ترس از دندانپزشک

چگونه می توانید بر ترس از دندانپزشک غلبه کنید؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بهداشت دهان و دندان به طور گسترده ای به عنوان یکی از مهمترین جنبه های سلامت کلی ما در نظر گرفته می شود. با این حال، شاید به همان اندازه ترس از دندانپزشک شایع باشد. این ترس رایج می تواند ناشی از تعدادی از احساسات مربوط به نگرانی در مورد سلامت دهان و دندان شما و همچنین تجربیات بد بالقوه ای باشد که ممکن است در دوران جوانی خود در دندانپزشک داشته باشید.

اما برای برخی افراد، چنین ترس هایی می تواند به شکل دنتوفوبیا ظاهر شود. مانند سایر فوبیاها، این ترس شدید یا غیرمنطقی از اشیا، موقعیت ها یا افراد تعریف می شود  در این مورد، دنتوفوبیا ترس شدید از رفتن به دندانپزشک است.

با توجه به اهمیت مراقبت از دهان برای سلامت کلی شما، ترس از دندانپزشک نباید شما را از معاینات و تمیز کردن منظم باز دارد. با این حال، رفتن به دندانپزشک در قدس برای همه آسان نیست.

ترس از دندانپزشک در مقابل فوبیا

ترس از دندانپزشک در مقابل فوبیا

ترس و فوبیا اغلب به جای یکدیگر مورد بحث قرار می گیرند، اما این دو حالت ذهنی تفاوت های مشخصی بین آنها  وجود دارند. یک ترس می تواند یک نفرت شدید باشد که ممکن است باعث اجتناب شود.

از سوی دیگر، فوبیا شکل بسیار قوی تری از ترس است. فوبیا نوعی اختلال اضطرابی در نظر گرفته می‌شود و شناخته شده است که باعث پریشانی شدید و اجتناب می‌شود  به حدی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند.

هنگامی که  به دندانپزشک مراجعه میکنید، ترسیدن می تواند به این معنی باشد که از رفتن خوشتان نمی آید و قرار ملاقات های خود را تا زمانی که لازم باشد به تعویق می اندازید. ممکن است از حس و صدای ابزارهای مورد استفاده در حین تمیز کردن و سایر مراحل خوشتان نیاید، اما به هر حال آنها را تحمل می کنید.

در مقایسه، دنتوفوبیا می تواند چنان ترس شدیدی ایجاد کند که به طور کلی از دندانپزشک اجتناب کنید. حتی  فکر کردن به دندانپزشک ممکن است باعث اضطراب شود. کابوس و حملات پانیک نیز ممکن است رخ دهد.

علل و درمان ترس از دندانپزشک و دنتوفوبیا ممکن است مشابه باشد. با این حال، فوبیای مشروع از دندانپزشک می تواند زمان و کار بیشتری را برای مقابله با آن ببرد.

بیشتر بخوانید  دندان های خود را سوراخ نکنید! و سایر ترند های دندانپزشکی شبکه های اجتماعی که نباید امتحان کنید.

علل ترس از دندانپزشک

علل ترس از دندانپزشک

ترس از دندانپزشک معمولاً ناشی از تجربیات منفی گذشته است. ممکن است شما در کودکی از دندانپزشک می ترسیدید و این احساسات با بزرگ شدن در شما باقی می ماند.

برخی از افراد نیز از صداهای ابزاری که دندانپزشکان و متخصصان بهداشت دندان برای تمیز کردن دندان ها و معاینه استفاده می کنند می ترسند، بنابراین فکر کردن به آنها می تواند باعث ایجاد ترس هایی نیز شود.

طبق تعریف، فوبیا یک ترس شدید است. این ممکن است به یک تجربه منفی در گذشته نیز مرتبط باشد. شاید در مطب دندانپزشکی درد، ناراحتی یا عدم همدلی عمومی را تجربه کرده باشید و این باعث بیزاری قابل توجهی از مراجعه به دندانپزشک دیگری در آینده شده است. تخمین زده می شود که 2.7 درصد از مردان و 4.6 درصد از زنان به دنتوفوبیا مبتلا هستند.

جدای از ترس ها و فوبی های مرتبط با تجربیات گذشته، ممکن است به دلیل نگرانی هایی که ممکن است در مورد سلامت دهان و دندان خود داشته باشید، ترس از دندانپزشک را نیز تجربه کنید. شاید دندان درد یا خونریزی لثه دارید، یا شاید چند ماه یا سال است که به دندانپزشک نرفته اید و می ترسید.

درمان از طریق مواجهه

درمان از طریق مواجهه

مواجهه درمانی، نوعی روان درمانی است، یکی از موثرترین راه حل ها برای دنتوفوبیا میباشد، زیرا شامل مراجعه تدریجی به دندانپزشک است.

شما ممکن است با مراجعه به مطب دندانپزشکی بدون اینکه واقعاً برای امتحان بنشینید شروع کنید. سپس، می‌توانید به تدریج با معاینات جزئی، عکس‌برداری با اشعه ایکس و تمیز کردن، بازدیدهای خود را افزایش دهید تا زمانی که برای گرفتن یک قرار کامل راحت باشید.

دارو

داروها به خودی خود دنتوفوبیا را درمان نمی کنند. با این حال، انواع خاصی از داروهای ضد اضطراب ممکن است علائم را کاهش دهند،اینها همچنین می توانند برخی از علائم فیزیکی بیشتر فوبیای شما مانند فشار خون بالا را کاهش دهند.

 

نکاتی برای حفظ آرامش

چه آماده رویارویی کامل با ترس خود باشید و چه برای مواجهه با مواجهه درمانی آماده می شوید تا به تدریج به دندانپزشک مراجعه کنید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند در طول قرار ملاقات آرام بمانید:

بیشتر بخوانید  کلینیک دندانپزشکی زیبایی در شهر قدس

در ساعات کمتری از روز مانند ساعات صبح به دندانپزشک مراجعه کنید. تعداد افراد کمتری وجود خواهد داشت، اما ابزارهای کمتری نیز وجود خواهند داشت که صداهایی را ایجاد می کنند که می تواند باعث اضطراب شما شود. همچنین، هر چه دیرتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید، اضطراب شما در انتظار بیشتر خواهد شد.

هدفون‌های حذف‌کننده صدا یا هدفون های همراه با موسیقی به همراه داشته باشید تا به آرامش برسید.

از یک دوست یا یکی از عزیزان خود بخواهید که در طول قرار ملاقات شما را همراهی کنند.

تنفس عمیق و سایر تکنیک های مدیتیشن را برای آرام کردن اعصاب خود تمرین کنید.

مهمتر از همه، بدانید که اگر در هر نقطه از بازدیدتان به استراحت نیاز داشته باشید، اشکالی ندارد. این می تواند مفید باشد که یک “سیگنال” با دندانپزشک خود پیش از موعد ایجاد کنید تا آنها بدانند چه زمانی باید به شما استراحت بدهند.

پس از آن می‌توانید زمانی که آماده شدید به بازدید خود ادامه دهید، یا زمانی که احساس بهتری کردید، یک روز دیگر بازگردید.

چگونه دندانپزشک مناسب خود را پیدا کنید

چگونه دندانپزشک مناسب خود را پیدا کنید

یکی از مهمترین ویژگی های دندانپزشک، توانایی درک ترس ها و بیزاری های شماست. می توانید از پزشک یا یکی از عزیزان خود بخواهید که برای یک دندانپزشک دلسوز توصیه کند. گزینه دیگر این است که تماس بگیرید و از مطب های احتمالی بپرسید که آیا آنها در کار با بیمارانی که ترس یا دنتوفوبیا دارند تخصص دارند یا خیر.

قبل از اینکه برای معاینه مراجعه کنید، ممکن است یک جلسه مشاوره رزرو کنید تا مشخص شود که آیا دندانپزشک نمونه ای از نوع حرفه ای که نیاز دارید را درک می کند یا خیر.

مهم است که در مورد اینکه چرا از رفتن به دندانپزشکی می ترسید شفاف باشید تا آنها بهتر بتوانند شما را راحت تر درمان کنند. دندانپزشک مناسب ترس های شما را جدی می گیرد و در عین حال با نیازهای شما نیز سازگار است.

بیشتر بخوانید  کلینیک دندانپزشکی قلعه حسن خان

سلامت دهان و دندان شما یک جنبه مهم از سلامت کلی شما است. با این حال، این واقعیت به تنهایی ممکن است برای متقاعد کردن کسی برای رفتن به دندانپزشک در صورت داشتن ترس شدید یا فوبی کافی نباشد. در عین حال، اجتناب مداوم تنها ترس از دندانپزشک را بدتر می کند.

 در زیر بهترین نکته را برای اضطراب دندانپزشکی دنبال کنید تا ترس های دندانپزشکی خود را کنار بگذارید.

 در زیر بهترین نکته را برای اضطراب دندانپزشکی دنبال کنید تا ترس های دندانپزشکی خود را کنار بگذارید.

  1. به دنبال یک مطب دندانپزشکی باشید که فوبیک های دندانی را برطرف کند.

 ترس از رفتن به دندانپزشک آنقدر نگرانی رایج است که بسیاری از دندانپزشکان اقداماتی را برای کاهش اضطراب انجام می دهند.

  1. فناوری برای پیروزی

در صورت امکان، یک کلینیک دندانپزشکی را انتخاب کنید که مواردی مانند این را ارائه می دهد

تلویزیون

موسیقی

و یک پتوی گرم

  1. به اولین ملاقات خود به تنهایی نروید.

اگر بدانید کسی که دوستش دارید در لابی منتظر شماست، احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.

  1. به موقع برسید، اما نه خیلی زود.

آخرین چیزی که می خواهید قبل از مراجعه به دندانپزشک صبر طولانی است. مجله‌ای را که می‌خواستید بخوانید با خود بیاورید تا بیش از حد حواس‌تان پرت شود که تخیل‌تان بی‌تاب شود.

  1. از برخی از این تکنیک های آرام سازی مطمئن در طول بازدید استفاده کنید.

وقتی یک روش آرام بخش مفید پیدا کنید، تعجب خواهید کرد که چقدر بر اضطراب خود کنترل دارید.

  1. از دندانپزشک خود بخواهید گزینه های آرام بخشی مناسب را ارائه دهد.

بسیاری از بیماران از کیفیت آرام بخش اکسید نیتروژن و آرام بخش های خوراکی قدردانی می کنند. حتی ممکن است امکان چرت زدن از طریق یک روش دندانپزشکی پیچیده وجود داشته باشد.

  1. سوال بپرسید

از اینکه از دندانپزشک بخواهید توضیح دهد که در طول یک عمل چه کاری انجام می دهند، نترسید. صدای آرامش بخش اغلب برای کمک به شما در انجام کارهای دندانپزشکی کافی است.

  1. استراحت کنید

هر زمان که نیاز به استراحت داشتید توقف کنید. یک تیم حساس دندانپزشکی در مواقع لزوم به شما زمان استراحت می دهد.

 

 

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید