ریشه دندان

هنگامی که نیاز به کانال ریشه دندان شما وجود دارد؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریشه دندان شما دارای باز شدگی های باریکی به نام کانال ها هستند که حاوی عروق خونی و الیاف عصبی هستند که تغذیه و احساسات لازم برای دندان شما را فراهم می کنند. این عروق و اعصاب نقش مهمی در سلامت دندان شما دارند و اگر ساییده یا عفونی شوند، ممکن است درد به شما بدهند. کانال ریشه یک درمان دندانی است که برای ترمیم دندان بیمار با حذف پالپ داخل دندان و پر کردن کانال جهت گره کردن فضا انجام می شود. این روش می تواند به نجات دندان شما برای همیشه کمک کند.

کانال ریشه توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص دندانپزشکی به نام اندودانتیست انجام می شود. اگر حساسیت یا دردی تجربه می کنید، ابتدا باید درمان را از دندانپزشک خود درخواست کنید که بهترین روش عمل را توصیه خواهد کرد، که ممکن است شامل انجام عمل کانال ریشه باشد.

چه عواملی باعث نیاز به درمان کانال ریشه می‌شود؟

دندانپزشک شما ممکن است پس از مشاهده علائم عفونت یا آسیب قابل ملاحظه تار مویی دندان، شما را به کانال ریشه معرفی کند. زمانی که دندان شکسته شده یا دارای یک لايه پوسیدگی مهم است، باکتری‌ها می‌توانند به داخل تار مویی بيرونی شده و در صورت درمان نشدن، ممکن است منجر به عفونت شدید، از دست دادن استخوان، یا از دست دادن دندان شود.

شایع‌ترین علل آسیب تار مویی دندان عبارتند از:

  • صدمه به دندان که به آسیب بافت عصبی منجر می‌شود، به عنوان مثال آسیب مربوط به ورزش‌های دهانی.
  • تحریک جسمی ناشی از پوسیدگی عمیق دندان که به عصب می‌رسد و یا از طریق پر کردن‌های عمیق صورت می‌گیرد. در این حالت باکتری‌های آسیب‌زا به تار مویی و عصب می‌رسند و باعث عفونت و پوسیدگی می‌شوند.
  • دندان شکسته یا شکافته که عصب را درگیر کرده است.
بیشتر بخوانید  درمان دندان درد با زردچوبه در خانه

علائم و نشانه‌های آسیب پولپ

علائم و نشانه‌های آسیب پالپال می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد رایج، افراد علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • درد دندان هنگام جویدن
  • حساسیت دندان با نوشیدن نوشیدنی‌های سرد یا گرم
  • تورم لثه یا صورت
  • تغییر رنگ یا خاکستری شدن دندان
  • تورم و درد حساسیت لثه‌های نزدیک
  • دفع مایع از دندان

گاهی اوقات علائم مشخصی وجود ندارد. برنامه‌ریزی ویزیت‌های پیشگیرانه منظم برای این دلیل مهم است که دندانپزشک شما قادر است به شناسایی هرگونه مسائل پتانسیلی کمک کند.

روش و گزینه‌های درمانی برای درمان کانال ریشه

درمان کانال ریشه معمولاً یک روش ساده و معمولی است که برای کاهش درد دندان و حفظ سلامت دندان شما به کار می‌رود.

قبل از انجام این روش، دندانپزشک شما به شما بی‌حسی محلی می‌دهد تا منطقه را بی‌دردسر کند. سپس با دقت منطقه آسیب دیده داخل کانال دندان را حذف کرده، آن را تمیز کرده و آماده سازی می‌کند. سپس موادی برای دربندی کانال قرار داده و یک بازسازی برای پوشش باز شدن بالای دندان شما قرار می‌دهد.

در بیشتر موارد، دندانی که درمان کانال ریشه را تجربه کرده، نتایجی دارای ماندگاری برای تمام عمر بدون مشکل خواهد بود. با این حال، مشکلاتی مانند درد دندان یا عفونت ممکن است پیش بیاید. در این صورت، شما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید که شما را در مراحل بعدی راهنمایی خواهد کرد.

 

چه زمانی به داندانپزشک خود مراجعه کنید؟

اگر درد دندان یا تورم در دهان یا لثه‌ها دارید، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اغلب پیشنهاد می‌شود که در صورتی که درد یا تورم به علت عفونت عمیق داخل دندان باشد، ریشه دندان را درمان کنید. در صورت عدم درمان، این نوع عفونت می‌تواند باعث آبسه دندان، مرگ پولپ، از دست دادن استخوان و از دست دادن دندان شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با عوارض جانبی بی حسی دندان

نتیجه‌گیری

در مورد درمان ریشه دندان، بسیاری از افراد دارای ایده‌های غلط هستند، از جمله اینکه این درمان دردناک است. هدف دندانپزشک در انجام این روش هرگز ایجاد درد در شما نیست، بلکه نجات دندان شما و بازگشت به سلامت دندانی بهینه است. فناوری و تکنیک های مدرن، به این درمان کمک کرده‌اند تا نسبتاً راحت و موثر باشد.

درمان ریشه دندان به حفظ لبخند طبیعی شما کمک می‌کند، درد ناشی از جویدن غذا را تسکین می‌دهد تا بتوانید از غذاهایی که دوست دارید لذت ببرید و نیاز به کار دندانی مداوم را کاهش می‌دهد.

منبع: https://www.deltadental.com

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید