

درمان خشکی دهان چگونه است؟

درمان خشکی دهان چگونه است؟

هدف اصلی از درمان خشکی دهان، رفع این شکایت افراد است. مداخلات انجام شده در این زمینه عموماً در راستای اهداف زیر است:

افزایش ترشح بزاق

انتشار مصنوعی اپیدمی

کنترل مشکلات دندانی

درمان شرایط خاص مانند عفونت

اگر عارضه اصلی ایجاد خشکی دهان شناسایی شده باشد، رفع این عارضه می تواند درمان خشکی دهان را نیز فراهم کند. نباید فراموش کرد که استفاده از هیچ دارویی نباید با تصمیمات فردی بدون اطلاع پزشکان و خارج از دستورالعمل فعلی قطع شود. اگر مشخص شود که خشکی دهان به عنوان یک عارضه جانبی داروهای مختلف رخ می دهد، پزشکان می توانند درمان فعلی را با دارویی با عوارض جانبی کمتر تغییر دهند.

پزشکان همچنین ممکن است برای تسکین شکایت از خشکی دهان برای تجویز برخی داروها اقدام کنند. این داروها با ترکیبات فعال پیلوکارپین یا سویملین اثر حمایتی بر تولید بزاق نشان می دهند.

خشکی دهان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مصرف مواد مخدر، عادات بد، خروپف، مصرف غذاهایی که ممکن است باعث خشکی شوند و غیره. این شرایط می تواند منجر به خشکی دهان شود. بنابراین راه حل استانداردی برای درمان خشکی دهان وجود ندارد. برنامه درمانی که باید اعمال شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

یکی از رایج ترین روش های درمان خشکی دهان، داروهایی است که پزشک برای تحریک غدد بزاقی تجویز می کند. در عین حال، مصرف آدامس حاوی زایلیتول نیز می تواند به عنوان یک روش مبارزه خوب با خشکی دهان در نظر گرفته شود، زیرا میزان ترشح بزاق را افزایش می دهد. اگر فرد در بلع مشکل دارد یا در جویدن غذا مشکل دارد، می توان قرص های حاوی زایلیتول یا قرص های پاستیل را تجویز کرد.

چه چیزی برای خشکی دهان مفید است؟

چه چیزی برای خشکی دهان مفید است؟

خشکی دهان معمولا یک مشکل موقت و قابل درمان است. بسیاری از افرادی که از این وضعیت شکایت می کنند، از جمله پاسخ هایی به این سوال هستند که چگونه خشکی دهان از طریق کاربردهای مختلف انجام می شود که در حد دانش و پیشنهاد پزشکان انجام خواهند داد:

اجتناب از الکل و نوشیدنی های کافئین دار

قطع مصرف دخانیات

محدود کردن میزان نمک و شکر مصرفی در طول روز

جویدن آدامس بدون قند

استفاده از خمیر دندان و محلول دهانشویه که بر ترشح بزاق تاثیری ندارد

روش هایی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن که برای محافظت از سلامت دهان و همچنین در برابر خشکی دهان موثر است، از جمله روش هایی است که می تواند در برابر از دست دادن دندان یا بیماری های لثه ای که ممکن است در اثر این مشکل ایجاد شود، موثر باشد. به منظور حفظ سلامت دهان و دندان، معاینه حداقل 2 بار در سال توسط دندانپزشکان یکی دیگر از اقدامات مهم است.

بیشتر بخوانید  داروهای ضد بارداری و سلامت دهان

بعضی از افراد ممکن است از خشکی دهان در عصر شکایت کنند. تکرار این وضعیت برای چندین شب ممکن است نشان دهنده این باشد که از هم اکنون باید در این وضعیت دخالت کرد. اگر شکایت خشکی دهان در شب درمان نشود، می تواند بر اعمالی مانند گفتار و تغذیه تأثیر منفی بگذارد. برای مقابله با خشکی دهان که در شب اتفاق می افتد، کاربردهای مختلفی با توجه به دانش و توصیه پزشکان قابل انجام است:

اگر شب با شکایت خشکی دهان از خواب بیدار می شوید، یک لیوان آب کنار تخت بگذارید و این آب را بنوشید.

مراقب باشید محلول های دهان شویه ای که هنگام تمیز کردن دندان ها قبل از خواب استفاده می شود، حاوی الکل نباشد.

استفاده از وسایل مختلف برای مرطوب کردن هوای اتاق خواب

مراقبت از تنفس از طریق بینی قبل از خواب در شب

برای جلوگیری از ایجاد خشکی دهان ، از مصرف غذاهای بیش از حد شور یا بیش از حد شیرین خودداری کنید.

اقداماتی وجود دارد که فرد به راحتی می تواند برای حل مشکل خشکی دهان انجام دهد. اما گاهی ممکن است این اقدامات تغییر قابل توجهی در خشکی دهان نداشته باشد و در این صورت باید از پزشک متخصص کمک گرفت. ساده ترین توصیه ای که می توان در برابر خشکی دهان اعمال کرد. نوشیدن آب زیاد است با این حال، توصیه می شود افرادی که به دلیل خشکی دهان در بلع مشکل دارند، در حین غذا آب بنوشند.

در عین حال اگر فرد عادت به تنفس دهانی دارد باید این عادت را ترک کرده و از طریق بینی نفس بکشد. اگر فرد مشکل خروپف دارد، یعنی در شب مجبور است از راه دهان نفس بکشد، این نیز باید درمان شود. از محصولات حاوی زایلیتول و ویتامین E می توان برای محافظت از دهان و لب استفاده کرد. علاوه بر اینها، فرد باید تا حد امکان از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی تند خودداری کند.

اگر شکایت خشکی دهان با برنامه های خانگی قابل حل نیست، توصیه می شود به موسسات بهداشتی مراجعه کرده و از پزشکان متخصص حمایت کنید.

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید