بوی بد دهان

غذاهایی که موجب بوی بد دهان می شوند

اشتراک گذاری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشکل بوی بد دهان برای بسیاری از بزرگسالان، موضوعی رایج است که باعث کاهش اعتماد به نفس آنها و تأثیر منفی بر تعاملات اجتماعی شان با دوستان، همکاران و خانواده می شود. این مشکل معمولاً به دلیل ترکیب شدن باکتری ها در دهان و تشکیل پلاک، و همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، شیوع دارد. برای رفع این مشکل، می توانید به مراقبت های بهداشت دهان و دندانی توجه کنید و مصرف غذاهایی که می توانند باعث بوی بد دهان شوند، محدود کنید.

گاهی اوقات، بوی بد دهان می تواند نشانه یک مشکل جدی تری برای سلامتی باشد. اعم از ژنژیویت – مشکلات لثه قابل درمان، تا پریودنتیت جدی تر، بیماری لثه کامل که منجر به فرسایش استخوان می شود. همچنین، بعضی از مواد غذایی می توانند عامل بوی بد دهان باشند.

در زیر برخی از غذاهایی که می توانند عامل بوی بد دهان باشند را بررسی می کنیم. همچنین، تأثیر مثبت بر تنفس را دارند و چند نکته در مورد چگونگی خنثی کردن تأثیر بخش های مشکل ساز رژیم غذایی نیز در اینجا آورده شده است.

1. چای و قهوه

بعضی از غذاها می‌توانند باعث کاهش تولید آب دهان شوند و این می‌تواند باعث تغذیه‌ی باکتری‌هایی شود که بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند. اما متأسفانه، اجتناب کامل از این غذاها ممکن است کار دشواری باشد؛ زیرا همه‌ی آنها می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند و بسیاری از آنها به غذا طعم و لذت می‌بخشند. برای نمونه، رژیم غذایی مناسب برای تنفس شما ممکن است برای جوانه‌های چشایی نامطلوب باشد.

چای و قهوه هر دو می توانند باعث خشک شدن دهان و کاهش میزان بزاق شوند. علاوه بر این، این نوشیدنی ها دارای بوی قوی و ماندگاری هستند. در بریتانیا، میانگین مصرف روزانه 165 میلیون فنجان چای است که برای پر کردن حدود 20 استخر المپیک کافی است!

با حذف چای و قهوه از رژیم غذایی خود، خطر بوی بد دهان را می‌توان کاهش داد، اما ممکن است حذف این موارد برای صبحانه شما کار سختی باشد. بهتر است با نوشیدن یک لیوان آب، صبحانه خود را همراه کنید. آب کمک می‌کند به شستن دهان و همچنین حفظ سطح رطوبت آن که از دست رفتن آب در بدن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با عوارض جانبی بی حسی دندان

2. الکل

نوشیدنی هایی که بدترین بوی دهان را ایجاد می کنند، شامل نوشیدنی هایی با سولفیت بالایی هستند که شامل الکل هستند. الکل تأثیر کم آبی قابل توجهی دارد و محیط مناسبی برای باقی ماندن و رشد باکتری های بد ایجاد می کند.

مانند چای و قهوه، نوشیدن آب می تواند مفید باشد، بنابراین سعی کنید مصرف الکل را تا حد امکان محدود کنید.

3. سیر

سیر به طعم بهتر غذا کمک زیادی می‌کند و به کاری، سس ماکارونی و سایر غذاها عمق و عطر می‌بخشد. با این حال، یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان، مصرف سیر است.

بوی سیر پس از مصرف غذا بر روی تنفس تأثیر گذاشته و ممکن است مدت‌ها پس از خوردن غذا، همچنان قابل احساس باشد. در واقع، بوی سیر تا حدی باقی می‌ماند که می‌تواند به جریان خون شما وارد شده و از طریق ریه‌ها خارج شود. به همین دلیل، برخی افراد چند روز بعد از مصرف سیر، همچنان بوی سیر را در دهانشان احساس می‌کنند.

4. پروتئین

ممکن است در حال حاضر احساس کنید که یک وعده غذایی ایتالیایی شامل آشپزی با اسپاگتی بولونیزه، همراه با قهوه و شراب، مناسب نیست و برای تنفس شما مضر است.

پروتئین به طور مستقیم بوی خاصی ندارد، اما می‌تواند منجر به رخداد فرآیندهایی شود که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

اگر مقدار پروتئین در رژیم غذایی شما بیش از حد بوده و نسبت آن به چربی و کربوهیدرات بیش از حد بالا باشد، بدن از این پروتئین به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. فرایند استفاده بدن از پروتئین به عنوان سوخت، به کتوز نامیده می‌شود و دو ترکیب شیمیایی به نام کتون ها به صورت طبیعی در این فرایند تولید می‌شوند. بوی تندی که از این ترکیبات شیمیایی حاصل می‌شود، با مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان قابل پوشاندن نیست.

با توجه به نیازهای غذایی دیگر، کاهش مصرف پروتئین ممکن است مناسب نباشد یا به سلامتی کمک نکند. بدیهی است که نباید فقط به جنبه های دیگر سلامتی اهمیت دهید و این نکته را نادیده بگیرید.

افزایش مصرف آب می‌تواند بهبودی در تأثیر رژیم غذایی پر از پروتئین ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  سلامت دندان کودکان

5. پیاز

پیاز شامل ترکیباتی با گوگرد بالا است و مصرف آن می‌تواند باعث بوی بد دهان شود که از دهان و ریه‌ها خارج می‌شود. بنابراین، تلاش برای تمیز کردن دهان تنها یک راهکار جزئی برای رفع این مشکل است.

6. کنسرو ماهی

مصرف ماهی از قوطی ممکن است یک گزینه‌ی سریع و آسان برای ناهار باشد، اما این انتخاب ممکن است باعث بوی نامطبوعی از دهان شما شود.

با وجود اینکه ماهی در قوطی ممکن است یک ناهار سریع و آسان باشد، اما به دلیل اینکه در حال اکسید شدن است، باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود. این بوی ناشی از ماهی قوطی، ممکن است مدتی پس از ناهار همچنان به دهان چسبیده باشد.

7. شکر

باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان با شکر به خوبی تغذیه می کنند. برای رفع بوی بد دهان، افراد اغلب آدامس می جویند تا دهان خود را تر نگه دارند – اما تنها در صورتی که آدامس بدون قند باشد، به درد می خورد. در غیر این صورت، شما باکتری ها را به سادگی تغذیه خواهید کرد.

8. غذاهای اسیدی

میوه ها و سبزیجاتی که بسیار اسیدی هستند، محیطی را ایجاد می کنند که باکتری های ضار دوست دارند از آن استفاده کنند. این شامل کلم ترش، گوجه فرنگی، زغال اخته و انگور می شود.

میوه‌ها و سبزیجات، عناصر ضروری یک رژیم غذایی سالم هستند، اما هنگامی که حاوی اسید باشند، ممکن است سلامت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار دهند.

این موضوع مشکل کلیدی را برجسته می کند که رژیم غذایی مناسب برای سلامت دهان ممکن است برای سلامت کلی بدن کافی نباشد؛ زیرا ممکن است برخی مواد غذایی ناکافی باشند یا رژیم غذایی متعادل مورد نیاز ارائه نشود.

 

غذاهایی وجود دارند که می توانند با بوی بد دهان مبارزه کنند، به عنوان مثال:

1. گیاهان:

جعفری، ریحان و نعناع همگی حاوی روغن هایی هستند که می توانند به طور موقت بوی بد دیگر را بپوشانند.

2. سیب:

اگر میوه های اسیدی را با سیب جایگزین کنید، خطر بوی بد دهان را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. سیب می تواند ترکیباتی را که منجر به بوی بد دهان می شود تجزیه کند، آنها اساسا یک پاک کننده طبیعی دهان هستند.

بیشتر بخوانید  مراقبت پس از کشیدن دندان (روش های پیشگیری از عفونت جای دندان کشیده شده)

3. خربزه:

خربزه نیز یک میوه عالی است زیرا سرشار از ویتامین C است که نه تنها باکتری ها را کنترل می کند بلکه به مبارزه با بیماری لثه و التهاب لثه نیز کمک می کند.

4. سبزیجات:

اسفناج به خنثی کردن سطح PH داخلی کمک می کند و بنابراین بوی بد دهان را خنثی می کند. علاوه بر اسفناج، کلم پیچ، کاهو و کلم نیز می توانند از غذاهایی باشند که به مبارزه با بوی بد دهان کمک می کنند.

5. آب:

نوشیدن آب به هیدراته نگه داشتن دهان و افزایش سطح بزاق کمک می کند و باکتری های خشکی دهان که در آن رشد می کنند را از بین می برد. آب همچنین آثاری از مواد غذایی را که می تواند باعث ایجاد بوی بد شود را از بین می برد.

 

چگونه می‌توانیم از بوی نامطبوع دهان جلوگیری کنیم؟

رعایت یک رژیم غذایی که شامل غذاهایی نباشد که بوی بد دهان را ایجاد کنند، عملی نیست. اما رعایت چند تاکتیک ساده می‌تواند به ما در جلوگیری از بوی نامطبوع دهان کمک کند.

  • غذاهای مشکل‌ساز را بشناسید و آنها را با غذاهایی که برای مقابله با بوی نامطبوع دهان مفید هستند، ترکیب کنید. برای مثال، یک سیب پس از نوشیدن قهوه صبحانه کمک می‌کند.
  • بیشتر آب بنوشید.
  • آدامس بدون شکر در دسترس داشته باشید. جویدن آدامس به حفظ سطح بزاق کمک می‌کند، اما اگر آدامس شکردار باشد، باکتری‌ها را تغذیه می‌کند.

بوی بد دهان خود را توسط دندانپزشک بررسی کنید و دندان‌هایتان را به صورت منظم تمیز کنید. دندانپزشکان بسیاری از بیمارانی را که از بوی نامطبوع دهان رنج می‌برند را مشاهده می‌کنند و می‌توانند بررسی کنند که آیا این نشانه مشکلات دیگری از جمله رژیم غذایی شماست یا خیر. اگر بوی بد دهان به علت مشکلات لثه باشد، باید به سرعت اقداماتی برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل و پیشگیری از پریودنتیت مضر بگیرید. یک دندانپزشک، نه تنها در درمان بوی بد دهان به شما کمک می‌کند، بلکه با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مناسب، در زمانی که از دندانپزشک دور هستید نیز به شما کمک می‌کند تا بوی بد دهان را بهبود بخشید.

اطلاعات نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

پست های مرتبط

پیمایش به بالا
به بالا بروید