سیلانت‌ دندانی

سیلانت‌ دندانی چیست؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سیلانت‌ دندانی یک لایه نازک و محافظتی است که از مواد دندانی و یا پلاستیکی مانند رزین ساخته شده و روی سطح خوردگی دندان‌های عقب و مولر قرار می گیرد. با درست پوشاندن خلاء و شکاف های دندان، می توانید از دندان های خود در برابر سایش های زیاد و پوسیدگی پیشگیری کنید. در مقایسه با استفاده تنها از فلوراید، سیلانت‌‌های دندانی بسیار موثرتر در پیشگیری از پوسیدگی های سطح خوردگی دندان‌های عقب و مولر هستند.

مسواک زدن منظم با خمیر دندان حاوی فلوراید و استفاده از نخ دندانی عادت‌های مهمی هستند که به کاهش شانس بروز حفره دندانی کمک می‌کنند. متأسفانه، تمیز کردن هر نوک و کرانه دهان به درستی، زمانی که خوردن غذا باعث تولید لاکتوباسیل (باکتری‌های باعث حفره دندانی) می‌شود، بسیار سخت است.

سری های مسواک نمی‌توانند به درستی به حفره دندان های شما نفوذ کنند، به خصوص نواحی عمیق پشتیانی کننده فرآیند جویدن. این موضوع باعث می‌شود که ذرات غذایی و باکتری‌های باعث حفره دندانی در خلالین کوچک دندان شما پنهان شوند و شرایطی را برای پوسیدگی دندان ایجاد کنند.

فلوراید ماده‌ای است که می‌تواند انامل را تقویت و جلوی پیشرفت تسویه دهانی را بگیرد. با این حال، فلوراید در نواحی چاه‌های باز و ریزش ریشه دندان‌ها موثر نیست. برای حل این مشکل، سیلانت‌های دندانی یک راه حل عالی را ارائه می‌دهند.

سیلانت‌ دندانی برای چه کسی مناسب هست؟

از زمانی که دندان‌ها در دهان شروع به رشد می‌کنند، بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، سیلانت‌ دندانی است. در این صورت، از ابتدا از پوسیدگی جلوگیری می‌شود و زمان، درد و هزینه‌های بیشتری در آینده صرف نمی‌شود. به همین دلیل، عموماً سیلانت‌ دندانی برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود چون پوسیدگی دندان می‌تواند همزمان با رشد دندان‌ها شروع شود و بیشترین پوسیدگی در کودکان بر روی سطح مولرهای دندانی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید  عادت جویدن ناخن چه تاثیری بر دندان های شما می گذارد؟

اگرچه همیشه احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد، اما بزرگسالانی که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند (مانند افرادی با دهان خشک، رژیم غذایی نامناسب، سابقه پوسیدگی دندان و یا دیگر عوامل) می‌توانند از سیلانت‌ دندانی بهره‌مند شوند.

هر چند که بزرگسالان و کودکان هر دو می‌توانند از سِیلنت دندانی بهره‌مند شوند، اما بهتر است این روش در سنین کودکی انجام شود. سیلانت‌ دندانی همچنین می‌تواند برای مولرهای دندان شیری یا دائمی استفاده شود، اما در صورت استفاده برای دندان‌های دائمی، هزینه‌ای کمتر خواهد داشت.

چگونه سیلانت‌ها کار می‌کنند؟

باکتری‌هایی که باعث سایش‌ها و چاله‌های دندان می‌شوند، قندها و ذرات غذایی را که در دندان‌های شما گرفتار می‌شوند، جمع‌آوری می‌کنند و اسیدهایی تولید می‌کنند که ساختار دندان را نابود می‌کنند و در نهایت چاله‌هایی به وجود می‌آورند که به طور معمول «پوسیدگی دندانی» نامیده می‌شوند.

در اینجا سیلانت‌های دندان به کار می‌روند: سیلانت‌ها به عنوان یک حاجز پلاستیکی نازک عمل می‌کنند و با جلوگیری از ورود باکتری‌ها و باقیمانده‌های غذایی به شکاف‌های دندان، پیشگیری از ایجاد پوسیدگی‌ها می‌کنند. همچنین می‌توانند برای متوقف کردن مراحل اولیه تخریب به جای قرار دادن ماده لازم در دندان، به کار بروند.

اعمال سیلانت یک فرآیند ساده و بی درد است. به اندازه چند دقیقه برای دندان‌های شما، پزشک دندان یا بهداشتی دندان شما، می‌توانند سیلانت را به هر دندانی بپوشانند. فرآیند اعمال سیلانت دندان به شرح زیر است:

۱. دندانپزشک یا بهداشت دهانی شما دندان هایی را که قرار است سیلانت‌ به آن ها بزنند، به طور کامل تمیز می کنند.
۲. هر دندان با پنبه یا ماده جذب کننده دیگری خشک و جدا می شود.
۳. یک محلول “اشیتینگ” ملایم به دندان ها برای ناهموار کردن سطح بلعیدنی آن ها اعمال می شود. این سطوح ناهموار، به سیلانت‌ کمک می کنند که به دندان ها بچسبد.
۴. پس از چند ثانیه، محلول شسته شده و دوباره دندان خشک می شود. سپس، سیلانت‌ در شکاف ها و شکاف های سطح دندان قرار داده می شود.
۵. بعضی از سیلانت‌ها به تنهایی در حدود یک دقیقه سفت می شوند. برخی دیگر با “نور درمانی” به سرعت سفت می شوند که در این صورت، دندانپزشک سیلانت‌ را به نور درمانی اعراب می کند.

بیشتر بخوانید  درمان ایمپلنت

به خاطر داشته باشید که چندین نوع ماده ایجاد کننده سیلانت وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است پس از قرار گرفتن، نیاز به چند کوبیدن یا ساییدن داشته باشند تا از تنظیم دهنده درستی دندان شما اطمینان حاصل شود.

سیلانت‌های دندانی می‌توانند از چندین سال به دندان‌های شما در برابر تسویه‌گرداندن محافظت کنند. با این حال، سیلانت‌ها هنوز می‌توانند خراب شوند یا از دندان جدا شوند. برای بازسازی سپر محافظ و جلوگیری از تشکیل پوسیدگی، سیلانت‌های خراب یا گم شده باید تعمیر یا جایگزین شوند.

به همین دلیل، حضور در بررسی های دوره‌ای بسیار ضروری است که در آن دندانپزشک شما می‌تواند سلامت سیلانت‌های شما را بررسی کند. اگر در شرایط شک و شبهه‌ای قرار دارند، دندانپزشک یا بهداشت دهنده شما ممکن است آن‌ها را به‌صورت لازم مجدداً اعمال کنند.

سخن نهایی

براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سیلانت‌های دندان برای مدت دو سال در برابر 80 درصد از ترک‌های دندان محافظت می‌کنند و همچنان در مقابل 50 درصد از ترک‌های دندان برای حداکثر چهار سال محافظت می‌کنند. با این حال، مهم است که بدانید سیلانت‌ دندان جایگزین مسواک زدن با خمیر دندان فلورایدی و استفاده از نخ دندان نیستند.

سیلانت‌های دندان، همراه با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، یک ترکیب خوب برای جلوگیری از شکل گیری پوسیدگی در دندان‌ها و جلوگیری از مراحل اولیه پوسیدگی برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک ترک تمام شده است. ما توصیه می‌کنیم با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا سیلانت‌ها مناسب شما یا فرزند شما هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید  8 راه برای سرگرم کردن کودکان در دندانپزشکی

منبع: https://www.deltadental.com

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید