دندان کودکان

سلامت دندان کودکان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه از دندان کودکان خود مراقبت کنیم؟
از زمانی که دندان اول کودک شما را مشاهده می‌کنید، زمان شروع مسواک زدن است. اگر باران‌باران خراشیدن بچه‌تان همراه با خیسی لثه‌هایشان و علاقه آن‌ها به قرار دادن هر چیزی در دهانشان برایتان آشناست، دندان اول آن‌ها نزدیک است.
اگر چه شما ممکن است تمرکز خود را برای کاهش درد لثه کودکتان و ارائه حس بهتری به او در طی دوران بروز دندان، بگذارید، اما مراقبت از آن دندان‌های کوچک هم بسیار مهم است.

علت اینجاست: اگر کودکی دندان‌هایی داشته باشد، این دندان‌ها می‌توانند تخریب و دچار پوسیدگی شوند. و کودکانی که در دندان‌های شیریشان پوسیدگی داشته باشند، بیشتر احتمال دارند در دندان‌های دائمی شان هم پوسیدگی داشته باشند. بنابراین، مراقبت از دندان‌های کودکان شما از زمان زودهنگام بسیار مهم است، می‌گوید دندانپزشک آن کلمونز، DMD.

چگونه باید این کار را انجام داد؟ دکتر کلمونز چند نکته درباره سلامت دندان کودکان و چگونه مراقبت از دندان‌های کودکتان را دارد.

نحوه مراقبت از دندان‌های شیری کودکان

اهمیت این مسئله را باید در نظر داشت که یکی از دلایلی که برخی کودکان به دندان‌های خود چسبیدن سوگیرند، باکتری‌های استرپتوکوکوس موتانز مرتبط می‌باشد. این باکتری اصلی تولید پوسیدگی دندان‌هاست، زیرا بر روی شکر تغذیه می‌کند و اسید تولید می‌کند که لایهٔ محافظ اسیدی روی دندان‌ها را حل می‌کند.

دربارهٔ مراقبت دهانی نوزاد، باید دانست که کودکان با باکتری‌های استرپتوکوکوس موتانز به دنیا نمی‌آیند، اما تحقیقات نشان داده‌اند که آنها می‌توانند در اوایل دورهٔ نوزادی از طریق ترشحات دهان والدین یا نگه‌دارنده خود این باکتری را اخذ کنند.

دکتر کلیمونز توضیح می‌دهد: “اگر به نوزاد روی لبها بوسه بدهید، قاشق را به اشتراک بگذارید یا از دهان خود برای پاک کردن پستانک کودک استفاده کنید، ممکن است باعث اخذ استرپتوکوکوس موتانز در کودک شوید.”

هر چه تعداد باکتری‌های سبب تولید پوسیدگی در دهان والدین بیشتر باشد، باکتری‌های سبب پوسیدگی در دهان کودک نیز بیشتر خواهد شد.

در خصوص مراقبت‌های دندانی کودکان، دکتر کلیمونز می‌گوید که ما از والدین و بزرگسالان توصیه می‌کنیم که از دهان خود برای تمیز کردن سوسک‌ها، استفاده از قاشق یا مسواک یک بچه استفاده نکنند.”

بیشتر بخوانید  درد دندان مصنوعی

همچنین عادات تغذیه می‌توانند به سلامت دندان‌های کودک کمک کنند. کودکانی که با یک بطری شیر یا آبمیوه در دهان خود خوابیده و یا از سوسکی که در عسل یا شکر غوطه‌ور شده است استفاده کرده‌اند، به خطر تعفن دندان‌های بطری شیری مبتلا می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شکر در زمینه دندان‌های کودکان جمع شده و باعث تغذیه باکتری‌های استرپتوکوکوس موتانز شده و در نتیجه باعث تعفن دندان‌ها می‌شود.

پس، چه باید برای مراقبت دندان کودک انجام داد؟ پس از ظهور اولین دندان کودک، زمان تمیز کردن آن فرا می‌رسد. از مسواک کوچک و نرم با یک مقدار کمی از خمیر دندان استفاده کنید – انجمن دندانپزشکی آمریکا تا سن سه سالگی یک دانه برنج از خمیر دندان را توصیه می‌کند – و بطور لطیفی همه دندان‌های کودک را تمیز کنید.

بهترین زمان شروع بازدید کودک از دندانپزشک، در سن یک سالگی یا شش ماه پس از ظهور دندان اول آن است.

تا زمانی که کودک شما مهارت برای مسواک زدن دندان‌هایش را پیدا نکرده است، شما باید مراقبت‌های لازم را برای پاک کردن دندان‌هایش انجام دهید.

برای کودکان کوچک، دکتر کلمونز پیشنهاد می‌کند که شما در حالی که سر جای دیگری نمی‌گیرید، پایه پاهای خود را متقابل قرار داده و کودک را در آغوش خود از جلو نشسته کنید تا بتوانید به طور کامل به دندان‌هایش دسترسی داشته باشید.

اگر کودک شما متعاون نیست، دادن چیزی برای بازی کردن یا تماشای تلویزیون می‌تواند توجه او را پرت کند.

در این مرحله، شما باید دو بار در روز دندان‌هایش را مسواک بزنید و با استفاده از یک پارچه، اضافه‌ی مواد مسواک را تمیز کنید تا کودک یاد بگیرد که بلعیدن مواد مسواک مضر است.

هنگامی که کودک شما می‌تواند مواد مسواک را بلعید، می‌توانید یک مقدار بزرگ‌تر، به اندازه‌ی نیشکر را روی مسواک بریزید. کودکان بالای سه سال باید هر روز دو بار برای دو دقیقه مسواک بزنند.

شما باید تا سن هشت سالگی مراقبت‌های دندانی کودک خود را نظارت کنید. قبل از این سن، آنها مهارت دستی لازم برای دسترسی به تمامی نقاط دهان را ندارند.

بیشتر بخوانید  آیا سفید کردن دندان ایمن است و اثر دارد؟

اگر کودک شما هنوز انگشت خود را می‌جوید و بیشتر از ۳ سال دارد، انجمن دندانپزشکی کودکان آمریکا توصیه می‌کند که با دندانپزشک کودکان خود درباره این موضوع صحبت کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلات ارتودنسی مانند اشتباه در قرارگیری دندان‌ها یا مشکلات جویدن شود.

اتحادیه دندانپزشکان آمریکا نیز توصیه می‌کند که هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک را تعویض کنید و به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

ایجاد عادات بهداشت دهانی خوب از زمانی که دندان اول کودک شما شروع به رشد می‌کند، می‌تواند به حفظ دندان‌های کودکان شما کمک کند، مرحله اولیه را برای یک لبخند سالم و پایدار فراهم کند و اهمیت مراقبت‌های دندانی کودک شما را تأکید کند.

پیشگیری از تخریب دندان

آیا مایلید بدانید چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید؟ دکتر کلمونز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان، موارد زیر را توصیه می‌کند:

فراموش نکنید دندان‌های فرسوده را پاک کنید

از زمانی که دو دندان کنار هم رشد کردند، باید شروع به استفاده از نخ دندان کرد. روزانه یکبار نخ دندان را با دقت بین دندان‌ها بکشید. کودکان معمولاً از سن حدود ده سالگی می‌توانند به صورت مستقل از نخ دندان استفاده کنند.

«همان‌طور که دندان‌های فرزندان به یکدیگر متصل می‌شوند – معمولاً دندان‌های عقل در پشت دهان و برای بیشتر کودکان، در سنین 3 تا 4 سال – والدین باید به صورت فعال دندان‌های فرزندان خود را با فرش دندان پاک کنند»، دکتر کلمونز می‌گوید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، تغذیه و تغذیه‌ی فرزندان شما است. در مورد غذاهایی که فرزندانتان می‌خورند، می‌خواهید مصرف شکلات، غذاهای شیرین و خوراکی‌های شیرین و لطیف فرزندانتان را محدود کنید. مواد شیرین و چسبنده باکتری‌ها را جذب می‌کنند و می‌توانند باعث ساختار دندان‌های تروما دیده شوند. همچنین باید از این خوراکی‌ها جلوگیری کنید که شامل نوشابه‌های شیرین مانند نوشابه رگولار است. نوشابه رگولار حاوی مقادیر زیادی شکر است که می‌تواند باعث ساختار دندان‌های تروما دیده شود.

بیشتر بخوانید  طرز صحیح مسواک زدن در ارتودنسی

در کل، مهم است که به کودکان خود کمک کنید عادت‌های خوب خوردن بدست آورند. غذاهای متنوع و سالم برای وعده‌های خانوادگی انتخاب کنید. از منابع خوب کلسیم مانند شیر، برکلی و ماست استفاده کنید و همچنین از مسواک زدن دندان‌های کودکانتان پس از هر وعده غذایی اطمینان حاصل کنید.

همچنین باید پس از مصرف داروی فرزندانتان، دندان‌هایشان را بشویید. موادی مانند شربت‌های سرفه شامل شکر هستند که باعث تولید اسید در دهان می‌شوند. این اسیدها می‌توانند لایه محافظ بالای دندان را تخریب کنند.

با فلوراید مراقبت کنید

فلوراید دندان‌های کودک شما را حفاظت می‌کند و استفاده از آن در دوران اولیه، حفاظت اضافی برای دندان‌های در حال رشد فراهم می‌کند. فلوراید به تقویت مینای دندان‌ها کمک می‌کند تا در برابر پوسیدگی مقاومت کنند.

فلوراید برای سلامتی کودکان ضرر ندارد، اما اگر مصرف آن در دندان‌های در حال رشد بیش از حد شود، ممکن است باعث ظهور نقص زیبایی با نام فلوروزیس دندان شود که باعث تغییر رنگ دندان به سفیدی پودری می‌شود.

با تماس با مقامات آب شهری خود بفهمید که آیا آب شهری شما حاوی فلوراید است یا نه. اگر آب شهری شما فلوراید ندارد، پزشکتان را بپرسید که آیا مصرف قطره‌های فلوراید مکمل مناسبی برای کودک شماست یا نه.

به خاطر داشته باشید که با رشد کودک شما، مهم است که به صورت منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. کودک شما باید اولین بازدید دندانپزشکی خود را از زمان شروع فرو رفتن دندان اول داشته باشد، اما حداکثر تا سن ۱ سال و نه بعد از آن. بازدیدهای منظم از دندانپزشک به پیشگیری از مشکلات دندانی کمک می‌کند.

“دکتر کلیمونز تأکید می‌کند که «مهم است که مراقبت‌های دندانی در خانه و بازدیدهای منظم از دندانپزشک بخش طبیعی و روتین زندگی کودک شوند.» این موضوع می‌تواند به کودکان کمک کند که برای یک عمر از عادت‌های سالم برخوردار شوند و از ابتدایی‌ترین زمان با دندانپزشک خود رابطه ارتباطی خوب و آشنایی با مراقبت‌های دندانی بسازند.”

 

منبع: https://health.clevelandclinic.org

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید