پوسیدگی ؟ حالا چی؟

پوسیدگی ؟ حالا چی؟

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هر ساله در در ایران هزاران نفر از پوسیدگی دندان رنج می برند.  اگر شما یا فرزندتان پوسیدگی در دندان خود داشته باشید، تنها نیستید. پوسیدگی اولین دلیلی است که بچه ها مدرسه را از دست می دهند. 90 درصد بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دچار پوسیدگی شده اند. اگر اخیراً به شما گفته شده است که پوسیدگی دارید، احتمالاً سؤال بعدی شما این است: «حالا چی؟»

پاسخ به این سوال به شدت پوسیدگی بستگی دارد. در مواردی که پوسیدگی زود کشف شود، دندانپزشک شما می خواهد یک روش پرکردن دندان را انجام دهد و در مورد انواع مختلف پرکردن صحبت کند.

dental filling procedure

روش پر کردن دندان

هنگام پر کردن دندان، دندانپزشک با تجویز یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان برای کاهش یا از بین بردن هر گونه درد شروع می کند. دندانپزشک برای جلوگیری از آلودگی دندان را ایزوله می کند و با استفاده از نوعی محافظ یا وسیله دندانپزشکی آن را خشک نگه می دارد. سپس ناحیه پوسیده دندان را با ابزاری که به طور خاص برای شدت حفره و محل آن در دهان شما طراحی شده است، برمی دارد. این می تواند شامل استفاده از لیزر، مته یا ابزار سایشی هوا باشد که دندانپزشک آموزش های زیادی در مورد آن دیده است.

هنگامی که پوسیدگی برداشته شد، دندانپزشک با تمیز کردن کامل آن دندان را برای پر کردن آماده می کند تا هیچ گونه باکتری، پوسیدگی یا باقی مانده ای که باعث مشکلات بعدی شود، نداشته باشید. دندانپزشک مواد پرکننده را اعمال می کند، که ممکن است نیاز به نور خاصی برای درمان یا سخت شدن محصول داشته باشد (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به انواع پرکننده ها مراجعه کنید). در مرحله آخر عمل پرکردن دندان، دندانپزشک بایت شما را آزمایش می کند تا از هم ترازی مناسب اطمینان حاصل کند و سپس پولیش می دهد تا پرکردگی مانند دندان های دیگر شما صاف باشد.

بیشتر بخوانید  لق شدن دندان در بزرگسالان

انواع پر کردن

تعدادی از مواد مختلف وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند برای پر کردن حفره شما استفاده کند. در زیر لیستی از انواع رایج پر کردن آورده شده است.

آمالگام (یا نقره)

این نوع پرکننده بیش از یک قرن است که مورد استفاده قرار می گیرد و از مخلوطی از فلزات شامل جیوه، قلع، مس، نقره و روی تشکیل شده است. با دوام و ماندگاری طولانی، آنها همچنین یکی از کم هزینه ترین گزینه ها برای پر کردن هستند. از آنجایی که آنها رنگ فلزی و تیره دارند، به راحتی دیده می شوند، بنابراین بیشتر دندانپزشکان و بیماران به جای پرکردن دندان، رنگ دندان را ترجیح می دهند.

از آنجایی که این نوع پرکننده ها حاوی جیوه، یک ماده سمی شناخته شده هستند، نگرانی هایی در مورد استفاده و ارتباط آنها با بیماری ایجاد شده مطرح شده است. با این حال، ADA (انجمن دندانپزشکی آمریکا)، و همچنین سایر سازمان های بهداشت عمومی، رسماً اعلام کرده اند که هیچ مدرکی وجود ندارد که پر کردن آمالگام به مصرف کنندگان آسیب برساند. مقدار جیوه موجود بسیار اندک است و هنگامی که با فلزات دیگر مخلوط می شود، آلیاژی پایدار ایجاد می کند و به طور ایمن در میلیون ها روش پرکردن دندان استفاده شده است.

types of fillings

طلا

طلا برای مدت طولانی به دلیل قدرت آن شناخته شده است. در حالی که پر کردن طلا معمولا بیشتر از هر گزینه دیگری دوام می آورد، آنها گران ترین گزینه هستند. برخی از معایب، به غیر از هزینه (و عدم تمایل شرکت‌های بیمه به پرداخت هزینه) شامل نمایان بودن آن‌ها و احتمال ایجاد شوک گالوانیکی است – پدیده‌ای که وقتی در کنار پر شدن نقره یا برهم‌کنش بزاق قرار می‌گیرد درد شدید موقتی ایجاد می‌کند. . هر دو نادر هستند. اما، اگر می خواهید زمان کمتری را روی صندلی دندانپزشکی بگذرانید و مخالف خرج کردن پول نیستید، طلا یک گزینه ماندگار است.

بیشتر بخوانید  درک التهاب دندان و تأثیر آن بر سلامت دهان و دندان

کامپوزیت

یک کامپوزیت از ترکیبی از شیشه برقی و رزین اکریلیک ساخته شده است. پر کردن دندان کامپوزیت محبوبیت بیشتری پیدا کرده است زیرا می تواند با دندان طبیعی شما مطابقت داشته باشد و آنها را بسیار نامحسوس می کند، به خصوص در مقایسه با جایگزین های فلزی، طلا و آمالگام.

با این حال، دوام کمتری نسبت به همتایان فلزی خود دارند و می توانند تراشه کنند. با این حال، از آنجایی که آنها به دندان می‌چسبند، می‌توانند از پرکردگی‌های دیگران پشتیبانی کنند و نیازی به ساییدگی دندان در فرآیند پر کردن دندان ندارند.

پرسلن / سرامیک

پرکننده های چینی همچنین از مزایای ظاهر طبیعی تری برخوردارند، اما همچنین نسبت به پرکننده های فلزی شکننده تر هستند و گران تر هستند. آنها معمولاً به بیش از یک بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارند زیرا اغلب در آزمایشگاه ایجاد می شوند و سپس روی دندان شما قرار می گیرند.

رزین / گلس آینومر

این نوع پرکردن ها اغلب برای نواحی کوچک پوسیدگی برای کودکان یا زیر خط لثه استفاده می شود. آنها در مناطق تحت جویدن یا فشار شدید قرار نمی گیرند زیرا نسبتاً ظریف هستند.

اگر در معاینات بعدی دندانپزشکی تشخیص دادید که پوسیدگی دارید، انواع مختلفی از پر کردن دندان وجود دارد که باید در نظر بگیرید. شما باید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید کدام نوع پرکردن برای روش پرکردن دندان شما بهترین است.

منبع

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید