روغن‌های اساسی

مزایای روغن‌های اساسی برای سلامت دهان

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روغن‌های اساسی به دلیل فواید درمانی و بهبودی بیماری‌ها، به مرور زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. روغن‌های اساسی از قرن‌ها قبل در سراسر جهان برای معالجه بیماری‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از روغن‌های اساسی در زمینه دندانپزشکی همچنین افزایش یافته است. این نوع داروی سنتی از دوران باستان وجود دارد و در حال حاضر با افزایش نگرانی‌ها در مورد بهبود سلامت از طریق روش‌های سنتی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. روغن‌های اساسی برای معالجه انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بازسازی سلامت روحی، جسمی و ذهنی کمک می‌کنند.

در زمینه دندانپزشکی، عبارت “روغن‌های اساسی” به یاد شستشوی دهانی با خاصیت ضد باکتری می‌آورد. با این حال، روغن‌های اساسی کاربردهای گسترده‌تری در هر دو حوزه پزشکی و دندانپزشکی دارند. در این مقاله، به بحث درباره‌ی انواع مختلف روغن‌های اساسی، مزایا و روش‌های استفاده از آن‌ها برای حفظ سلامت و زیبایی لثه و دندان می‌پردازیم!

انواع روغن‌های اساسی

روغن میخک از دسته میوه‌های درخت میخک استخراج می‌شود که درخت میخک به طور طبیعی در جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند و در علوم دندانپزشکی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن میخک شامل مواد معدنی از قبیل کلسیم، اسید هیدروکلریک، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم و ویتامین A و C است. ترکیب شیمیایی اصلی آن یوژنول است که شامل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و حشره‌کش است. این روغن برای کاربرد موضعی جهت تسکین درد و ترویج بهبودی نیز قابل استفاده است. همچنین توانایی طبیعی آن برای مهار رشد باکتری‌ها و کمک به مبارزه با عفونت‌های دهان و حلق را داراست.

روغن زعفرانی و روغن درخت چای نیز به طور معمول در علوم دندانپزشکی استفاده می‌شوند. زعفرانی از خانواده نعناعیان است و به همین دلیل اغلب در دهانشویه‌ها به عنوان طعم دهنده و تازگی‌بخش برای درمان دندان استفاده می‌شود. در مقابل، روغن درخت چای یک درمان طبیعی برای بوی بد دهان است و شامل موادی است که لایه روی دندان را کاهش می‌دهد. ترکیبات شیمیایی طبیعی در این روغن‌های اساسی می‌تواند در مقابل پوسیدگی دندان، التهاب لثه و عفونت‌های عمومی دهان دفاع کند.

بیشتر بخوانید  نحوه درمان آبسه دندان با سیر

روغن نعناع یکی از پرکاربردترین روغن‌های اسانسی در محصولات مراقبت از دهان و دندان به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و مهار کننده بیوفیلم است. این روغن قابلیت مهار تشکیل بیوفیلم در حفره دهان را داراست و به‌علاوه در درمان پریودنتیت، لثه‌بانی و بدبوی دهان اثر درمانی دارد. همچنین، خاصیت خنک کننده و بخش بخش کننده‌ی نعناع می‌تواند در بهبود درد دندان و عضله‌ها نیز موثر باشد.

روغن دارچین، خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضدعفونی‌کنندگی دارد که آن را به عنوان یک محافظ عالی در برابر باکتری‌های مسئول برای پوسیدگی دندان معرفی می‌کند. این روغن همچنین درمانی موثر برای دردهای گلو و التهاب آن است.

روغن اسطوخودوس از گیاه اسطوخودوس از طریق بخار گرفتن استخراج می‌شود. مواد فعال در روغن اسطوخودوس ترپن‌ها و سسکوئی‌ترپن‌ها هستند. با مراقبت در استفاده، روغن اسطوخودوس به منظور بهبود وضعیت روانی و فیزیولوژیکی مفید است. با اینکه بیشتر افراد اسطوخودوس را به عنوان یک عصاره برای آروماتراپی در نظر می‌گیرند، اما این روغن دارای مؤلفه‌های ضد التهاب و ضد عفونی کننده نیز می‌باشد. روغن اسطوخودوس برای اثرات آرامبخش، خارش‌گیری، آرام‌کنندگی و تسکین تنش عصبی معروف است.

نحوه استفاده از روغن‌های اساسی برای بهبود سلامت دهان

روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن‌های اساسی در حفظ سلامت دهان و دندان وجود دارد. یکی از روش‌ها، روش موضعی یا قرار دادن روغن‌های اساسی روی پوست، دهان، دندان و غیره است. در این روش، می‌توانید روغن اساسی را با یک روغن حامل مخلوط کرده و به منطقه مورد نیاز به آرامی بمالید. یکی از روش‌های متداول استفاده از روغن اساسی به این روش، انجام oil pulling است. هنگامی که روغن‌های اساسی در روش‌های oil pulling استفاده می‌شوند، آنها به روغن دیگری مانند روغن نارگیل یا زیتون اضافه شده و برای 5-20 دقیقه در دهان تلقیح می‌شوند.

بیشتر بخوانید  مجهزترین دندانپزشکی در شهریار (کلینیک دندانپزشکی قدس)

روغن‌های اساسی آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به حذف رادیکال های آزاد و پیشگیری از جهش، قارچ و اکسایش در سلول ها کمک می کنند. اگر چه اسانس های گیاهی در آب دهان های خریداری شده از داروخانه ها یافت می شوند، با توجه به نیازهای بهداشت دهان و دندان شما، می توان آنها را به محصولات بهداشت دهانی خود اضافه کرد.

*لطفا توجه داشته باشید که روغن‌های اساسی به جز برای دهانشویی یا مسواک، برای مصرف داخلی استفاده نشود – حتی پس از استفاده باید آن را بلعیده و با آب بشویید!

مزایای روغن‌های اساسی برای بهداشت دهانی/دندانپزشکی

تعدادی فوایدی وجود دارد که از استفاده از روغن‌های اساسی به دست می‌آید. این روغن‌ها دارای ویژگی‌های بازسازی‌کننده، اکسیژن‌اسیونی، و تقویت کننده سیستم ایمنی گیاهانی هستند که از آن‌ها به دست می‌آیند. روغن‌های اساسی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به تخلیص از رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از تحولات، قارچ‌ها و اکسیداسیون در سلول‌ها کمک می‌کنند. به دلیل ویژگی‌های آنتی‌میکروبی و ضد باکتری، روغن‌های اساسی ممکن است در محلول‌های دهانشویه به فروش برسند.

راه‌های دیگری هم برای استفاده از روغن‌های اساسی در دفاتر دندانپزشکی وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از روغن‌های دارچین و میخک به عنوان روشی برای جلوگیری از تولید بیوفیلم روی سطوح مواد ایمپلنت دندانی ثابت شده است. روغن میخک نیز سال‌هاست در دندانپزشکی به‌عنوان یک ضد باکتری و ضد قارچ مفید استفاده می‌شود. همچنین، یک مطالعه نشان داده است که روغن‌های نعنا، درخت چای و آویشن می‌توانند به‌عنوان محلول‌های ضدعفونی کننده داخل کانال باکتری‌های خوراکی دهان را نابود کنند.

بیشتر بخوانید  چگونه از درد دندان خلاص شویم

روز به روز بیشتر ادارات دندانپزشکی در حال پیاده سازی درمان های جامعه پذیر هستند. پرورش بهداشت جامعه ای به بیماران کمک می کند تا با تغییراتی در زندگی خود (مثل تغییر در رژیم غذایی، تغذیه، کاهش استرس و ورزش) همراه با روش های جدید درمان، بهبود یابند. روش های درمانی جامعه پذیر توانایی بهبود و تقویت سلامت دهان را به صورت طبیعی دارند و به این شکل به ادارات دندانپزشکی کمک می کنند تا رویکرد جامعه پذیری را در عمل خود پیاده سازی کنند.

امروزه با دندان پزشک خود صحبت کنید تا درباره استفاده از روغن های ضروری با آگاهی و دقت، که می توانند برای بهبود و تقویت سلامت دهان شما مفید باشند و برای شما مناسب هستند، بیشتر بدانید.

 

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید